מנטור קלאסמנכ"ל ורביט: "יזמות היא רכבת הרים, חייבים תשוקה לתחום"
מנטור קלאס
מנכ"ל ורביט: "יזמות היא רכבת הרים, חייבים תשוקה לתחום"
בשיחה עם מיכל לצר, שותפה־מייסדת ומנכ"לית חברת Tweed, סיפר תום ליבנה מדוע הוא סגר את החברה הראשונה שהקים ולמה הקמת ורביט הייתה קשה יותר: "אתה מבין שאינך יודע הכל"
"אני חושב שהמקרה שלי שונה מזה של הרבה יזמים אחרים", אמר תום ליבנה, מייסד ומנכ"ל ורביט (Verbit), בשיחה עם מיכל לצר, שותפה־מייסדת ומנכ"לית טוויד (Tweed), בסדרת מפגשי האונליין Mentor Class של ”כלכליסט“ ופועלים הייטק. הסדרה מאפשרת ליזמים צעירים להיפגש עם בכירי תעשיית ההייטק שחולקים איתם את ניסיונם ואת החזון העסקי והניהולי שלהם.
לצר סיפרה על טוויד: "אנחנו חברת פינטק Web3, מספקים לחברות תשתית מאובטחת וחוקית של ארנקים ותשלומים, שמבוססים על נכסים דיגיטליים", ושאלה את ליבנה: "אשמח אם תסביר לנו מה זה ורביט, ולשמוע פרט שלרוב לא יודעים עליך".
ליבנה: "אני אוהד שרוף של מכבי חיפה, אבל את זה כולם יודעים. אבל עובדה מעניינת היא שביסודי הייתי אלוף חיפה והצפון בהדיפת כדור ברזל. לגבי ורביט, במשפט אחד: אנחנו חברת התמלול הטכנולוגית הכי גדולה בעולם. אנחנו משלבים בינה מלאכותית עם קהילה של יותר מ־30 אלף מתמללים ולמעלה מ־4,000 לקוחות. הקמנו את העסק לפני שש שנים ואנחנו צומחים מאז".
לצר: כבר הייתה לך חברה אחת שהקמת לפני כן. במה שונה החוויה היזמית בפעם השנייה לעומת הפעם הראשונה? מהן הנקודות לשיפור שלקחת מהפעם הראשונה?
ליבנה: "היה לי סוג של חוסר מזל מהותי, שיצר איזושהי גיבנת שהקשתה עליי כיזם בפעם השנייה יותר מאשר בדרך כלל. הקמתי את הסטארט־אפ הקודם שלי, Appinside, בתחום אבטחת המובייל. השותף שאיתו הקמתי את החברה חלה בסרטן כמה חודשים לאחר שהקמנו את החברה. בהחלטה אמיצה החזרתי את הכסף למשקיעים וסגרתי את החברה.
"אחר כך אמרתי לעצמי, 'אני עדיין רוצה להיות יזם ולהקים את ורביט. אבל מה שהיה לא עניין את רוב המשקיעים. להפך, היה לי יותר קשה בפעם השנייה. כשמשקיע מגיע ליזם סדרתי שנכשל בפעם הראשונה, הוא ישאל אותו מה למדת.
"המשקיעים נותנים לך קרדיט על כך שנכשלת ואתה אמור להיות יותר טוב. זה לא עניין אותם מה היה הסיפור. באמת למזלי, אלה שנכנסו פנימה ובדקו, נתנו לנו את המימון הראשוני.
"למדתי שני דברים: ראשית, זה הכל קשור באנשים סביבך. אני זוכר שלא עשיתי בדיקת נאותות מספיק טובה על המייסד־שותף שלי בזמנו. כיום, אם אני אקים חברה נוספת, האנשים שאגייס בהתחלה הם שיקבעו את התרבות הארגונית ואם נצליח או לא. אחד הטיפים הכי חשובים הוא לדעת מתי להחליף אותם בזמן. היום אתה בונה צוות הנהלה ואותו צוות לא יהיה אותו דבר בעוד ארבע שנים. צריך לדעת לזהות את זה בזמן.
"שנית, אתה חייב לעשות משהו שאתה מרגיש תשוקה אליו. את ורביט הקמתי מתוך תשוקה אמיתית כי הייתי לקוח מתוסכל. ראיתי כמה זמן וכסף היינו מוציאים על התמלול. החלטתי שאני חייב לפתור את זה בעצמי אז אתה חייב להיות בעל תשוקה כי המסע של היזמות הוא רכבת הרים משוגעת. צריך לקום בכל בוקר עם חדווה ורצון אמיתי בשביל לצלוח את כל המהמורות שבדרך. צריך לייצר הכנסות ולקוחות מהיום הראשון ולנסות לקבל מהם פידבק. בסוף הלקוחות והעובדים הם הנכסים הכי חשובים בכל עסק".
לצר: אשמח לשמוע ממך כמה אנקדוטות שאתה זוכר מהלקוחות הראשונים, האינטגרציות הראשונות, כמה צריך להחזיק להם את היד, כמה צריך לדעת לשחרר.
ליבנה: "אני לא יודע אם אנחנו דוגמה טובה כי אני דוגל ב־'Fake it until you make it'. אני לא אשכח את הסיפור של הלקוח הראשון שלנו, Coursera. חבר שעבד שם חיבר אותנו לאחד ממנהלי המוצר. הלכתי ומכרתי כאילו יש לנו המוצר הכי מטורף, כשעוד לא היה לנו כלום. בסוף הפגישה הוא אמר לי, 'אתה נראה כמו בחור נחמד'. הוא נתן לנו צ'ק של 10 אלף דולר. אמרתי עכשיו, 'מאיפה מתחילים?'. למזלנו, אפשר לבצע תמלול באמצעות שילוב בין אדם ומכונה. אני זוכר את עצמי יושב ומתמלל עד שהצלחנו לבנות את המוצר האמיתי. המגע עם הלקוחות, להבין מה הם מחפשים, מה חשוב להם, התמחור הנכון — חשוב. יש הרבה דברים שניתן ללמוד מלקוחות אם אתה מבין שאתה לא יודע הכל".