סגור
מני נאמן, משנה למנכ"ל ויועמ"ש ראשי, הפניקס
(צילום: סיני דוד)

ועידת החוסן
מני נאמן: "מגזר ציבורי חזק - תשתית חיונית לחוסנה של המדינה"

נאמן, משנה למנכ"ל ויועץ משפטי ראשי בהפניקס, אמר בוועידת החוסן הישראלי של כלכליסט: "מדינת ישראל התעוררה ב-8 לאוקטובר ליום הכיפורים של המגזר הציבורי; אנחנו צריכים לבנות מחדש את הדרג המקצועי"

"'מגזר ציבורי'. רוב האנשים, ברגע שהם שומעים את צמד המילים הזה, מאבדים עניין. מעבירים ערוץ. אני דווקא מתעורר. זהו נושא חשוב מאין כמותו לתפקודה של מדינה ולחיים האישיים של כל אחת ואחד מאיתנו" - כך אמר מני נאמן, משנה למנכ"ל ויועץ משפטי ראשי בהפניקס, בוועידת החוסן הישראלי של כלכליסט בשיתוף הפניקס.
לדברי נאמן, "בתשע שנים האחרונות אני מכהן כמשנה למנכ"ל והיועץ המשפטי הראשי של קבוצת הפניקס. אני אחראי בין היתר גם על הרגולציה. במסגרת תפקידי בפניקס, כגוף מוסדי המנהל כ-450 מיליארד שקל של כספי ציבור ומשקיע בכל התחומים במדינת ישראל, עבדתי מול כל הרגולטורים המרכזיים הארץ.
"אני מגדיר את עצמי כדובר שתי שפות. השפה העסקית והשפה הרגולטורית. למשל, בשפה הרגולטורית למשפט 'יש לנושא השלכות רוחב' - חשיבות רבה. לעומת זאת, בשפה העסקית זהו משפט פחות חשוב".
נאמן הוסיף: "המגזר הציבורי משפיע באופן מהותי על חיי היום יום של כולנו. הוא משפיע על איכות שירותי הבריאות והזמינות שלהם עבורנו, הוא משפיע על החינוך של ילדנו, וגם על יעילות הצדק שנקבל ממערכת המשפט; יש השפעה גם על היקף הפקקים בכבישים שלנו ועל רמת הכבישים בהם אנחנו נוסעים; על היצע המזון ואיכותו; הוא משפיע על הביטחון האנרגטי שלנו, וזה לא טריוויאלי בכל העולם שיש זמינות חשמל כל הזמן. הוא משפיע על הביטחון הסוציאלי שלנו.
"מגזר ציבורי חזק, מקצועי, עצמאי ויציב הוא תשתית חיונית הכרחית למדינה. ככל שהמגזר הציבורי טוב יותר תפקודה של המדינה טוב יותר ואיכות החיים של האזרחים טובה יותר.
"הדברים נכונים במיוחד כאשר המגזר הציבורי רואה באזרח 'לקוח' שיש לתת לו שירות ומתנהל בהתאם לנהלים ברורים וללוחות זמנים ידועים. עם זאת, כאשר המגזר הציבורי חלש, היכולת של המדינה לתפקד, לחולל שינויים ולהתפתח הולכת וקטנה. ככל שהמגזר הציבורי חלש ומסואב יותר והאזרח מקבל שירות פחות טוב, ויתר על כן מתפתחת תרבות של שחיתות".
נאמן הוסיף: "במדינות מסוימות ניתן לראות כיצד שחיתות מערכתית הביאה לריקבון שפוגם גם ביסודות המשטר הדמוקרטי. במגזר ציבורי טוב עובדים אנשים עם תחושת שליחות, אחריות, רצון להשפיע וחיפוש אחר טובת הציבור. Public Servant, כלומר משרתי ציבור, במובן היפה והטוב של המילה. לצערנו מדינת ישראל התעוררה ב-8 לאוקטובר ליום הכיפורים של המגזר הציבורי. מאות אלפי אזרחים מפונים מביתם; אנשים שאין להם מה לאכול; אלפי בתי עסק שנסגרו; אזורי חקלאות שננטשו; ילדים נותרו ללא מסגרות חינוכיות ועוד ועוד. התגלה שהשירות הציבורי של כולנו הוזנח לאורך עשורים, החל ממינויים לא מקצועיים, עבור בריכוז סמכויות וכלה בביורוקרטיה מכבידה - הוא פשוט לא תפקד.
