TechTlv 2022מנכ"ל Via ישראל: "אנחנו לא ממציאים מחדש את האוטובוס אלא עושים אותו חכם יותר"
TechTlv 2022
מנכ"ל Via ישראל: "אנחנו לא ממציאים מחדש את האוטובוס אלא עושים אותו חכם יותר"
כך אמר גיא שר, מנכ"ל Via ישראל, בפאנל שעסק בחדשות בתחבורה במסגרת ועידת TechTlv של כלכליסט. בפאנגל השתתפו גם: גלעד ברזילי, מנכ"ל מרכז החדשנות של פורד ומיכל פרנקל, סמנכ"לית מוצר ואסטרטגיה ב-Argus
"אנחנו לא ממציאים מחדש את האוטובוס אלא עושים אותו חכם יותר". כך אמר גיא שר, מנכ"ל Via ישראל, בפאנל שעסק בחדשות בתחבורה במסגרת ועידת TechTlv של כלכליסט. את הפאנגל הנחה עומר כביר מכלכליסט, והשתתפו בו גם: גלעד ברזילי, מנכ"ל מרכז החדשנות של פורד ומיכל פרנקל, סמנכ"לית מוצר ואסטרטגיה ב-Argus.
אתם מנסים לפתור את בעיית הפקקים באמצעות ביג דאטה?
לפי גיא שר מנכ"ל Via ישראל: "אנו רואים בעשור האחרון שהחברה פעילה בשוק זה של תחבורה ציבורית חכמה ובאמת יש צורך בפתרונות טכנולוגיים כדי לשפר את התחבורה הציבורית. אנו לא ממציאים מחדש את האוטובוס אלא עושים אותו חכם יותר. מדובר בעשרות שירותים שיש לנו ברחבי העולם למשל בהסעת תלמידים שמאפשרת להורה לדעת האם הרכב הגיע בזמן. אנו חושבים שבמיוחד בימי פוסט הקורונה יש עלייה בשימוש בתחבורה ציבורית, בגלל נושאים סוציו-אקונומיים- והפתרונות שתשתית טכנולוגית כמו שלנו מביאה עוזרים להנגיש את התחבורה".
כשאובר נכנסו הם הבטיחו לפתור את הפקקים אבל אנשים פשוט עברו לשימוש באובר. זה לא המקרה של VIA?
"אנו מנסים להעביר נוסעים לתחבורה ציבורית קיימת. הרעיון הוא להביא את הטכנולוגיה למקום בו היא יכולה להתאים עצמה לכל מקרה. בעולם אנו פועלים במעל 500 ערים ולכל עיר יש צורך משלה, והיכולת לשנות פרמטרים ולבצע התאמות באמצעות דאטה מאפשרת להסיע יותר אנשים על אותו רכב".
האם יש הקלה בעומס התנועה?
"הפתרון שלנו משתלב במארג. אנו יודעים לבוא לעיר מסוימת ולתת לה פתרון הוליסטי, אנו יודעים להסיט קווים לתחבורה גמישה ולנהל את זה בזמן אמת. לדוגמה בקרוליינה בארה"ב יש עיר בה הגברנו נגישות למקומות עבודה ב-30%".
האם ביג דאטה הוא מה שחסר לנו בהתמודדות עם בעיות התחבורה העירוניות?
לפי מיכל פרנקל סמנכ"לית מוצר ואסטרטגיה ב-Argus: "כל רכב מתקדם מריץ עשרות מיליוני שורות קוד, זה לפעמים יותר ממטוסי קרב. עולם של רכב הרבה יותר חכם, מחובר ומקושר ואת זה יש להבין. מעבר לכך כדי שרכבים יוכלו לתקשר ביניהם יש דאטה עצום- וזה דורש התייעלות. אני באה מהיבט שונה של סייבר סקיוריטי כי כיום רכב הוא מחשב על הכביש שנע במארג מורכב. האזור הזה דורש אופטימיזיציה ולא מדובר ברכב אחד אלא במארג רכבים שיש לתאם ולהבין איך הוא מתנהל באופן יעיל ובטוח ולכן עולם הביג דאטה כה מעניין בהקשר של רכבים, כי זהו אקו-סיסטם. נראה בשנים הבאות הרבה פתרונות ביג דאטה".
גלעד ברזילי, מנכ"ל מרכז החדשנות של פורד הוסיף כי "דאטה הוא מנוע צמיחה. יצרן רכב לא בהכרח מעוניין בפתרון לפקקים אלא במינוף הדאטה".
הגנה על רכבים מקושרים, או רכבים חכמים דורשת תפיסה שונה.
לפי פרנקל "מחשבים מחוברים זה לזה בקווים, אבל בעולם הרכב הכול שונה. הרכב החכם זז כעת ליעדים שאינם יודעים מה הם, הוא נוסע מהר. זה עולם שאיננו מכירים ולכן מהווה אתגר, זה עולם חדש שיש לו תוכנה אבל יש בו אתגרים, ויש לייצר פתרונות חדשניים שלא ראינו עד היום- לקחת דברים מעולם הביג דאטה לעולם מורכב שמחייב מחשבה מחודשת ומיומנויות חדשות שלא ראינו, וכמובן שככל שיש יותר דאטה אנו נעשים יותר חכמים בדרכנו לייצר אופטימיזציה בתנועת הרכב וגם באבטחתו".
אי אפשר לדבר על תחבורה חכמה בלי לדבר על זה שאוטוטו הרכב האוטונומי כאן. אנו רואים כעת שהוא מתעכב. מה כן יקרה?
לפי ברזילי, "יש חישוב מסלול מחדש כי השאלה העיקרית של יצרן רכב היא מתי הוא יוכל להרוויח מרכב אוטונומי וזה לא יקרה ב-5-10 השנים הקרובות. לפני כחודש חברת ARGO AI איבדה את ההשקעה של פולקסווגן- מה שיהיה הם רכבים שהם מה שנקרא L3, כלומר רמת אוטונומיה שלוש, רכבים שיש להם אוטונומיה בסיטואציות מוגדרות, כלומר למשל כביש מהיר או מסלול ידוע. שם החברות כן מאמינות שיש ערך".