סגור
(סיני דודפור)

כנס פינטק 2021
"לא נהיה בנק בחינם - אבל נשבש את הסדר הקיים"

כך אמר יו"ר הבנק הדיגיטלי הראשון, שוקי אורן, בכנס פינטק 2021 של כלכליסט. לדבריו, הבנק בשליטת אמנון שעשוע יושק לקראת סוף השנה הנוכחית או ברבעון הראשון של 2022. אורן: "רוצים לתת שירות נרחב יותר, עם מעורבות משמעותית יותר"

הבנק הדיגיטלי הראשון, בשליטת פרופ' אמנון שעשוע, יושק לקראת סוף השנה הנוכחית או ברבעון הראשון של השנה הבאה; מאז חודש מרץ מריץ הבנק פיילוט שכולל מאות לקוחות. יו"ר הבנק שוקי אורן, סיפר בשיחה עם כתבת כלכליסט עירית אבישר כי הפיילוט עד כה משביע רצון, ומקרב את הבנק לעבר ההשקה המיוחלת. השיחה התקיימה במסגרת כנס פינטק 2021 של כלכליסט.
לדברי אורן, "הפיילוט כולל ביצוע של פעילות חשבון רגילות, הלוואות, עו"ש, דביט וכרטיסי אשראי. כמובן שבמערכת חדשה יש באגים, אבל זה עובד טוב. קיבלנו את הרישיון רק ב-2019 והתחייבנו לצאת בפיילוט כבר במרץ 2021, ולמרות האתגר הגדול שסיפקה לנו תקופת הקורונה, עמדנו ביעד".
היום לכל בנק יש אפליקציה, רוב הפעולות הבנקאיות נעשות אונליין. מה תהיה הבשורה של בנק דיגיטלי?
"בסופו של דבר אנחנו כלקוחות כבר לא הולכים לסניפים, אבל בסוף משלמים על הסניפים בעמלות גבוהות. המערכות הבנקאיות לא יעילות מבחינת כוח אדם. כשמקימים גוף חדש, זה הגיוני שיהיה יעיל יותר עם עלויות נמוכות שיגולגלו ללקוחות".
תציעו עמלות זולות מול הבנקים?
"אני רוצה לומר - אנחנו לא נהיה בנק בחינם, כי מתן שירותים בחינם משמעותו היא שאני מתכוון למכור את הלקוח או המידע עליו - וזה לא מה שאני רוצה. אבל נהיה יותר זולים מהבנקים הקיימים, שהציבור אפילו לא יודע כמה הם יקרים. כשאמנון שעשוע מקים בנק, למה הוא מקים? שעשוע רוצה לעשות שינויים שמשבשים סדרים. ראינו את זה בחברות אחרות בהן היה מעורב, כמו מובילאיי ואורקם. אנחנו רוצים לשנות את הכללים. דבר משבש - אתה לא יודע מה יהיה איתו".
הבנק הדיגיטלי, בו מועסקים כבר כ-170 עובדים, ממתג את עצמו כבנק שיעניק שירותי בנקאות פרטית המבוססים על AI (בינה מלאכותית), בשילוב של בנקאים אנושיים. בכוונת הבנק להציע פלטפורמה שתנהל את כל החיים הפיננסיים של הלקוח.
1 צפייה בגלריה
כנס פינטק שוקי אורן יו"ר הבנק הדיגיטלי הראשון
כנס פינטק שוקי אורן יו"ר הבנק הדיגיטלי הראשון
שוקי אורן
(צילום: יריב כץ)
לפי אורן, "הדברים החשובים בבנק הם התשתית והערך שהוא נותן ללקוח. אנחנו עובדים על הערך בחברה, ומוסיפים לקוחות חדשים. היום, כשיש לך אינטראקציה עם הבנק, זה יכול להיות שיחה יזומה על מוצרים שאתה לא צריך או שנכנסת לבעיה ואתה צריך סיוע. אנחנו רוצים לשנות את המצב הזה ולתת שירות נרחב יותר, עם מעורבות משמעותית יותר.
"אנחנו לא רוצים להרוויח מהבורות של הלקוחות, נבחן באופן אקטיבי את נתוני החשבון של הלקוחות ונצביע על בעיות עתידיות שיכולות להיווצר מהוצאות גדולות ואוברדראפט ונעזור להם לנהל את הכסף בצורה טובה יותר. אפשר לחסוך לאנשים הרבה כסף על ידי התנהלות נכונה יותר. כך הלקוח יכול לחסוך כסף מעבר לחיסכון בעמלות".
עדיין לא ראינו טלטלה של ענף הבנקאות המסורתית, למרות שיש בנקים דיגיטליים שכבר פועלים בעולם.
"אחד מהמאפיינים של הבנקים הדיגיטליים שכבר עובדים זה כניסה במודל צר מבחינת מגוון המוצרים והפעילות. המודל של הבנקים הללו הוא איסוף לקוחות לבנק ואז פיתוח מוצרים נוספים. בנק שמגיע ל-38 מיליון לקוחות יוכל להוסיף עוד מוצרים בהמשך. אנחנו מתחילים במדינה קטנה, לכן אנחנו לא יכולים להתחיל עם גיוס לקוחות ואז להציע מוצרים. אנחנו רוצים שהלקוחות יעבירו את כל הפעילות אלינו, באופן כולל. גם השירות האישי מוטה הטכנולוגיה שנציע לא מאפיין את הבנקים הדיגיטליים מחוץ לישראל".