"המלחמה שהפתיעה אותנו הוכיחה לכולם שבלי שירות ציבורי חזק, מקצועי, ועצמאי, שמתכנן וחושב לטווח ארוך, ושמושך אליו את הטובים ביותר - כל הדיבורים על 'סטארט אפ ניישן', 'מעצמת סייבר', 'אימפריית הייטק' וכל הקומפלימנטים שהענקנו לעצמנו בעשורים האחרונים, לא שווים הרבה".
לדבריו, "אכן, גם בשירות הציבורי התגלו איים של מצוינות, למשל מערכת הבריאות שעברה מתפקוד שגם ככה היה בתפוסה מלאה למאמץ כפול ומכופל וטיפלה באלפי פצועים בימי המלחמה הראשונים. אבל, ככלל אין חולק על כך שאנחנו צריכים לבנות מחדש את הדרג המקצועי בשירות הציבורי, לדאוג שהטובים ביותר יגיעו אליו. Never Let a Crisis Go to Waste, זה משפט שמייחסים לצ'רציל. משפט שקובע שמשבר הוא גם הזדמנות. זוהי שעת כושר לערוך רפורמה מקיפה בשירות הציבורי שבפועל לא נערך בו שינוי מהותי בעשרות השנים האחרונות".
לפי נאמן, "בעוד המגזר הציבורי בעולם מתקדם, בעוד אנחנו האזרחים מתרגלים לקבל שירות חדשני ומתקדם במגזר הפרטי - המגזר הציבורי בישראל לא זז, הוא קפא על שמריו, הוא תקוע משנות השמונים של המאה הקודמת. אז איך נעשה את זה? איך נשדרג את המגזר הציבורי של ישראל? ראשית: הכל מתחיל במנהיגות ובאנשים. הטובים לשירות הציבורי. אני לא יודע מתי לאחרונה הגשתם מועמדות לשירות הציבורי אבל הליכי הגיוס אורכים חודשים ארוכים ורבים נוטשים בדרך. הליכי הגיוס חייבים להפוך למהירים ויעילים, תוך עידוד קליטה מהשוק.
"שנית, יש להקים בית ספר לשירות ציבורי בדומה ל-ENA הצרפתי, כך שעובדי השירות הציבורי יעברו הכשרה שתצייד אותם בכלים מתאימים לקבלת החלטות מושכלות ומתוך ראיית עולם רחבה יותר. כמו שכל קצין מעל דרגה מסוימת חייב לעבור קורס פו"ם. שלישית- הפיכת סביבת העבודה במגזר הציבורי לסביבה דינמית, המעודדת ומחייבת קבלת החלטות מהירות ויעילות, תוך יצירת ודאות בשוק. בכלל זה שינוי שיטת עבודה לא לפי משרדים שכל משרד רק רואה את הזווית שלו- אלא לשיטת עבודה רוחבית אינטגרטיבית ומשולבת – תפיסה אג׳ילית מודרנית.
"רביעית, אני סבור שנדרשים ביזור והאצלת סמכויות. השירות הציבורי שלנו מרוכז מדי. הן ביחסים בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי וכן בתוך משרדי הממשלה ביחס למשרד האוצר. מעבר לכך, נדרשת הקמת גוף לתכנון אסטרטגי שיקבל סמכויות נרחבות לבניית וגיבוש אסטרטגיות פעולה ארוכות-טווח; כמו-כן כל רשות תחויב לפרסם דוח שנתי של תוכנית וביצוע וכן תוכנית חומש".
את הדברים סיכם נאמן: " אי אפשר לסיים דיון בנושא בלי לדבר על הפיל שבחדר – השכר. חייבים לתת בשירות הציבורי שכר ראוי גם אם לא שווה למגזר העסקי. בנוסף, יש לאפשר רכיב של תגמול משתנה - בונוס לעמידה ביעדים ולעידוד מצוינות. אני בוגר חיל הים ונהגנו לומר שכשהגלים מתגברים החזקים מתגלים. או בגרסה הפחות אלגנטית - בשפל רואים מי שוחה עירום. ב-7 באוקטובר נתפסנו לא מוכנים לא רק במישור הביטחוני אלא גם בשירות הציבורי. כעת, כשכולם רואים את הצורך בשירות ציבורי חזק וטוב זוהי הזדמנות לערוך שינויים מהותיים ולהתאימו לעולם הניהול של המאה ה-21 ובכך להבטיח את חוסנה של מדינת ישראל".