סגור
כנס TECH ON STAGE תימור ארבל סדרס
(צילום: סיני דוד)

Tech on Stage
"במצב הנוכחי, יהיה יתרון לחברות בתחומים שיובילו את הקפיצה הטכנולוגית הבאה"

כך אומרת מנכ"לית לאומיטק, תימור ארבל-סדרס, באירוע Early on the Spot של "כלכליסט" ובנק לאומי. לדבריה, "המשקיעים היום כבר לא פועלים מתוך ה-FOMO שאפיין את השנים הקודמות. צריך לייצר אפקט Wow הרבה יותר משמעותי כדי למשוך אותם"

"בשביל להצליח היום, סטארט-אפים בשלבים מוקדמים צריכים להפגין הרבה יותר יצירתיות" – כך אמרה מנכ"לית לאומיטק, תימור ארבל-סדרס, באירוע Early on the Spot של "כלכליסט" ובנק לאומי, שנערך היום במתחם ריברסייד בתל אביב.
"להקים סטארט-אפ זו לא משימה פשוטה", הוסיפה ארבל-סדרס. "כל מי שנמצא כאן יודע כמה אנרגיה, תשוקה ומאמץ נחוצים כדי להקים ולהצמיח חברה. חברות Early Stage (שלב מוקדם, ע"כ) חשובות מאוד לתעשיית ההייטק הישראלית כי הן מהוות הלכה למעשה את השכבה שבונה ומפתחת את התעשייה כולה. מתוך הקבוצה הזו יצמחו חברות הטק הגדולות של ישראל בשנים הקרובות. יש גם יתרונות בלהיות חברת Early Stage בימים אלה. אנחנו נמצאים בתקופה מאקרו-כלכלית מאתגרת שבה דווקא לחברות early stage יש את האפשרות להסתכל קדימה מעבר למערבולות - לעבר המקום שהעולם יהיה בו בעוד שנתיים.
"ועדיין, האתגרים של התקופה הזו קיימים, ומשפיעים על כולנו. לפני כשבוע דיווחנו שחברות ההייטק גייסו ברבעון החולף 1.78 מיליארד דולר, על פני 100 עסקאות בלבד, ירידה של 65% בהשוואה לאותה התקופה בשנה שעברה. על אף שברבעון האחרון ראינו סימנים קלים של בלימה בירידה, עדיין מדובר בתקופה מאתגרת ללא ספק. בחברות ה-Early Stage אנחנו רואים ירידה של כ-50% בגודל גיוס ממוצע. לשכבת חברות ה-Early Stage יש חשיבות לתעשיית ההיטק הישראלי כולה. זו השכבה שממנה יצמחו החברות המובילות של התעשייה בעתיד. לכן, הבריאות של השכבה הזו שהיום עושה את צעדיה הראשונים, חשובה לא רק ברמה הפרטנית אלא גם בהסתכלות רחבה יותר.
"באופן טבעי, חברות Early Stage מושפעות מהתנודות הללו במיוחד; תחרות קיצונית על הון ועל משאבים, ומציאות של ירידת הערכות שווי היא סביבה מאתגרת במיוחד לצמוח בה. כמו החברות, גם הלקוחות פועלים בתקופה של אי-ודאות וכבר לא מסתפקים במוצרים שהם בגדר nice to have. הם מחפשים מוצרים ופתרונות שישפרו את חייהם בצורה דרמטית. לא מספיק להכניס מוצר שיספק שיפור של פי 2 אלא צריך שיפור של פי 10. המשמעות היא שסטארט-אפים כבר לא יכולים להסתמך על פיצ׳רים, והם נדרשים לפתח מוצרים משמעותיים שמשלבים ערך מוגדר היטב וארוך טווח עם ייחודיות ברורה בשוק. בנוסף לזה, נדרשת גם יצירתיות באופן שבו בונים ומנהלים את החברות. פרמטרים כמו גובה המשכורות, היקפי גיוס הטאלנטים וההוצאות השיווק חייבים להשתנות כדי להתאים לאקלים הנוכחי.
"גם המשקיעים היום כבר לא פועלים מתוך ה-FOMO שאפיין את השנים הקודמות. צריך לייצר אפקט Wow הרבה יותר משמעותי כדי למשוך אותם. אחת הדרכים לייצר את האפקט הזה, היא לבנות חברה מעבר לוורטיקלים הפופולריים. למרות שתמיד יש מקום לחדשנות בפינטק ובסייבר, היתרון המשמעותי יהיה לחברות שיפעלו בוורטיקלים שיובילו את הקפיצה הטכנולוגית הבאה.
"לנו בלאומיטק חשוב לתת את כל הכלים שאנחנו יודעים ויכולים לתת כדי לצלוח את האתגר הזה. וכשאני מדברת עלינו, אני מתכוונת גם ללאומיטק, כזרוע בנקאות ההייטק של לאומי, וגם לשותפים שלנו מעבר לים בוואלי בנק, שהם חלק טבעי בצמיחה של כל סטארט-אפ. הרחבת הפעילות שלנו בארה"ב יחד עם ואלי מהווה חלק משמעותי בתהליך הצמיחה של חברות רבות – ואנחנו גאים על כך".