ועידת טוקיו"כשעושים עסקים עם יפן - סבלנות היא מלת המפתח"
ועידת טוקיו
"כשעושים עסקים עם יפן - סבלנות היא מלת המפתח"
ההבדלים בתרבות העסקים בין ישראל ליפן היתה מרכז השיח במפגש בין יזמים ומשקיעים משתי המדינות שארגנו דיסקונטק, משרד עו"ד שבלת וחברת הייעוץ Million Steps. "הישראלי בדרך ישאל הרבה שאלות. היפנים, לעומת זאת, שותקים" אמר יוטה איגוצ'י, מנהל Million Steps
"סבלנות היא מלת המפתח כשעושים עסקים עם יפן. סבלנות אינה בהכרח חלק מהד.נ.א הישראלי, או הניסיון של הישראלים, אבל אלה שמתברכים בסבלנות יכולים להגיע להישגים גדולים בשוק היפני". כך אמר אהרון מנקובסקי, שותף מנהל בקרן ההון סיכון פיטנגו באירוע שארגנו דיסקונטק, משרד עורכי הדין שבלת וחברת הייעוץ Million Steps, ובו נפגשו אנשי הייטק ומשקיעים מישראל ומיפן.
"העצה שלי לכל החברות הישראליות שמעוניינות לעשות עסקים ביפן וגם לאלו מיפן שרוצים לעשות עסקים עם ישראלים היא לשלוח נציגים מומחים מיפן לישראל ומישראל ליפן שהם יהיו אלה שינהלו את מערכות היחסים בין הצדדים. אין דרך טובה יותר עבורם כדי להעביר לעמיתיהם מה באמת חושב כל צד, זה באמת קצת מסורבל אבל מאוד חשוב להצלחה", אמר מנקובסקי.
גם יוטה איגוצ'י, מנהל Million Steps שמתמחה בחיבור בין יזמים ומשקיעים מישראל ומיפן, הצביע על ההבדלים התרבותיים בין שתי המדינות והצורך בהיכרות עמוקה איתם. "כשמשהו לא ברור בין הצדדים ומנסים להבין מה הבעיה - הישראלי בדרך ישאל הרבה שאלות. היפנים, לעומת זאת, שותקים. אנחנו נראים כמו מחשב מקולקל במקרים כאלה, אבל כיוון שהנציגים היפנים מעבדים את הנתונים, מדברים ביניהם ומתלבטים. העצה שלי היא להתאזר בסבלנות ולהתקדם משם", אמר איגוצ'י.
לדבריו, קבלת החלטות בחברות ישראליות מתרחשת מהר ואז ניתן גם פידבק. ביפן, זה לוקח הרבה זמן כי היפים רוצים לשמוע את דעתם של כולם כדי לוודא שהם לא עושים טעויות. "בתרבות היפנית אי אפשר לעשות טעויות", הסביר איגוצ'י.
גיא נבון, מנכ"ל דיסקונטק, שפתח את המפגש שהתקיים השבוע בתל אביב, אמר: ״יפן מהווה את אחד המרכזים הכלכליים המתקדמים בעולם ויצירת החיבור בין חברות הפורטפוליו של דיסקונטק לחברות ובכירים יפנים מהווה ערך מוסף משמעותי לחברות ישראליות. לכן יצרנו את D-network שתשיא ערך אמיתי לסטראט-אפים ישראלים ואלה ישיאו ערך אמיתי לשותפינו היפנים״.
לדברי נבון, בסיס הרעיון לכנס המשותף הוא לייצר לחברות יפניות גדולות וחברות ישראליות שיתופי פעולה עסקיים וטכנולוגיים ייחודיים. חברות המעוניינות להיכנס לשוק היפני יוכלו לעבור תהליך וולידציה ביפן על ידי MILLION STEPS. בסוף תהליך חברות שהלקוחות היפנים מביעים בהן עניין, יזומנו להצטרף לפגישות עסקיות, במסגרת אירועי צד עם לקוחות ומשקיעים יפנים בכנס המשותף לדיסקונטק ול"כלכליסט" שיתקיים בחודש מאי בטוקיו.
דיסקונטק, זרוע בנקאות ההייטק של קבוצת דיסקונט, מספקת מגוון של שירותים פיננסיים לסטרט-אפים מגובי הון סיכון, העונים לכלל צרכי חברות ההייטק ועובדיהן. כדי לתמוך בחברות הפורטפוליו שלה ולייצר להן ערך מוסף, הקימה דיסקונטק את D–NETWORK , מערך של שותפויות, פעילויות וקשרים בינלאומי שמאפשר לחברות הפורטפוליו להיכנס ולגדול בשווקים קיימים וחדשים. "חברות הפורטפוליו שלנו זקוקות להרבה מעבר לשירותי בנקאות, וזאת בדיוק המטרה של האירוע", אמר נבון.
בפאנל שבו שיתפו יזמים ישראליים את חוויותיהם משיתופי פעולה עם משקיעים יפנים סיפרה קרן שמש מנהלת השיווק של REE: "אחרי כל פגישה אתה צריך לדבר עם נציג-מנחה שלך. אנחנו עדיין עושים את זה גם עכשיו, ארבע שנים מאוחר יותר. אל תצפו לצאת מפגישה ולעשות עסקים מיידית כפי שהייתם עושים בישראל, כי בעבודה עם יפן צריך הרבה סבלנות".
לשאלת מנחת הדיון מאיה קובי ברא-נס, שותפה בשבלת, סיפר נמרוד בראל, מנכ"ל ומייסד משותף, SpecterX: "במהלך המפגשים הראשונים שלנו איתם, שאלו היפנים פעם אחת האם זה בסדר לעצור ולדבר ביניהם. השבנו בחיוב, אבל זה נמשך שבע דקות - שבשיחת זום הרגישו לנו כמו נצח. במקרה אחר, למרות שזכינו לתגובות מאד נרגשות מהצד השני, לאחר שהפגישה הסתיימה והסתכלנו על ההערות - הבנו שלא הבנו כלום. לא היה לנו שמץ של מושג אם הם אהבו את הפרזנטציה או לא".