סגור
כנס AI 2024 - גיל גרוסקופ
(צילום: גו לייב שידורים)

כנס AI
"כמויות הדאטה הנדרשות לתשתית מים הן אדירות"

את הדברים אמר גיל גרוסקופ, סמנכ"ל טכנולוגיות במקורות, בכנס AI של כלכליסט. לדבריו: "יש עומס מידע אדיר. כיום רוצים כלי בינה מלאכותית תומכי החלטות, שבלעדיהם לא ניתן להתנהל בעולמות השליטה והבקרה. חברת מקורות מבוזרת על 3,000 מתקני אספקת מים בכל הארץ, מדובר בכמויות דאטה עצומות"

מה לביג דאטה ומים? מתברר שבלעדיו קשה להם כיום לזרום: "תחום הבינה המלאכותית חשוב מאוד לעולמות השליטה בתשתיות המים, יש בו אתגרים והזדמנויות", כך ציין גיל גרוסקופ, סמנכ"ל טכנולוגיות במקורות, בכנס AI של כלכליסט.
לדברי גרוסקופ: "העולם מוצף בדאטה, הכמות שהעולם מייצר אדירה, קצב הייצור אקספוננציאלי. כל חיישן שלנו מייצר כמויות אדירות של מידע, מידע שמאוחסן ומשמש בעולמות השליטה והבקרה. למי שזוכר, בשנת 2010 ייצור של נתון היה עניין יקר. היום המגמה השתנתה, את הדאטה אנו מייצרים כמעט בחינם ומאחסנים בעלויות זולות. אנו למעשה בדרך זו מייצרים ערים שלמות של דאטה סנטרים, וגם למקורות, חברת המים הלאומית יש הרים של דאטה, ביג דאטה עצום. למי שזוכר, פעם היו דיסקטים, כיום העולם מייצר כמויות דאטה אדירות פי מיליונים מאותם דיסקטים. כיום הדאטה הזה הוא משהו זמין, כיום אנו מציפים בכמויות דאטה עצומות".
לדברי גרוסקופ: "כיום כמות הדאטה היא משהו שגורם אנושי בחדר בקרה לא יכול לייצר תמונת מצב לבדו, בגלל עומס של מידע. גם בהנהלות מדובר בהתמודדות עם עומס מידע אדיר. כיום רוצים כלי בינה מלאכותית תומכי החלטות, שבלעדיהם לא ניתן להתנהל בעולמות השליטה והבקרה. חברת מקורות מבוזרת על 3,000 מתקני אספקת מים בכל הארץ, מדובר בכמויות דאטה עצומות שזורמות מחדרי בקרה בבונקרים לחדר בקרה ארצי. מקורות היא מחולל כלכלי עצום במשק שמושקע בטכנולוגיות. אנו כמקבלי החלטות טכנולוגיים מתמודדים עם שאלות רבות - בציר הראשון של רציפות תפקודית יש לספק מים גם בחירום, ועלינו לצפות כיצד רשת המים תתנהג וגורם אנושי לבד יתקשה לקבל החלטות כאלה".
עוד ציין גרוסקופ: "כיצד אדם יכול לקבל החלטות מדויקות בזמן אמת? כל הדאטה שנאסף מלמעלה למטה, אמינותו היא קריטית, תקינותו היא קריטית ולכן יש לנו כלי בינה מלאכותית שמטייבים דאטה וכך אנו יכולים לקבל החלטות נכונות, לשפר את השירות, את אמינותו, בהטמעת כלי בינה מלאכותית. כיום לנו יש ארבעה צירים טכנולוגיים: ציר קבלת ההחלטות, ציר שיפור הביצועים והאופטימיזציה, ציר ניהול המרחב בזמן אמת וציר של תחזיות וסימולטורים. בציר הראשון הטמענו ופיתחנו הרבה מודלים תפעוליים שמכניסים תובנות ומסייעים לנו לקבל החלטות בצורה אופטימאלית, יש לנו הטמעה של מערכות המזהות אנומליות תפעוליות ומערכות ניתוח וידאו מבוססות AI. הציר השני הוא ציר שבו חשוב לנו לתפעל את משק אספקת המים בצורה מיטבית, מציאות רבודה בשילוב עם בינה מלאכותית מנגישה לעובד את היכולת. ובציר התחזיות - פלפורמות של דיגיטל טווין מסייעות לנו לדמות את התשתיות הלאומיות בסימולטורים וכך לייצר תרחישים עתידיים".