סגור
כנס נדלן 2024 - רו"ח דן אטיאס
(צילום: גו לייב שידורים)

כנס הנדל"ן
"אסור לקצץ את ההשקעה בתשתיות לאומיות. זה מנוע הצמיחה של ישראל"

לדברי רו"ח דן אטיאס, חבר הנהלה וראש זרוע הביקורת של BDO, בכנס כלכלת הנדל"ן 2024 של כלכליסט בשיתוף מזרחי-טפחות ו-BDO, כדי להתמודד עם מחירי הדיור צריך לפעול לציפוף אוכלוסין. "הוספה של שתיים או שלוש קומות למבנה קיים לא תספיק. צריך תשתיות ומגדלים"

"אסור לקצץ את הההשקעה בתשתיות לאומיות. זה מנוע הצמיחה של ישראל" – כך אמר רו"ח דן אטיאס, חבר הנהלה וראש זרוע הביקורת של BDO, בכנס כלכלת הנדל"ן 2024 של כלכליסט בשיתוף מזרחי-טפחות ו-BDO, שנערך היום בתל אביב.
"אנו נמצאים בתקופה שהיא מהמורכבות במשק הישראלי", אמר אטיאס. "קשה לראות את הצפון הנשרף, את העלייה באנטישמיות בעולם. יש אי-ודאות שמשפיעה על כולנו. מול זה, הלב מתרחב כשרואים את ההתגייסות של הציבור והקהילה העסקית. זו אחת מנקודות האור של התקופה. כולם חייבים לפעול לאיחוד ולשלום בינינו. במקביל צריך לפעול להנעת הכלכלה כדי שהמשק הישראלי יוכל לשאת את נטל המלחמה. בהקשר של שוק הנדל"ן, צריך לפעול לציפוף אוכלוסין, לשנות את הטרמינולוגיה מהתחדשות עירונית לציפוף אוכלוסין. זה יעד מרכזי. כולם מדברים על מחירי הדיור. כל מה שעושים זה טוב אבל לא מספיק. צריך לעשות שינוי. הוספה של שתיים או שלוש קומות למבנה קיים לא תספיק. צריך תשתיות ומגדלים".
אטיאס סקר את הנתונים המקרו-כלכליים שמשפיעים על מחיר הדיור בישראל: "שיעורי הריביות בעולם עלו כדי לבלום את האינפלציה, ובאמת היא נבלמה וירדה לשיעור ממוצע של 2% או 3%. אבל כשהריבית גבוהה זה מדכא השקעות. תחזיות הריבית הן שהיא תרד ב-0.2% בשנה הקרובה. אם בתחילת 2024 דיברו על כמה הורדות ריבית ועל כך שהיא תחזור להיות אפסית, זה כבר לא יקרה. יש גם עלייה בפרמיית הסיכון של ישראל וגיוס חוב בישראל הופך להיות יקר. אבל מדד מחירי הדירות, אחרי האטה ב-2023, מסוף השנה ולמרות המלחמה רשם התאוששות והמחירים עלו ב-4.7% מתחילת השנה, קצב שנתי שמעל 10%. במקביל היתה עלייה של מלאי דירות שטרם נמכרו, והמלאי נותר יציב מאז אוקטובר. איך זה שהמחירים לא יורדים, אלא עולים דווקא? לפי נתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מספר העובדים בענף הבנייה נמצא בירידה מאז תחילת המלחמה, בעיקר של פועלים פלסטינים. מאז אוקטובר כמות העובדים בענף עלתה, בעיקר של ישראלים ועובדים זרים, אבל עדיין יש מחסור של 50 אלף עובדים. גם העובדים הקיימים יקרים יותר, ולכן הבנייה יקרה יותר. בנוסף, מאמצע 2022 יש ירידה של 20% בהתחלות בנייה".
אטיאס אמר כי ב-2030 ישראל תהיה המדינה הצפופה במערב, אבל בהשוואה למטרופולינים בעולם, תל אביב וירושלים הרבה פחות צפופות מערים אחרות. "הדמוגרפיה בעלייה, יש מגבלה של שטח וברור שחייבים להצטופף. כדי שזה יקרה צריך להרחיב את ההשקעה בתשתיות לאומיות. בעשור בישראל עדיין חסרות תשתיות רכבות וכבישים".