סגור
כנס ביטחון המזון - דן גרוצקי
(צילום: סיני דוד)

כנס ביטחון במזון
"אנו רוצים להחזיר את הפחמן למקום הראוי שלו בקרקע באמצעות פטריות"

דן גרוצקי ממייסדי חברת Groundwork BioAg אמר בכנס ביטחון המזון של כלכליסט ותנובה: "הקרקעות החקלאיות נהיו מקור לפליטת פחמן לאטמוספירה במקום לספיחת פחמן לקרקע - ואנו רוצים להפוך את המשוואה הזו"

"אני פה כדי לדבר על החדשנות הישראלית: איך אנו משתמשים בחקלאות הישראלית כדי להביא ביטחון מזון לעולם כולו, תוך כדי שאנו גם עוזרים למגר את משבר האקלים זה שאפתני מאוד אך כאלה אנו כישראלים - שאפתנים, ואנו עושים זאת הלכה למעשה", כך פתח את דבריו דן גרוצקי ממייסדי חברת Groundwork BioAg בכנס ביטחון המזון של כלכליסט ותנובה.
החברה הישראלית ממושב מזור היא יצרנית של פטריות מיקוריזה כתשומה חקלאית, ומשלבת מחקר ופיתוח, ייצור, מכירות וייצוא. המוצרים שלה מיושמים בדרך כלל על גבי זרעי הצמחים בעיטוי, כך שכשהזרע נובט בקרקע, הפטריה נובטת יחד עמו.
"אנו חברה ישראלית, כחול לבן, ובשנה הזו נכסה למעשה שטח של 15 מיליון דונם, בערך שטח של מדינת ישראל, במוצרים שלנו שיגיעו ל-23 מדינות. וכך אנו בעצם גם נשלים קיבוע לקרקע של כ-16 מגה טון פחמן דו חמצני, ומי שמכיר את נושא האקלים והפחמן - יודע שמדובר פה בבשורה גדולה", אמר גרוצקי.
לדבריו, "מדובר במוצרים שמבוססים על פטריות מיקרוסקופיות שמתחברות לשורש של הצמח כמו אינפוזיה ומרחיבות את מניפת השורשים בקרקע ואת ההיאחזות בקרקע, וכאשר מיישמים זאת בחקלאות מקבלים גיוון יותר גבוה, פחות דישון, עמידות גבוהה יותר ובנוסף הפטריה גם מקבעת פחמן בקרקע. בעצם כך גדלים צמחים בקרקע 400 מיליון שנה. אנו בעצם כך באים ומחזירים את החיים לקרקע וזה מה שמהווה אבן בניין יסודי של כל אקוסיסטם בריא".
לדברי גורצקי, "בתמונה הגלובלית אנו צריכים להאכיל הרבה מאוד אנשים בעולם, סדר גודל של 10 מיליארד איש עד 2050 , אז איך אנו חושבים שאנו יכולים גם להאכיל עולם שגדל ואוכלוסיה שגדלה וגם למגר את משבר האקלים באותו זמן? וזה האתגר הענק שלי כאחד ממייסדי החברה. ואני מאמין שיש לנו פתרון מצוין. עד עכשיו יש לנו אימפקט מאוד משמעותי, אנו עוד היום כיסינו 33 מיליון דונם בעולם באופן מצטבר ובכך בעצם הגענו לאימפקט גם בתחום המזון גם בתחום העמידות של חקלאות בפני מכות כמו בצורת, גם חסכנו בדישון שזה חוסך בזיהום וגם קיבענו הרבה מאוד פחמן דו חמצני לקרקע".
לדברי גרוצקי, "הצמח עושה פוטוסינתזה לפחמן, אבל הפטריות האלה הן אלה שמקבעות את הפחמן הזה בקרקע באופן תמידי, בחקלאות יש צמחים, לכאורה חיים שלמים - אבל בלי הפטריות האלה תהיה בעיה והפחמן ישתחרר חזרה לאטמוספירה. הקרקעות החקלאיות נהיו מקור לפליטת פחמן לאטמוספירה במקום לספיחת פחמן לקרקע - ואנו רוצים להפוך את המשוואה הזו. אנו רוצים להחזיר את הפחמן למקום הראוי שלו בקרקע, שכך היא תהיה טובה יותר, עם חומר אורגני, יותר עשיר, זה מה שהחקלאים רוצים וזה מה שאנו נותנים במוצרים שלנו. אנו יכולים לקבע פחמן לקרקע בין 300 קילו ל-1 טון בכל דונם חקלאי כל שנה, וזו כמות אדירה של פחמן.
לדבריו, "השקנו את התכנית שלנו בשנה שעברה, אנו היצרנים הגדולים בעולם בתחום כיום. זה פרויקט הפחמן הראשון בעולם וכך בעצם חקלאים יכולים לקנות את המוצרים שלנו, ליישם אותם, ולהרוויח כאן 'אשראי פחמני'. הרעיון הוא לפעול עכשיו ואנו יודעים לצמוח ולהגדיל את הדבר הזה. הגענו להרבה מדינות והזרוע שלנו עוד נטויה. אנו מאמינים שנצליח להגיע ל-1 גיגה טון קיבוע פחמן בקרקע בשנה, ולהיות כך הגיגה-קורנס הראשונים בעולם".