סגור
כנס ביטחון המזון - דובי אמיתי
(צילום: סיני דוד)

כנס ביטחון המזון
דובי אמיתי: "הפיתרון הפשוט לביטחון המזון הוא חקלאות"

לדברי נשיא התאחדות האיכרים בישראל ויו"ר נשיאות המגזר העסקי בכנס ביטחון המזון של כלכליסט ותנובה: "יש ירידה בכמות השטח המעובד עקב חוסר הבנה ותכנון - צריך לכוון לחקלאות מדברית"

"אני מגיע לכאן לא רק כנשיא התאחדות האיכרים, אני גם פליט, אני אגב משרת במילואים ואני אומר לכם, אנו חזקים, גדלנו על ייצור עצמי וקשר עם הקרקע", כך הדגיש דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים בישראל ויו"ר נשיאות המגזר העסקי. אמיתי כבר אינו צעיר, מאחוריו ניסיון של עשרות שנים כחקלאי. לדברי אמיתי, תושב מטולה: "ללא ביטחון המזון יש בעיה, אנו זקוקים לביטחון המזון שלנו כמנהלים, מנהיגים, מפקדים, אנו מסתכלים על מגמות ובהתאם לזה מקבלים החלטות. אני מחפש פתרונות פשוטים, ובמקרה הזה הפתרון הפשוט הוא חקלאות".
אמיתי מתאר בדבריו מצוקה אמיתית אליה נקלעו החקלאים ומחסור בתוכנית ברורה:" החקלאות בישראל מצליחה כי תמיד יש לנו מצוקה, אמה של סבתי הגיעה לכאן בלי כלום ועסקה בחקלאות - וכך גם בעולם הביטחוני. אנו מאוימים אבל מפתחים טכנולוגיות ומערכות, אנו נמצאים במקום אחר כיום מזה שהיתה בו אם סבתי, אבל מה קורה בשוק כיום? המצב עדיין שברירי. פעם אחת יש משבר אקלים, יש גדילה בדמוגרפיה - ולצערי עדיין יש גם דיבור ברמה הממשלתית אבל לא קורה כלום. בנושא שינוי האקלים, זו תופעת טבע שמתקדמת כל הזמן, יש התפשטות של מדבר ואנו מדינה קטנה במזרח התיכון. יצא לי לטוס מעט מעל גבולות המדינה ולהסתכל על סוריה, שם כבר הכל מדבר. מבחינת מצוקת המים, אנו רואים היכן אנו נמצאים. בשעתו פסלנו את הבאת המים מטורקיה ונכנסנו לעולם ההתפלה אבל גם שם יש לתת תשובות".
לדברי אמיתי: "משבר האקלים ישפיע על כמות היבול הצפויה ויש לתת פתרונות. בדמוגרפיה שלנו קצב הגדילה אדיר, עוד שלושים שנים כמות האזרחים תוכפל וזו בעיה קשה, זו בעיה כלל עולמית. יש ירידה בכמות השטח המעובד עקב בנייה, חוסר תכנון, חוסר הבנה. יש פחות שטחים ואנו צריכים לכוון לעשיית חקלאות מדברית. אנו רואים ירידה בכמות הדונאמים לנפש. ישראל מוגבלת בגודלה והתלות שלנו בגורם חיצוני כמו ייבוא היא מסוכנת. לצערי חלק מגורמי הממשלה חשבו שאנו יכולים לסמוך בעיתות מלחמה על מדינות בחוץ. כיום יש חות'ים, יש טורקים. אבל הפתרונות נמצאים אצלנו. מדיניות הממשלה חייבת להגדיר את בטיחות המזון בראש הסדר הלאומי. אנו רואים את המשבר, אבל לא את ההתמודדות, נדרשת תכנית אסטרטגית רב שנתית ולא תוכנית נקודתית לכיבוי שריפות. אנו כושלים במניעת השריפות. אנו מתכננים לטווח קצר, והפעם אנו נדרוש תכנית אסטרטגית לחמש שנים, ואנו חייבים להתחיל".
התוכנית שמציע אמיתי מבוססת על היערכות לעתיד בטווח ארוך ובטווח קצר. לדבריו :"העקרונות של התוכנית הזאת מאוד פשוטים: תרחישים לטווח קצר כמו רעידת אדמה או חזית בטחונית. יש להציב מטרות ויעדים, להתבסס על דאטה, כמו במגזר העסקי, ובישראל אין דאטה על התחום. ניקח למשל את סל המזון - מי קבע מהו סל המזון? מי שצריך לתכנן את זה הוא המל"ל והפרויקטור צריך להיות משרד החקלאות. ובלי המל"ל לא יקרה דבר. מדינת ישראל צריכה לקחת אחריות. אנו צריכים לבוא ולהגדיר את המים, לי יש הקצאות מים, אני לא יכול לקבל כמה מים שאני רוצה וכך גם כלל החקלאים".
"אנו צריכים טכנולוגיות שיגיעו לחקלאים כי עלינו להכפיל את כמות המזון שאנו מייצרים. ממשלה צריכה יציבות ברורה, תוכנית ברורה. וצריך גם תחלופה בין דורות, קשה לנו להכניס את הדור הצעיר. עלינו למדוד את עצמנו, לבדוק האם אנו עומים מביעדים שהקצינו. אין לנו ברירה אלא להיערך לתרחיש המסוכן הזה. ביטחון מזון, ביטחון תזונתי הוא משהו שהולך בקווים מקבילים עם בטחון צבאי ומדיני. ללא ביטחון מזון יהיה קשה למערכת הבטחונית להתנהל וכולנו ניפגע במישור הכלכלי".