סגור
מ"מ מנכ"לית הביטוח הלאומי, ירונה שלום
(אולפן כלכליסט)

כנס נגישות בעבודה
"זו לא העת להעלאת מסים, גם לא מס בריאות. המדינה צריכה לממן את השיפור במערכת הבריאות"

את הדברים אמרה מ"מ מנכ"לית הביטוח הלאומי, ירונה שלום, בכנס נגישות בטוחה של כלכליסט בשיתוף המוסד לבטיחות ולגיהות. שלום הדפה ביקורת על הזינוק בתשלומי סעד: "בשנים האחרונות עשינו המון הקלות. הלכנו לקראת המבוטחים"

"כדי לשלב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה בפרט ולחברה בכלל, לא מספיק לתת להם קצבאות, אלא חשוב מאוד לתת מסגרת כללית וכוללנית. בעבר הסתכלו על אנשים עם מוגבלויות כ'שווים' אך 'נפרדים', כלומר 'זה בסדר שהם באים לעבוד כאן, אך לא בסביבתנו'. היום כבר כולם מבינים כי הם חייבים להיות 'שווים' אך גם 'משולבים', אמרה ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי.
שלום, שנכנסה לתפקיד בתחילת נובמבר ותחליף עד הודעה חדשה את מאיר שפיגלר שנבחר למנכ"ל חברת החשמל, תיארה את המסגרות לאותו קהל: מתוכנית שיקום, קרנות שממנות כלים המבטיחים בטיחות בשוק העבודה, זה כולל גם מימון התאמות במקום עבודה החדש שיצליח כמו מימון מחשב מותאם לעיוורים, וזה מגיע עד לסיוע כספי לפתוח עסק".
הזינוק בתעסוקה ובשכר אחרי הקורונה סידר לכם השנה "תוספת" בלתי צפויה של כ-8 מיליארד שקל. אז אפשר להירגע עם האזהרות על קריסת הביטוח הלאומי?
"יש עלייה בגבייה, אך מצד שני גם הגמלאות עלו, חלקן התעדכנו, חלקן הועלו בעקבות רפורמות שהוכנסו. אז בסוף נכנס יותר כסף, אך מבחינת האיתנות הפיננסית של המוסד המצב עדיין לא מרגיע. השנה היתה שנה טובה, אבל על פני זמן עדיין רואים פער במגמה ארוכת הטווח ומבחינה אקטוארית שיהיה צורך להשלים אותו".
ראינו זינוק חד בתשלום קצבאות הסיעוד מאז ביצוע ויישום הרפורמות.
"אני עובדת עשרות שנים בביטוח הלאומי ומאז היו ביקורות קשות מאוד עליו בהקשר הזה: 'אתם לא משלמים טוב', 'הבדיקות שלכם משפילות', 'אתם עושים בדיקות לא כמו שצריך'. אז בשנים האחרונות עשינו המון הקלות, הלכנו לקראת המבוטחים, הבדיקה נעשית יותר מכבדת. מטבע הדברים ברור שכאשר מקלים, יותר מבוטחים זכאים. יתרה מזו, מבוטחים חששו להגיע אלינו ולבקש קצבה כי חלקם פחדו, חלקם נרתעו מהבדיקות, וכעת באים אלינו ושואלים מדוע הקצבה עלתה. מספר הזכאים עלה, מה היתה הציפייה?"
מערכת הבריאות זקוקה גם לחיזוק תקציבי, האם יש מקום להעלות את מסי הבריאות?
"אין ספק שמערכת הבריאות דורשת שיפור. השאלה היא אם הציבור יכול לשאת היום העלאת מסים. נכון ש־2022-2021 היתה שנה טובה, אך כפי שאתה יודע המשק מאט, יש חששות כבדים, ואני לא בטוחה שזו העת. המדינה צריכה מתקציבה לממן את השיפור הנדרש".
עדיין יש הטוענים כי דמי ביטוח לאומי זה "מס" ולא "ביטוח".
"אחרי הקורונה כולם הבינו שמדובר בביטוח, חד וחלק. בקורונה כולם פחדו, היו מבולבלים ומי שהעביר את המסר ש'אין על מה לדאוג' היה הביטוח הלאומי. המסר שלנו היה כי בתקופות הקשות אנחנו אתכם ונדאג להם לגמלה. אמון הציבור בביטוח הלאומי בעלייה, וגם הגבייה בעלייה כי מבינים ש'כאשר יצטרכו - יקבלו', וכמובן כשיש לכם - תתרמו לחברה. כל הגישה היא ביטוחית לחלוטין". תדמית הביטוח הלאומי היא של גוף מאוד בירוקרטי. עד כמה הכסף מגיע לייעודו?
"אנו עושים המון מיצוי זכויות, זה כולל פניות למקבלי קצבאות באופן ישיר. יש מי שמקבל קצבת שיקום וכבר מקבל את כל החבילה, ולעתים גם תופרים חבילה ייחודית לצרכים שלו".