ועידת הגיימינגגיגי לוי: "קרנות שבעבר באו לארץ כל חודש - לא היו כאן שנה וחצי"
ועידת הגיימינג
גיגי לוי: "קרנות שבעבר באו לארץ כל חודש - לא היו כאן שנה וחצי"
לוי, שותף בקרן NFX שנחשב לאחד היזמים והמשקיעים המובילים בתעשיית הגיימינג, סיפר בוועידת הגיימינג של כלכליסט בשיתוף גוגל ופלייטיקה על המצוקה של סטארט-אפים מקומיים: "השנתיים האחרונות פגעו בכל תעשיית ההייטק ועולם המשחקים". על חדירת ה-AI: "יאפשר לשנות את המשחק תוך כדי משחק"
ה-AI עומד להפוך את תעשיית הגיימינג - כך טען גיגי לוי, שותף בקרן NFX שנחשב לאחד היזמים והמשקיעים המובילים בתעשיית הגיימינג, בשיחה עם רועי ברגמן מכלכליסט בוועידת הגיימינג של כלכליסט בשיתוף גוגל ופלייטיקה.
"לפני שפלייטיקה קמה ב-2010 לא היו הצלחות רבות", אמר לוי. "כיום אנחנו בתעשייה מאוד בוגרת, וההצלחות שראינו בעבר באות מהר ובקלות, כיום הרבה יותר קשות, בעיקר בעולמות המובייל. יש לנו כמה חברות משמעותיות ביותר בתעשייה, כמו פלייטיקה, מונאקטיב, סופרפליי ופפאיה - וזה הישג מטורף. רק תחום הסייבר דומה מהבחינה הזו".
לדבריו, "נהיה מאוד קשה להצליח וזה משפיע על הכל. הכל התחיל ממה שקורה בשווקים הציבוריים ועולם הרכישות. עלות רכישת שחקנים עולה בצורה מטורפת. חברות גדולות משקיעות הרבה מאוד ברכישת שחקנים, מה שיוצר מחסום לחברות הקטנות. בעולם הרכישות, הרוכשות הגדולות לא רכשו חברות מובייל הרבה זמן, וזה יורד למטה. גם מכיוון שקשה להצליח ואין הנפקות ורכישות, המשקיעים משקיעים פחות. בשביל להצליח כיום צריך משהו אחר".
מה זה משהו אחר?
"פעם להשקיע 3-2 מיליון דולר היה מספיק כדי להגיע לתוצאות טובות מאוד. כיום זה לא מספיק. יש פחות משקיעים במשחקים. ככל שמצב ההשקעות יורד או שיש משיכה אחרת אז כל תיירי ההשקעות נעלמים. בכל העולם יש 20 קרנות שמשקיעות. זה גורם לכך שכאשר משקיעים בחברת משחקים רוצים משהו יותר מוכן ועם יותר ניסיון ממה שרצינו בעבר. רוצים תוכנית שמאמינים בה. במקום להשקיע 3-2 מיליון דולר, מוכנים לשים כבר 10 מיליון דולר לתת להם סיכוי אמיתי להצליח".
יש תחושה שבארץ לא רואים את המשקיעים שעליהם דיברת.
"יש כאן יותר משקיעים, ולא רק אני. יש כאן בארץ נציגות של כל קרנות המשחקים. אין יום שאני לא מקבל שיחה מהקרנות האלה . מצב התעשייה לא אידיאלי, אבל דווקא מצבה של ישראל לא יותר גרוע. בעבר לא היו כאן באמת הרבה משקיעים, ולכן יצא שהרבה חברות אני הקמתי או השקעתי. יצא מצב מצחיק שבו סופרפליי נמכרה לפלייטיקה שאת שתיהן הקמתי".
על העסקה שנחתמה בספטמבר אמר לוי כי מדובר ב "עסקה מצוינת לשני הצדדים שיש לה טווח ארוך מאוד של תגמול". הוא סיפר כי "היו הצעות אחרות לסופרפליי, אבל פלייטיקה היתה הכי מוצלחת ורצינית, בעיקר כי גלעד אלמוג (מייסד סופרפליי - מ"א) הוא יוצא החברה".
האם מה שקורה בתעשייה קשור למצב במדינה?
"ברור שזה קשור. דיברתי עם אחת מקרנות המשחקים שלא היו כאן שנה וחצי ובעבר היו באים כל חודש. אין ספק שהמלחמה לא עוזרת. העובדה שאין טיסות או עלויות טיסה מאוד יקרות מפריעה מאוד. השנתיים האחרונות פגעו בכל תעשיית ההייטק ועולם המשחקים".
באפריל ערכה NFX מרתון השקעות בסטארט-אפים בישראל. "קיבלנו 1,000 פניות מחברות", סיפר לוי. "זה הראה את המצוקה לכסף. השקענו בארבע חברות. היו לא מעט חברות משחקים. היו חברות שהגיעו מאוד מוקדם עם מעט מאוד הוכחת או יכולת להראות הצלחה".
על חדירת ה-AI לתעשייה אמר לוי: "בסוף התעשייה הזו לא תיראה אותו דבר עוד כמה שנים בגלל AI. יהיו משחקים שיישארו אותו דבר אבל יתחזקו אותם בפחות אנשים ופחות כסף. AI יאפשר לעשות דברים יותר מהר, וצוות קטן של עשרה אנשים יכול להרים מה שפעם הרימו 40-30 עובדים. יש לנו חברה בעמק הסיליקון שהם אנשי טכנולוגיה כבדים, שלקחו AI וחסכו 70% מעלויות ייצור התוכן. כל תמהיל האנשים השתנה לקומץ אנשי ART מומחים והרבה מומחי AI.
"אנחנו היום בעומק ה-AI, וחושב שכל מי שמקים חברה חייב להכניס את זה לעבודה מוקדם מאוד. כאשר מסתכלים על המהות קדימה צריך להבין איך ייראו משחקים בעולם ה-AI. אנחנו נכנסים לעידן שבו נוכל לבנות משחק תוך כדי המשחק, להחליף את הסיפור תוך כדי המשחק. AI יאפשר לשנות את המשחק למשחק שבו העולם פתוח ונוצר לפי ההתנהגות שלך. הדמויות שמשחקות מולך יכולות להתפתח תוך כדי המשחק. למשחקים כאלה אין קצה ואין סוף והם נמשכים לנצח. יש הזדמנות גדולה, וזה הבאזז האמיתי שמשתנה בעולם המשחקים".