ועידת האנרגיה"אנשים חונים על המדרכה ומטעינים את הרכב מחלון הבית - זה לא טוב"
ועידת האנרגיה
"אנשים חונים על המדרכה ומטעינים את הרכב מחלון הבית - זה לא טוב"
מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, בוועידת האנרגיה: "צריך עמדות טעינה מהירות בצידי דרכים ובתחנות תדלוק ולמצוא פתרונות לשאלה איך מביאים תשתית חשמלית הביתה"; לדבריה, "אנו עובדים קשה על תגבור הרכבת כפתרון להסעת המונים בינעירונית"
"אנו באיחור של עשורים בתשתיות תחבורה ציבורית ושל הסעת המונים", כך אמרה מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, בוועידה הלאומית לאנרגיה 2022 של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה. פרנק דיברה על הצורך האקוטי בקידום פתרונות הסעת המונים, בין השאר על רקע הפקקים החריפים בכבישי הארץ. היא אמרה כי "הקו האדום של הרכבת הקלה בישורת האחרונה, ותושבי תל אביב רבתי וכל הגוש יתחילו להנות ממנה בקרוב, כך גם הרכבת הקלה בירושלים נהנית מביקוש מטורף".
לגבי תוכנית המטרו, הפרויקט התחבורתי הגדול ביותר שמתכננת הממשלה, אמרה פרנק: "חוק המטרו מבחינתנו מחכה לקריאה שנייה ושלישית אחרי שעבר את הדיונים בוועדות. אבל המטרו לא מחכה לחוק המטרו, החור אמנם עוזר לנו להסיר חסמים ולעבוד יותר מהר, אבל מנהלת המטרו עובדת, ושני הפרקים המרכזיים עברו בחוק הקודם ותקציב של 150 מיליארד שקל גם עבר ורשות המטרו מוקמת בימים אלה – כך שיש לנו את הכלים לעבוד. אני מאמינה שתחום התחבורה זה מרתון ותשתיות בכלל. אם לא נדאג לקדם ולדחוף את פרויקטי התשתית בין ממשלה לממשלה אנו למעשה מענישים את עם ישראל".
ביחס לעיכוב ולדשדוש בחשמול מערכת הרכבות בישראל, אמרה פרנק: "החשמול דשדש קשות ברכבת ואנו סופגות את תלונות הציבור בנושא. בסוף חשמול זה טרייד אופ - הרי אפשר לסגור מסילות שלמות מהבוקר עד הלילה ולעשות קו חשמלי בתוך שנה, אבל זו בעיה. לכן אנו מנסות לאזן ולבצע עבודות לילה ובסופי שבוע, שבהם שיעור הנסיעה נמוך משמעותית, ובשעות אלה להתקדם כמה שיותר. בסך הכל החשמול מתקדם יפה ואנו פותחים יותר ויותר קווים".
כאשר פרנק נשאלה על הפתרונות לפקקים החריפים בכבישים שכל ישראלי חווה היטב על בשרו, אמרה פרנק כי "בטווח הקצר והבינוני הפתרונות הם אוטובוסים, BRT, רכבות קלות ובטווח הבינוני והארוך יותר מטרו, רכבת תחתית. אנו עובדים קשה על תגבור הרכבת כפיתרון להסעת המונים בינעירונית. יש לנו צוואר בקבוק באיילון ואנו עובדים על מסילה רביעית ומתכננים את החמישית והשישית. זה יסייע להסיע אלפים ולקרב את פריפריה למרכז, ולהפך. בישראל עם צפיפות האוכלוסייה והגודל המוגבל של המדינה - אם כל אחד ירכוש עוד ועוד רכבים, גם אם הם חשמלים ואוטונמיים - אנו רק נוסיף לגודש. לכן העתיד הוא בהסעת המונים ותחבורה שיתופית".
פרנק אמרה כי כחלק מהמדיניות הממשלתית לצמצום פליטות, המטרה היא שכל ציי האוטובוסים העירוניים יהפכו לחשמליים. "אנו מקצים תקציב של יותר ממיליארד שקל להצטיידות באוטובוסים חשמליים ותשתיות טעינה חשמליות", אמרה. "ראשי ערים באים אלי ומבקשים אוטובוסים חדשים ושקטים ובצדק אבל המדיניות שלנו ברורה – הם צריכים להבין שאוטובוסים כאלה צריכים תשתית, ומי שיעבוד איתנו על חניוני הלילה, דפואים, מסופים ועמדות טעינה – אנו נלך איתו בגדול. אנו מסתכלים כיום על רשתות תחבורה והאימפקט שלהן בכל העיר. ראש עיר שילך איתנו יקבל חבילה אדירה - של נת"צים, שבילי אופניים ועוד. בשביל זה צריך להיות אמיץ וללכת איתנו על הקונספציה של תחבורה ציבורית"
לגבי היעדר תשתיות מספקות בישראל למכוניות חשמליות, כמו עמדות טעינה, אמרה פרנק: "אנו חושבים ביחד איך לפצח את האתגר הזה. עם ישראל נהנה מהמודעות והטרנד של רכב חשמלי ומצד שני יש אנשים שחונים על המדרכה ומעבירים סליל חשמל מהחלון כדי להטעין את הרכב - וזה לא טוב. צריך עמדות טעינה מהירות בצידי דרכים ובתחנות תדלוק ולמצוא פתרונות לאיך מביאים תשתית חשמלית הביתה. אם כל הדיריים בבניין יעשו בשבע בערב פלאג אין של הטסלה שלהם לטעינה חשמלית - מערכת החשמל של הבניין לא תעמדו בזה. זה היום פער שאנו לא יודעים לגשר עליו, ואנו צריכים להתמודד איתו".
פרנק אמרה עוד כי "היום יש עדיין רק אחוזים בודדים של רכבים חשמליים אבל הם הולכים ועולים. היום זה מגניב וטרנדי ויוקרתי אבל כשיתחילו להגיע יותר רכבים חשמליים עממיים זה יהפוך ליותר שכיח בישראל. לכן צריך לתמוך ברגולציה ובהתאמות, בין השאר במיסוי, בתחום הזה".
פרנק אמרה גם שמשרד התחבורה בוחן כל העת אימוץ טכנולוגיות חדשניות. "העברנו את חוק הרכב האוטונומי ששם אותנו לצד מדינות מתקדמות בעולם שמקדמות את האקו סיסטם של תחבורה אוטונומית מלאה, ויחלו בניסויים. אנו משתדלות לא להמציא את הגלגל, אלא לומדות את הרגולציה בעולם".