עסקים - הדור הבא״הצרכנים מרגישים את ההתייקרות בכיס - משלמים יותר ולא בהכרח מקבלים יותר״
עסקים - הדור הבא
״הצרכנים מרגישים את ההתייקרות בכיס - משלמים יותר ולא בהכרח מקבלים יותר״
כך אמר מנכ"ל ישראכרט רן עוז בכנס "עסקים - הדור הבא" של כלכליסט בשיתוף ישראכרט. עוז התייחס להסכם למכירת החברה לדלק ולהצעה שהגיש היום בנק ירושלים: "נקבל בברכה כל אחד שיהיה בעל השליטה"
"זה לא פשוט לנהל חברה מתחת לכל ההמולה שנוגעת לרכישת החברה. נקבל בברכה כל אחד שיהיה בעל השליטה", כך התייחס הבוקר (ב') מנכ"ל ישראכרט רן עוז להסכם שעליו חתמה אתמול החברה למכירת השליטה בה לקבוצת דלק ולהצעה המפתיעה שהוגשה הבוקר לרכישת ישראכרט על ידי בנק ירושלים.
עוז אמר את הדברים בשיחה עם גולן פרידנפלד מכלכליסט שהתקיימה במסגרת כנס "עסקים - הדור הבא" של כלכליסט בשיתוף ישראכרט. לדבריו, "בסוף צריך לזכור שיש חברה שצריכה להתנהל תחת כל ההמולה. יש בה 2,000 עובדים, 2.5 מיליון לקוחות, וכל יום צריך להמשיך ולקדם את העסק קדימה".
אתה מנכ"ל ישראכרט, בוא נדבר על הטירוף שעובר עליכם. ברמה האישית, איך זה מרגיש להיות מנכ"ל שכל הזמן יש הצעות לרכוש את החברה שלו?
"זה לא פשוט, ומייצר הרבה רעש בקומות העליונות. אבל לאורך השנים השכלנו לבנות גם שכבת הנהלה חזקה וגם שכבה של מנהלי ביניים חזקים שמתנהלים מתחת לכל הרעש, וזה הסוד שלנו".
לדברי עוז, העניין בישראכרט התחיל לאחר שבניגוד לכל התחזיות החברה הצליחה בשנים האחרונות להכפיל את תיק האשראי הצרכני שלה, וכמעט לשלש את תיק האשראי המסחרי, "ובהתאם הגיעו כל הגופים הפונים".
מכל ההצעות את מי אתה מעדיף?
"אנחנו יודעים להתנהל יופי כחברה עצמאית, נעשה את זה קדימה ונקבל כל אחד שיהיה בעל שליטה. כרגע אנחנו מנהלים את החברה מתוך מטרה להצמיח אותה לטווח הארוך".
אתם יושבים על ציר אדיר של מידע ורואים 50% מצריכת האשראי במשק. בפריזמה רחבה, מה אנחנו יכולים ללמוד על הצרכן הישראלי? איפה הוא היה לפני המלחמה ואיפה הוא היום?
"אנחנו רואים שאנשים משלמים יותר, ובחלק מהמקרים מקבלים פחות. הצרכן הישראלי מרגיש בכיס שלו עליות מחירים, משלם יותר ולא בהכרח מקבל יותר. זה קושי ואתגר לאורך תקופה ארוכה, ומעריכים שנראה עלייה בביקוש לאשראי. ההכנסה לא גדלה בהתאם".
הצרכן הישראלי הולך לחטוף עוד מכה. יהיו לו פחות הכנסות והוא יידרש ליותר אשראי. יש סקטורים שיידרשו לזה במיוחד? אתם הולכים להאיץ את מנגנוני האשראי שלכם?
