שוק האנרגיה"ההחלטה על תעריף החשמל זו תוצאה של כשל אדיר בתכנון"
שוק האנרגיה
"ההחלטה על תעריף החשמל זו תוצאה של כשל אדיר בתכנון"
כך לדברי מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל במסגרת מפגש על עתיד האנרגיה של כלכליסט ודיסקונט. לדבריו, "אנחנו רוצים להקים תחנות חדשות שיהיו הרבה יותר יעילות, כך שמחיר החשמל יהיה זול יותר"
"כשהתחילה המלחמה אתם יודעים מי לא היה בשטח? כל אותם גורמי מיקור חוץ. רק עובדי חברת החשמל שנדרשו לעבודות הגיעו. לא היה מי שיבצע עבודות כמו עבודות עפר. לא נדרשנו לגייס את העובדים שפרשו אלא הם הציעו את עצמם על מנת לבצע את העבודות שלימים עברו למיקור חוץ. הם אלה שביצעו עבודות בדרום. לא בצפון ולא בדרום הייתה עלטה והמציאות הוכיחה את עצמה. חברת החשמל, יחד עם הצורך להמשיך להשתפר ולהתייעל, הוכיחה את עצמה כחברה טובה שאפשר להסתמך עליה גם בשעת משבר", כך אמר מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל בשיחה עם רועי ברגמן, מכלכליסט במסגרת מפגש ייחודי על עתיד האנרגיה של כלכליסט ודיסקונט.
על התעריף העולה אמר שפיגלר כי לא חברת החשמל קובעת את התעריף וכי חלק מהעלייה בתעריף הולכת גם לחברת נגה למשל. "רק השנה, בשנת 2024 עברו 452 מיליון שקל לנגה ולשנת 2025 מתוכנן להעביר עוד כ-1.2 מיליארד שקל לנגה, זה מגיע מהתעריף והתעריף לא הולך רק לחברת החשמל. זו תוצאה של כשל אדיר בתכנון".
איך מתקנים את הכשל?
"גורמים לכך שהחישובים והחלוקה תהיה הרבה יותר הגיונית ופחות ניזונה משיקולים זרים. אותן החלטות שמעוותות את התעריף והגידול או ההפחתה שלו כדי לתת מענה לכל מיני גורמים אחרים", אמר.
כלומר התעריף הוא פוליטי?
"הוא לא נטול שיקולים זרים".
דיברת קודם על ביטחון אנרגטי ודובר על התחרות. מה צריך לעשות כדי להבטיח ביטחון אנרגטי?
"חברת החשמל בעד תחרות, הראיה הכי טובה, ההחלפה של המונים הוותיקים בחדשים. התוכנית הייתה לסיים את החלפת 3.4 מיליון המונים בשנת 2036, אנחנו קיצרנו את התקופה כמעט ב-50% כך שבסוף 2028 כל המונים יוחלפו. זה לכאורה נוגד את האינטרס של חברת החשמל אבל אנחנו בעד תחרות. דבר שני, חברת החשמל היום לא יכולה להיות חלק מהתחרות. נכון להיום חברת החשמל מייצרת, הביקוש עולה על הייצור, לחברת החשמל יש את הכלים להיות חלק מהייצור גם באמצעות תחנות סטנדרטיות וגם באמצעות אנרגיה נקייה. זה קיים ברוב המדינות שבעברן היו חברות מונופוליסטיות וגם שם הייתה רפורמה והן כן מורשות להשתתף בתחרות גם בשימוש באנרגיה נקייה".
עוד אמר שפיגלר, "לחברת החשמל יש את כל הכלים מבחינה ציבורית ועסקית להחליף תחנות לא יעילות ומזהמות בהן הייצור באמצעות פחם. עם זאת הייצור באמצעות פחם הוא צורך משקי לשעת חירום. אחד הדברים שלקחנו על עצמנו הוא לצבור מלאי פחם מספיק כדי שנוכל להמשיך לייצר חשמל, כדי שהמערכת לא תהיה חשוכה. בשביל הביטחון האנרגטי צריך לשחלף תחנות, וכמובן להמיר אותן לכאלה שמייצרות באמצעות גז, אבל המדינה לא יכולה להרשות לעצמה לייצר רק באמצעות גז אלא לאפשר גם ייצור באמצעות פחם.
"יש לנו תחנות לא יעילות. אנחנו רוצים להקים חדשות תחתן שיהיו הרבה יותר יעילות שמחיר החשמל יהיה זול יותר ומי שייצא נשכר מכאן הוא תושבי מדינת ישראל. כל רווח מיד יושקע ברשת מחברות פרטיות, אבל הגיע הזמן שהדמוניזציה סביב חברת החשמל תסיים את דרכה ויתחילו להסתכל על האינטרס הציבורי", אמר.
כלומר, צריך לאפשר לכם להקים תחנות חדשות?
"גם אם יקימו תחנות, רשת ההולכה לא מספיק מפותחת בשביל זה. במדינת ישראל כדי להזיז משהו צריך לחיות 900 שנה. הרגולציה והביורוקרטיה מאוד מקשה ולכן באשכול נגב למשל, לא המתנו לרגולטור וחישמלנו את הקו והוא עובד. לא המתנו לקבל את כל ההחלטות של כל מי שנמצא על הפרק מבחינת הרגולטור. בקלנסוואה שם יש דיירים חלקם בבתים לא חוקיים ואסור לחשמל קו שעובר מעל אנשים ובכל זאת עשינו מעשה וחישמלנו את הקו כדי לשפר את יכולת ההולכה של הובלת אנרגיה נקייה מהצפון והדרום למרכז. אם חברת החשמל הייתה ממתינה שהרגולטור ייתן תקציב ואישור לרכש שנוכל להתמודד עם המלחמה, עד היום לא קיבלנו אישור על שקל אחד. רכשנו קסדות, שכפ"צים, רכבים מוגנים לעובדים שיצאו לשטח וארבעה קיפחו את חייהם. זו הרגולציה והבירוקרטיה במדינת ישראל. חייבים למזער את הרגולציה".