סגור
כנס AI 2024 - עברי לידר, עידן דוברצקי
(צילום: גו לייב שידורים)

כנס AI
מנכ"ל AIODE: "הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לילד בן 18 מת"א לנגן עם ג'ימי הנדריקס"

בכנס AI של כלכליסט, הדגים עידן דוברצקי יחד עם המוזיקאי עברי לידר את הטכנולוגיה של החברה, שיוצאת גרסאות וירטואליות של מוזיקאים בהן ניתן להשתמש ליצירת מוזיקה, כאשר אותם אמנים מקבלים תמלוגים מהיצירה. "השילוב של בינה מלאכותית בתוך תהליך היצירה מהווה עוד כוח", אמר לידר

"תעשיית המוזיקה מגלגלת עשרות מיליארדי דולרים ומשרתת עשרות תתי תעשיות, בהן קולנוע, טלוויזיה, פרסום, שיווק, גיימינג ורשתות חברתיות", אמר עידן דוברצקי, מנכ"ל AIODE, בכנס AI של כלכליסט. "כולן צורכות ומשתמשות במוזיקה. זמן היצירה של השירים לכל אחת ארוכה והעלות גבוהה". יחד עם המוזיקאי עברי לידר, הוא הדגים את הטכנולוגיה החדשה של החברה.
AIODE הוא סטארט-אפ בתחום המוזיקה שמשתמש ב-AI כדי למדל כל מוזיקאי לגרסה וירטואלית שלו. הטכנולוגיה החדשה של החברה לא פוסחת על נושא זכויות היוצרים, ובונה את חלוקת הרווחים עם המוזיקאים שממודלים בפלטפורמה. "אז איך מאפשרים לילד בן 18 מתל אביב שיושב באולפן בבית לעבוד עם ג'ימי הנדריקס? אנחנו לוקחים דגימות של אודיו של מוזיקאים אמיתיים מנגנים על הכלים, מזינים לטכנולוגיה של בינה מלאכותית ומתקבלת גרסה וירטואלית שמועלית לפלטפורמה של איודי, אותה אנחנו מנגישים ליוצרים ברחבי העולם שיכולים להפיק מוזיקה עם המוזיקאים הווירטואליים שלנו. כל פעם שמישהו מפיק עם אחד המוזיקאים בפלטפורמה, המוזיקאי מקבל חלק מההכנסה במודל חלוקת רווחים, וזה מתנהל באופן אתי ובהסכמה", הסביר דוברצקי.
לצורך הדגמה נבחר השיר "ארמונות ורסיסים" של לידר מתוך פרויקט זיכרון בסלון. לידר מבקש לעבוד עם אחד הגיטריסטים המובילים עידן שניאור, שנמצא בספריית המוזיקאים בפלטפורמה אחרי שמידלו את הגירסאות הווירטואליות שלו. עברי מבקש להוסיף את שניאור לקומפוזיציה. דוברצקי מעלה את השיר ובאמצעות מודלים של AI עידן שניאור כבר מנתח את המקצב וההרמוניה. כשעברי יתחיל לתת לו הנחיות, הוא ידע מה לעשות עם השיר.
"אם הייתי קובע סשן עם עידן, מעבר לזה שלוח הזמנים שלו עמוס וזה היה לוקח זמן, גם הזמן שהוא היה מקדיש לסשן היה מוגבל", אומר לידר. "הוא היה נכנס ומחבר גיטרה והייתי משמיע לו שיר ומבקש ממנו לנגן מה שעולה לו".
ועכשיו לסשן הווירטואלי. "עברי מבקש תיבות מוזיקליות 13-6 ובז'רגון שלנו אני אלחץ על כפתור הג'ינרוט", אומר דוברצקי. "עידן הווירטואלי ינתח את השיר ויתלווה אליו. היום החברה יודעת לג'נרט בפחות מ-real time".
התוצאה טובה אך לא מספקת את לידר, והשניים עושים עוד ג'ינרוט ואחריו עוד אחד, ומאחד לאחד יש שיפור שמגיע לתוצאות משביעות רצון. "כמפיק הייתי אומר לו להרגיע טיפה, אבל כל אחד מהג'ינרוטים נותן לי רעיונות מוזיקליים ולכן הייתי נותן לו עוד סיבוב אחד לפני שהיתי מתחיל לרדת לפרטים", אומר לידר. "אנחנו מאפשרים דרך הטכנולוגיה שלנו שליטה על הנגינה, העוצמה, הזנת תווים ספציפיים ותפקיד המנגן", אומר דוברצקי.
"אחרי שלושה ג'ינרוטים כבר יש לי שלושה תפקידי גיטרה שאפשר לעבוד איתם ולכוון את עידן הווירטואלי. זה טוב לי כמפיק שעובד באולפן, כי הזמינות של מוזיקאי ברמה של עידן מוגבלת והיכולות שלו מדהימות", אומר לידר. "היכולת לשלוף כל אחד מהמוזיקאים הפנטסטיים האלה זה מדהים, זה השלב הבא מבחינת יצירה והפקה וחיסכון של זמן וכסף. מה שפלטפורמה כזו מביאה ליוצרים זה פרייסלס".
בתום ההדגמה החיה, שאלה מעיין כהן רוזן מכלכליסט את לידר איך לדעתו כיוצר ומפיק הבינה המלאכותית שינתה את תהליך היצירה המוזיקלית. "היא בדרך לשנות, היא לא שינתה", השיב לידר. "השילוב של בינה מלאכותית בתוך תהליך היצירה - כתיבה, הפקה ומיקסים - מהווה עוד כוח יצירתי. היום אני עובד מול מכשיר ומנהל אותו, ועם הבינה המלאכותית אני מרגיש שיש מולי עוד קריאייטיב. הקריאייטיב תלוי בי בינתיים, אבל הוא קיים בעיקר ברעיונות כתיבת מוזיקה ובטח בהפקה מוזיקלית כפי שרואים עם AIODE. זה לעבוד מול רעיונות, לא רק מול משהו טכני. זה כרגע הכוח הגדול שיש לכל מוצרי הבינה המלאכותית החדשים במוזיקה".
עידן, כיצד הטכנולוגיה של AIODE משפרת את תהליך היצירה?
"הטכנולוגיה מאפשרת דמוקרטיזציה של היכולת ליצור שירים עם האמנים הכי נכונים לפרויקט שלך. הטכנולוגיה מאפשרת לכל יוצר בעולם לעבוד מכל מקום שהוא בשבריר מהמחיר, עם המוזיקאי הכי נכון לפרויקט שלו, בזמינות מיידית, עם טכנולוגיה שמסוגלת להקשיב לשירים ולהכווין על ידי מתן הוראות, וכולל תגמול הולם ליוצרים. הפוטנציאל אדיר ואנחנו עובדים על המון שיתופי פעולה עתידיים".
עברי, האם בינה מלאכותית יכולה להחליף מפיקים מוזיקליים בעתיד?
"כרגע אני לא חושב. זה עניין יותר טכני ולא מחליף את הקסם הזה שמגדיר אותנו כבני אדם ומזה את היצירה שלנו. היכולת הקריאייטיבית של ה-AI כרגע מבוססת על משהו טכני אחר מהדרך שבה אנחנו יוצרים, אבל כשמחברים את זה ליכולות האנושיות שלנו אנחנו מקבלים את היתרון המשמעותי שיש ל-AI באמנות".