סגור
כנס מקומי קום ענת הורוביץ
(צילום: סיני דוד)

כנס מקומי.קום
"נשים קונות אונליין בגלל הנוחות, גברים בגלל מחיר טוב ודור ה-Z בגלל מהירות המשלוח"

את הדברים אמרה ענת הורביץ, סמנכ״לית פעילות עסקית בגוגל ישראל בכנס מקומי.קום של כלכליסט, והוסיפה כי לאור השינויים במצב המשק, האינפלציה והמפה הכלכלית המשתנה 50% מהנשים דוחות קניות לא הכרחיות, 54% מהגברים יחפשו יותר מבצעים ו-45% ישוו יותר מחירים לפני הרכישה

"תיחום העשור באי קומרס לקח אותי אחורה במנהרת הזמן וניסיתי להיזכר איזה קניות אונליין עשיתי לפני עשור. עלו לי הקניות שעשיתי בשבוע האחרון לקראת הקיץ, פתאום הבנתי שאין לבן שלי כפכפים ומיד הזמנתי בקליק, אחר כך קניתי קרם לשיער לבת שלי, ולמחרת בדרך לרכבת אוכל לכלבה. הכל דרך הנייד, ב-GPAY, בלי למלא פרטי אשראי או כתובת, תוך כמה דקות, והכל חיכה לי ליד הדלת ביום שאחרי. היום זה מרגיש טבעי אבל אם עוצרים רגע לחשוב, מבינים כמה הכל השתנה בעשור האחרון", כך פתחה ענת הורוביץ, סמנכ"לית פעילות עסקית בגוגל ישראל, את הרצאתה "מסכמים עשור באי קומרס הישראלי", בכנס מקומי.קום של כלכליסט.
"זה גרם לי לחשוב איך נראינו כשהבנו שאפשר לעשות שופינג אונליין, איך הייתי צריכה למלא את פרטי כרטיס האשראי, לחכות שבוע, שלא לדבר על החזרות וביטולים, איזו דרך משמעותית עשינו בעשור הזה ואז ייסדנו את שופינג איי אל, חג הקניות הישראלי השנתי. זה ללא ספק מהפרויקטים שאנחנו מאוד אוהבים, כי זה מסוג הפרויקטים שמקבלים חיים משל עצמם, מתפתחים וגדלים. התחלנו עם 150 חנויות שצירפנו אחת אחת, בדקנו את המלאי, העלינו לרשת, והיום יש מעל 3,000 חנויות על הפלטפורמה והשנה אנחנו מצרפים לשת"פ את ישראכרט".
"גם המספרים מספרים את סיפור הצמיחה של האיקום המקומי" הוסיפה הורביץ, "השוק המקומי הכפיל את עצמו בחמש השנים האחרונות, עם הכנסות של מעל 9 מיליארד דולר. המשמעות היא צמיחה דו ספרתית כמעט בכל שנה והמגמה צפויה עוד להתרחב – 72% מהצרכנים מעידים שהם מתכוונים לרכוש יותר באונליין בשנים הקרובות".


לדבריה, "כשמסתכלים על אחוז האונליין מסך הקניות הישראלי - הגענו לשנת שיא. כשליש מהקניות בישראל נעשו אונליין ובנובמבר (חודש בו חלים חגי הקניות הבינלאומיים באונליין כולל בלאק פריידי, סייבר מאנדי, יום הרווקים הסיני ועוד – א"י) 60% מהקניות נעשו באונליין, ויש לנו עוד לאן לגדול".
הורביץ אפיינה את הצרכנים והתנהגותם ואמרה: "החיפוש בגוגל הוא נייר הלקמוס הגדול בעולם. אנחנו פונים אליו עם כל שאלה שיש לנו. מהנתונים האלה אפשר להקיש על התנהגות ורצונות הצרכנים, לכן זה לא מפתיע שגם כשאנחנו מחפשים מוצר חדש לקנייה נלך ברוב המקרים לגוגל על מנת למצוא אותו וגם בתחום הזה היו התפתחויות רבות בעשור האחרון. צורת החיפוש והדרך בה אנחנו מייצרים אינטראקציה עם מנוע החיפוש הולכת ומשתנה. אנחנו לומדים לחפש בצורה יותר משוכללת ומתוחכמת- לא רק להגיד מה אנחנו מחפשים אלא בשביל מה, לספק יותר תאורים ממש כמו בשיחה. מנוע החיפוש בעקבות התפתחויות ה-AI מספק לנו תשובות יותר ממוקדות ורלוונטיות".
לדברי הורביץ, שמסתכלים על קטגוריות החיפוש, רואים שכל הקטגוריות צומחות. "כשללא ספק הקטגוריות המובילות הן ביגוד והנעלה ואלקטרוניקה. הקטגוריה הצומחת ביותר היא הביוטי, קטגוריה ששווה לכולנו להסתכל עליה".
עוד הסתכלות שעולה מהרגלי החיפוש: עד 2020, שנת הקורונה, הצרכנים חיפשו אתרי מסחר לוקאלים וגלובלים באותה מידה. בתקופת הקורונה יש זינוק חד בחיפושים של אתרים מקומיים על פני הגלובליים, וזה נובע בעיקר מקשיי שילוח בין לאומיים. "אבל הקורונה מאחורינו ואנחנו רואים שהפער שנפתח בקורונה ממשיך איתנו גם עכשיו. העסקים משמרים את המומנטום שנוצר בקורונה".
בשופינג איי אל הקרוב תשיק גוגל ביחד עם ישראכרט את דו״ח האיקומרס הישראלי, והורביץ שיתפה בחלק מהנתונים בו. "תשעה מעשרה ישראלים מעידים שהם קונים אונליין. לא רק שאנחנו קונים אונליין, גם תדירות הקנייה עלתה, ואנחנו רואים גידול של 33% בקונים מעל חמש פעמים בחודש, כשהתדירות הגבוהה ביותר היא נשים בגילאים 35-44. נתון נוסף – למה ומה המוטיבציה שלנו לקנות אונליין? נשים קונות בגלל נוחות, גברים בגלל מחיר טוב יותר ו-GEN Z רוצה את הכל כאן ועכשיו בגלל מהירות המשלוח. זה מידע חשוב, כי זה כמו ססמוגרף שמראה לנו לאיזה קהל יעד צריך להדגיש איזה מסר".
הורביץ הציגה גם את הנתונים שעולים מהדו"ח לאור השינויים במצב המשק, האינפלציה שבשיאה, והמפה הכלכלית המשתנה ולפיהם 50% מהנשים דוחות קניות לא הכרחיות, 54% מהגברים יחפשו יותר מבצעים ו-45% ישוו יותר מחירים.
"השוק משתנה מהר, ואנחנו צריכים להיות קשובים לצרכנים כדי להבין מה חשוב להם" סיכמה הורביץ. "בעקבות כך אנחנו צריכים לנסות ולבחון הצעות ערך וסוגי מסרים לקהלים שונים וליישם אותם, ולא לפחד מחדשנות ולייעל את העבודה עם כל כלי ה-AI שיכולים לייעל ולמקסם את העבודה".