סגור
ערן גולן, מנכ"ל מימון ישיר
(אולפן כלכליסט)

חדשנות באשראי
מנכ"ל מימון ישיר ערן גולן: "היעד – 3% משוק המשכנתאות"

במסגרת שיחה בשבוע החדשנות והצמיחה בעולמות האשראי, מנכ"ל מימון ישיר ערן גולן סימן יעדים לחברה בשוק המשכנתאות 

במסגרת שבוע חדשנות וצמיחה בעולמות האשראי שוחח שקד גרין מכלכליסט עם מנכ"ל מימון ישיר ערן גולן.
האם חל שינוי משמעותי בתחום האשראי החוץ־בנקאי בשנים האחרונות? האם זו מהפיכה?
"בהחלט. השינוי הראשון בעולם החוץ־בנקאי התחיל לפני יותר מ־20 שנה עם רפורמת בכר, שאילצה את הגופים הבנקאיים למכור את הגופים שניהלו את הפנסיה של כולנו. מאז מנהלות אותה חברות הביטוח וקרנות הפנסיה הגדולות, שהן בהגדרה חוץ־בנקאיות. המהפיכה הבאה היתה של אשראי חוץ־בנקאי צרכני. לקוחות פרטיים יכלו לקחת אשראי מגורם שאינו הבנק הישיר. מימון ישיר חוללה מהפיכה בעולם האשראי לרכב, וגופים אחרים בעולם כרטיסי האשראי. תיק הנכסים של עולם האשראי לצרכנים מוערך ב־220 מיליארד שקל, המערכת החוץ־בנקאית נמצאת בכ־30% מהשוק הזה. לפני 15 שנה היה כ־7%-5% מהשוק. מהפיכה דרמטית".
על שוק המשכנתאות: "כ־15% מהשוק, כמעט 10 מיליארד שקל, לא מקבלים מענה מספק מסיבות כלשהן. הם השוק שאליו אנחנו מכוונים"

ב־15 השנים האלה גם היתה ריבית נמוכה שתמכה בצמיחה. היום לחברות אשראי חוץ־בנקאי יש ריבית גבוהה, מלחמה, אי־יציבות. איך שומרים על רווחיות ויציבות?
"נכון שסביבת הריבית לפני שנתיים־שלוש היתה נמוכה, אבל כל נותני האשראי נהנו מזה והצרכנים בהתאמה. למשק בית שמחשב לקיחת משכנתא או הלוואה לרכב, התשלום החודשי היום יהיה יותר גבוה, והוא צריך להתאים אותו להכנסה הפנויה שלו. יש צניחה גדולה במשכנתאות אבל עדיין יש 70 מיליארד שקל העמדות חדשות של משכנתאות בשנה קשה, וזה נכון גם באשראי לרכב".
בשוק המשכנתאות התחרות יותר משמעותית. איך אתם מצליחים להתחרות בבנקים כשהאשראי שאתם מציעים לא זול יותר?
"ראינו שיש פוטנציאל גבוה ושהשוק הזה יצמח בשנים הקרובות. 80% מהלקוחות מרוצים מהפתרונות הבנקאיים, 5% מסורבים על ידי הבנק ויש כ־15% מהשוק, שזה כמעט 10 מיליארד שקל, שלא מקבלים מענה מספק מסיבות כלשהן, כולל רגולציה שהמערכת הבנקאית כפופה לה, והם השוק שאליו אנחנו מכוונים ושם אנחנו רואים מהפיכה".
אז אתה יודע שאתה נכנס לעולם עם תקרה ברורה של 15% מהלקוחות?
"10 מיליארד שקל זה פוטנציאל עצום. שנית, אבולוציה של עולמות האשראי לא צפויה. בדרך כלל כשמגיע ההיצע, הוא מייצר ביקוש. יכול להיות שיש עוד מוצרים וגורמים חוץ־בנקאיים שיצטרפו אלינו למהפיכה הזאת. המשכנתאות בישראל צמחו מאוד בחמש השנים האחרונות גם בעקבות עליית המחירים וגם בעקבות גידול האוכלוסייה, לכן הפוטנציאל גבוה, וכמו שידענו לעשות את המהפיכה ברכב, אנחנו מתכוונים לעשות גם בתחום המשכנתאות. היעד הוא להגיע לנתח שוק של 3% משוק המשכנתאות הכללי ולהעמיד כ־2.5 מיליארד שקל בשנה. אנחנו מתכוונים להוביל את השוק החוץ־בנקאי".