סגור
כנס מקומי קום – גיא טיטונוביץ'
(צילום: קובי קואנקס, סיני דוד)

כנס האיקומרס
גיא טיטונוביץ': "חצי מהיוזרים באינטרנט הם בוטים, ומטרתנו לחסל אותם"

טיטונוביץ', מייסד-שותף ומנכ"ל CHEQ אמר בכנס האיקומרס של Google וכלכליסט כי אחת הבעיות של האיקומרס היא בוטים שמקליקים על פרסומות וגורמים לפגיעה בעסקים. "החוכמה האמיתית של חברה כמונו היא לזהות את הבוטים - לא משנה כמה היצרן של הבוט חכם"

"את החברה שלנו הקמתי לפני שבע שנים ואנו הורגי בוטים מקצועיים, ציידים של בוטים" - כך אמר גיא טיטונוביץ', מייסד-שותף ומנכ"ל יוניקורן הסייבר לעסקים דיגיטליים CHEQ בכנס האיקומרס של Google וכלכליסט.
"איקומרס הוא יתד של עולם האינטרנט, כלומר דברים שהאינטרנט מאפשר, שפעם לא היו קיימים. הגישה למידע בקצות אצבעותינו היא יתד אינטרנטי", אמר טיטונוביץ'. "לאמאזון יש את היתד הזה. גם הסושיאל הוא יתד אינטרנטי, והוא נשלט על ידי מטא. אבל יש עוד יתד, אחד שלא מדברים עליו: יתד הפשע, יתד ה-FAKE WEB. עצם העובדה שהאינטרנט מאפשר לפושעים לפעול בלי להיות שם פיזית, זה דבר מהותי מאוד. אפשר כך לשדוד בנק בלי להיכנס לבנק לדוגמה - וזהו התחום בו אנו עוסקים".
לדבריו, ה-FAKE WEB היא דבר אמיתי שפוגע בעסקים. "יש הרבה סוגים של משתמשים לא אמיתיים בעולם האינטרנט. להערכתנו חצי מהיוזרים באינטרנט הם בוטים, כלומר לא אמיתיים. בוטים שמקליקים על פרסומות הם התחום השני ברמת הרווחים אחרי סחר בסמים, וכניסה לעסקי הבוטים היא פשוטה יחסית. כיום קל לפתוח קרטל שעוסק בבוטים שמקליקים על פרסומות של מתחרים. לייצר חווה שמונה עשרות אלפי בוטים זה קל וזה גם זול. החוכמה האמיתית של חברה כמונו היא לזהות את הבוטים - לא משנה כמה היצרן של הבוט חכם".
טיטונוביץ' הסביר כי הנזק שמייצרים בוטים אינו מסתכם רק בפגיעה בעסקים. "בוטים פוגעים בכל חלקה טובה במדיה החברתית. כיום הרבה מהדעות שמופצות ומוגברות במדיה החברתית באמצעות בוטים הן מאוד מהודהדות, כלומר רואים ושומעים אותן עוד ועוד. אויבי מדינת ישראל עושים שימוש ממשלתי ומודע ברשתות כמו X כדי לעשות מניפולציה של דעת קהל. זה נושא שהעליתי בפני אילון מאסק כאשר ביקר בישראל".
לדבריו, עסקים נפגעים כתוצאה מפעילות בוטים. "ישנם בוטים שמקליקים על פרסומות וקשה לתפוס את העבריין. זו בעיה גדולה עבור מי שנמצא באיקומרס. להערכתי, גוגל עושה עבודה טובה בתחום אך 10% עד 15% מתקציבי הפרסום של עסקים הולכים על בוטים שמקליקים על פרסומות", סיכם טיטונוביץ'.