סגור
הוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות - מרב מיכאלי

הוועידה הלאומית לתשתיות
מרב מיכאלי: "יש לנו חלון הזדמנויות לקדם תחבורה ציבורית בשבת"

שרת התחבורה אמרה בוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של "כלכליסט" בנמל אשדוד, "בנתב"ג התגברנו על הבלגן של המזוודות והתורים במאמצים אדירים, בעוד שבמקומות אחרים בעולם המצב חמור לאין שיעור". בהתייחסות להפרטת נמל אשדוד ציינה, "יו"ר דירקטוריון הנמל אורנה הוזמן בכור אמרה לי שהמשימה שלה היא להכין את הנמל לתחרות - והיום האתגר הזה מוחשי מתמיד"

"יש לנו עכשיו חלון הזדמנויות היסטורי ואנו חייבים להשתמש בו כדי לפרוץ את המצור על סוף השבוע ולדאוג שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, ואסור לנו לבזבז זמן". כך אמרה שרת התחבורה מרב מיכאלי בוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של "כלכליסט" בנמל אשדוד.
בתשובה לשאלתו של המראיין יובל שדה מ"כלכליסט" על ההיתכנות לקדם במצב הפוליטי הנוכחי את הפעלתה בשבת של הרכבת הקלה, אמרה מיכאלי: "אסור לנו לבזבז זמן, אני קוראת לראש הממשלה יאיר לפיד - במקום לבזבז זמן על איחוד בין העבודה למרצ שלא יקרה, שיבוא ויעזור לי לקדם תחבורה ציבורית בשבת - ויפה שעה אחת קודם".
יצויין כי ההחלטה על הפעלת הרכבת הקלה בשבת נמצאת בסמכות הממשלה; ואולם הנושא לא עלה אפילו לדיון - בגלל ההתנגדות הצפויה של ראש הממשלה החלופי נפתלי בנט.
נמל אשדוד בו אנו נמצאים היום הוא הנמל האחרון שבבעלות המדינה. האם את בעד הפרטת נמל אשדוד?
"ממש הרגע הפרטנו את נמל חיפה ויש לנו שני נמלים חדשים שנכנסו לפעולה. קודם כל צריך לתת לשוק להתייצב ולראות איך הדברים עובדים. כיום נמל אשדוד הוא הכי משמעותי בישראל, הנמל עצמו עשה דברים משמעותיים להתחדשות כמו העמקת הרציף, תחילת הרצת המסוע, שאינשללה יתחיל לפעול במהרה בימינו ועוד. יש פה פוטנציאל אדיר. כשפגשתי את יו"ר דירקטוריון הנמל אורנה הוזמן בכור לראשונה היא אמרה לי שהמשימה שלה היא להכין את הנמל לתחרות - והיום האתגר הזה מוחשי מתמיד. לנמל יש את כל הכלים לעשות זאת, והעובדים פה מבינים את המשמעות לשמור על הבית הזה. היתה הכרזה על הפרטה, ועדיין לא קרה מזה כלום, ובינתיים לישראל יש נמל שלה בבעלותה שהיא יכולה להתגאות בו. המדינה צריכה לתת לו להתארגן, ולראות איך הדברים מתקדמים".
אמרת לאחרונה שכל התחומים שמשרד התחבורה אחראי עליהם יצאו מהקורונה, אבל בשדות התעופה לא רואים את זה. יש איחורים ועיכובים והתחזיות מדברות על אסון תעופתי רציני כי אין פה עוד שדה נוסף, ועדה שהקמת להחלטה על מיקום שדה התעופה הנוסף עוד לא נתנה המלצה, והנושא לא מתקדם.
"בנתב"ג התגברנו על הבלגן של המזוודות והתורים במאמצים אדירים, בעוד שבמקומות אחרים בעולם המצב חמור לאין שיעור. אני מאוד גאה בעובדים שהתגייסו בכל הכח לפתרון הבעיה והצלחנו לגייס עוד כח אדם. רשות שדות התעופה נערכת במסגרת הכלים שיש לה גם לחגים, ואחרי זה היערכות לעתיד. אני התחייבתי שלא יהיה שדה תעופה ברמת דוד ואני גם מתחייבת שלא נעזוב את הממשלה בלי המלצות הצוות שהקמתי שתכף מגבש את המסקנות שלו".
יש בעיה של מסילות רכבת וכבישים למעברי גבול. איפה הטיפול בנושא זה עומד?
"הממשלה הזו עשתה פריצת דרך בשדרוג יחסי הסחר עם ירדן ומצרים. אני פתחתי את כל המעברים שחזרו להיות כמו לפני הקורונה. אנו מקדמות את פרויקט רכבת השלום שבמשמרת שלי חזר לעבודה משמעותית, ורכבת ישראל נמצאת 'על זה' מול כל הגורמים הרלוונטיים בישראל ובעולם. יש לנו שותפים חדשים בעקבות הסכמי אברהם ואני רואה בזה חשיבות כלכלית ומדינית אדירה לכל נושא הסחר האזורי, והכבישים למעברי הגבול נמצאים בעבודה, למשל הכביש למעבר ארז. משרד התחבורה בראשותי מקדם מאוד את תוכנית האב – צריך לקרוא לזה תוכנית אם – למטענים, כי צריך להוריד משאיות מהכביש ולכן האצת הבנייה של המסילה המזרחית והאצה של המסילה הרביעית באיילון – כדי לשפר הובלת מטענים בלילה. אני מקווה שלפני שנצא מהמשרד נוכל גם אותה להניח על מסלול של המראה".