"חשוב להבחין בין האשראי הצרכני והמסחרי. בחצי הראשון של 2024 האטנו את קצב האשראי הצרכני, בחצי השני חזרנו לצמוח ולגדול באשראי הצרכני. באשראי המסחרי לאורך 3 השנים האחרונות אנחנו צומחים רבעון אחרי רבעון, ובשנה האחרונה יצאנו בהרבה מבצעים לעסקים הקטנים כדי לעזור להם בתקופה המאתגרת. גם לפני המלחמה היתה תקופה מאתגרת. בתוך המלחמה יותר עסקים קטנים מצאו עצמם מתמודדים עם קשיים בתזרים המזומנים ושם עשינו את האקסטרה מייל והנגשנו להם פתרונות".
כשאתה מסתכל על עוגת האשראי, יותר מ-90% מהאשראי לעסקים קטנים נמצא במערכת הבנקאית. איך אתה מסביר את זה?
"באופן מסורתי, שוק האשראי הובל על ידי הבנקים. גם בצד הצרכני וגם בצד של עסקים קטנים שמשיק לו אנחנו רואים בשנים האחרונות שינוי, והיכולת של חברות כמו ישראכרט להגיע לצרכנים ולעסקים הקטנים להכיר אותם וללוות אותם, מה שהמערכת הבנקאית לא מסוגלת לעשות, מביאה את התוצאות בשטח. גם בתקופה מאתגרת כמו השנה האחרונה כשכל הגופים עצרו את האשראי לעסקים קטנים המשכנו להעניק ולצמוח אפילו בריביות מופחתות כדי לעזור להם לצלוח את התקופה".
מה המגמות שאתה רואה קדימה בשוק האשראי?
"אנחנו רואים שינויים גם בין אזורים וגם בין סגמנטים שונים. אם בהתחלה הפגיעה היתה בדרום זה עבר לצפון. בהתחלה הפגיעה היתה בתיירות ועכשיו בתרבות הפנאי. בכל אחת מהתקופות רואים יותר ויותר עסקים נפגעים. העסקים הקטנים הראשונים לשלם את המחיר. הם הכי פגיעים".
אני גם לקוח של ישראכרט, וקיבלתי סיכום שנה בווטסאפ. מסתבר ש-95% מהעסקאות שביצעתי היו באמצעות אפל פיי. כשאתה מסתכל קדימה, אתה רואה את הדבר הזה נמשך? עסקאות עדיין יעברו דרך כרטיס האשראי?
"כל העולם צועד קדימה. אנחנו לא נהיה אמצעי התשלום היחידי. אנחנו נמצאים גם בפלטפורמות אחרות, אבל כרטיס האשראי הוא עדיין אמצעי תשלום המועדף על ידי הצרכן מסיבות רבות, ובישראל יותר מבמקומות אחרים. נותן הגנה לצרכן, מבטיח שמקבל ביטחון לתשלום, יכול להכחיש עסקה אם לא קיבל את מה שהובטח לו, ויש לו הרבה ביטחון. מצד שני נמשיך לספק את כל הנוחות והנגישות, בין אם באמצעות תשלום בלחיצה במובייל או באיקומרס, וכמובן הדבר האחרון שייחודי לישראל החיוב מתבצע פעם בחודש".
לסיום, נמצאים פה קהל של עסקים קטנים. איזה טיפ אתה יכול לתת לעסק קטן. מה הוא יכול לעשות טוב יותר החל ממחר?
"עסקים צריכים להתאים את עצמם למחר, בין אם באמצעות נוכחות במדיה וברשתות, בין אם באמצעות אונליין, ובין אם באמצעות התאמה לצרכן הצעיר. אנחנו פה כדי להנגיש את כל האפשרויות וכדי לתת את הכלים. בקרוב אנחנו עומדים לצאת עם מיזם חדש יחד עם חברת פינטק ישראל וקרן פילנתרופית מארה"ב שתעניק הלוואות גם לעסקים של אנשי מילואים ולעסקים של תושבים מהצפון והדרום שנפגעו בריביות אטרקטיביות מתחת לפריים. כל זה בשביל לעזור להם לעבור את התקופה שצפויה לנו".