סגור
ליאת שוב
(צילום: אלכס קולומויסקי, סימול אירופה)

ועידת לונדון
"חוזקת המשק ונחישות בעלי העסקים יאפשרו לנו לצמוח אחרי המלחמה"

ליאת שוב, ראש החטיבה העסקית בלאומי, תיארה בוועידת Mind The Tech London 2024 של כלכליסט ולאומי את הקשיים שעמם מתמודדת הכלכלה הישראלית דרך סיפורו של מפעל טבע נאות, שרבים מעובדיו מפונים והשאר תחת טילים. "למרות 30 אלף עובדים במילואים, ההייטק הישראלי דוחף קדימה"

"נצא מחוזקים, וישראל תתאושש", כך הבטיחה ליאת שוב, ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי, לנוכחים בוועידת Mind The Tech London 2024 של כלכליסט ולאומי. שוב פתחה את דבריה בהצגת תמונה של מפעל "טבע נאות" בקיבוץ נאות מרדכי, כדוגמה לחוסן הלאומי והכלכלי של ישראל. "טבע נאות אינה סתם עוד חברה - זהו מותג אייקוני בישראל", אמרה שוב. "היא מייצרת נעליים עוד מלפני שישראל הפכה למדינה ואהובה על אנשים בכל העולם".
שוב תיארה את האתגרים שעמם מתמודד המפעל מאז 7 באוקטובר: "רבים מעובדי המפעל מפונים מבתיהם. רבים כלל לא יכולים להגיע לעבודה. רבים אחרים, או בני זוגם, משרתים במילואים, מה שהופך את השגרה היומיומית לאתגר עצום. ואם זה לא קשה מספיק, במהלך שעות העבודה יש גם אזעקות מתמידות והתקפות טילים".
למרות זאת, הדגישה, "50% מכוח העבודה מגיע מדי יום, והמפעל ממשיך לייצר נעליים, בקצב של כמיליון זוגות בשנה - כ-60% מהם לייצוא. מפעל זה הוא רק דוגמה אחת לחוסן הלאומי והכלכלי של ישראל. זה לא רק עניין של הישרדות במלחמה; זה עניין של קידום הכלכלה עם מוטיבציה פנימית ומסירות מתמדת".
בהתייחסה למצב הכלכלי הכללי, אמרה ליאת שוב: "המלחמה השפיעה רבות על הכלכלה שלנו - פינויים מהצפון ומהדרום וירידה חדה בפעילות הכלכלית והעסקית. אבל היכולת שלנו להסתגל, הגאונות הייחודית שלנו, והנחישות האינסופית שלנו נותנות לנו תקווה להתגבר גם על האתגרים הנוכחיים".
שוב הדגישה שלושה עמודים מרכזיים המובילים את הצמיחה הישראלית: תעשיית הטכנולוגיה, פרויקטי תשתית וצמיחה חדשים, ובנייה למגורים.
בהתייחסה לתעשיית הטכנולוגיה, ציינה שוב: "גם במהלך המלחמה הזו, עם כמעט 30,000 עובדי טכנולוגיה המשרתים במילואים, מגזר ההייטק ממשיך קדימה. במחצית הראשונה של 2024, סטארט-אפים ישראליים גייסו מימון מרשים. החדשנות של הסטארט-אפים שלנו ממשיכה להכות גלים בשווקים האמריקאיים והאירופאיים".
שוב גם התייחסה לחוסן של תעשיית ההייטק הישראלית: "מגזר הטכנולוגיה של ישראל מהווה מזמן דוגמה לחוסן של ישראל. ההחלטות האמיצות והנועזות של ראשיו מדגימות את סוג האומץ והיצירתיות שנדרשים מכלל העסקים הישראליים. זה מראה למה נוכל לצפות כשהם יתגברו גם על האתגרים הנוכחיים."
שוב הוסיפה כי "חברות טכנולוגיה ברחבי העולם חוו כמה שנים קשות עם עליית שיעורי הריבית. במהלך תקופה זו, חברות ישראליות עברו תהליך לשיפור היעילות, לשינוי הכיוון העסקי שלהן ולהתאמה לכלכלה הגלובלית של 2024 - תהליך שהכין אותן לכל מה שיבוא".
לגבי פרויקטי תשתית, הסבירה: "מאחר שגידול האוכלוסייה בישראל גבוה מאוד - בערך 2% בשנה, שזה פי ארבעה מהממוצע ב-OECD, אנחנו חייבים לפתח כל הזמן את התשתיות שלנו". היא הזכירה הסכם שנחתם בין הבנק האירופי להשקעות (EIB) ובנק לאומי על 750 מיליון יורו לקידום פיתוח בר-קיימא וירוק, ואמרה: "זוהי הוכחה לעניין של שותפינו הבינלאומיים בהצלחת ישראל, למרות המלחמה".
שוב התייחסה גם לחשיבות של ההכרח לפיתוח בישראל: "גורם נוסף לחוסן שלנו הוא פשוט הכרח. פרויקטי התשתית המקודמים היום, כגון תחבורה, אנרגיה מתחדשת וטיפול במים מניעים צמיחה כלכלית. פרויקטי התשתית ממשיכים להתפתח. אנחנו יכולים לראות זאת בהמשכיות של פרויקטים קיימים ובמטרות המשותפות של המדינה, היזמים ומוסדות המימון".
בנושא הבנייה למגורים, אמרה: "בגלל העלייה המתמדת והמהירה באוכלוסיית ישראל, הביקוש לדיור תמיד עולה על ההיצע, כולל בדרום. זו הסיבה שאנו רואים שבנייה של פרויקטים חדשים למגורים, בכל רחבי הארץ לא נעצרה במהלך המלחמה, אפילו באזורים הקרובים לגבול, הדורשים מאמצי שיקום נרחבים. כדי להשיג זאת, מוסדות פיננסיים, כולל בנק לאומי, עוזרים לשמור על צמיחה ובנייה יציבות כדי לענות על צרכי הדיור. אנו צופים לראות צמיחה עצומה בשיקום ובדיור, בכל רחבי הארץ".
שוב סיכמה את דבריה באופטימיות: "הודות ליסודות האיתנים שהזכרתי ולאנשים ולקהילות המעוררים השראה בכל המגזרים בישראל, כמו האנשים של מפעל טבע נאות בצפון, אני בטוחה, שלמרות ההשפעות של המלחמה, וכל האתגרים שאנו מתמודדים איתם נצא מחוזקים, וישראל תתאושש".