סגור
ועידת לונדון 2024 - דניאלה גלבוע
(צילום: סימול אירופה)

ועידת לונדון
"עד סוף המאה 5% מאוכלוסיית העולם תהיה כזו שנוצרה בהפריה חוץ גופית"

כך אמרה דניאלה גלבוע, מייסדת משותפת ומנכ"לית בחברת AIVF, בוועידת לונדון 2024 של כלכליסט ולאומי. החברה שהקימה גלבוע נוסדה כדי לייעל ולשפר טיפולי הפריה חוץ–גופית באמצעות AI 

"עד סוף המאה, כ-5% מהאוכלוסייה העולמית יהיו ילדי IVF", כך אמרה דניאלה גלבוע, מייסדת משותפת ומנכ"לית בחברת AIVF, שמטרתה לייעל ולשפר טיפולי הפריה חוץ–גופית באמצעות בינה מלאכותית, בוועידת לונדון 2024 של כלכליסט ולאומי.
גלבוע הציגה את הפער העצום הקיים בין הביקוש לטיפולי פוריות לבין ההיצע הקיים בעולם, ואת הפתרון שהחברה שלה מציעה לבעיה זו. לדבריה, "המשימה שלנו היא להפחית את הזמן להשגת היריון, או כפי שנהג המונית שהביא אותי לכאן הבוקר אמר: 'פחות זמן וכסף להיכנס להיריון'. היא ציינה כי בעוד הממוצע לכניסה להיריון בטיפולי הפריה חוץ-גופית עומד כיום על כ-2.5 מחזורי טיפול, החברה שלה מסוגלת להשיג זאת ב-1.6 מחזורים בממוצע.
גלבוע הציגה נתונים מדאיגים על הפער בין הביקוש להיצע בתחום טיפולי הפוריות: "אנחנו מדברים על 15 מיליון מחזורים שצריך לעשות. זה הביקוש לעומת 3 מיליון מחזורים שנעשים בפועל, והביקוש רק הולך וגדל".
גלבוע הסבירה את הקושי בבחירת העובר המתאים והציגה לקהל תמונה של עוברים: "אתם רואים כאן עשרה עוברים שנראים די דומים. לכל אחד מהם יש סיכוי שונה להשגת היריון. אנחנו המדענים, מומחי ה-IVF, לא באמת יודעים איך לפתור את הבעיה הזו, אבל הנתונים כן".
לדבריה, הפתרון לבעיה טמון בשימוש בטכנולוגיות מתקדמות: "מה שעשינו בשנתיים האחרונות הוא פיתוח מערכת הפעלה שעושה דיגיטציה לכל מרפאת ה-IVF - מהמטופל, למרפאה ועד לרופא. הכל עכשיו עובר טרנספורמציה דיגיטלית". גלבוע הוסיפה כי המערכת כבר משולבת במרפאות ברחבי העולם, כולל אירופה, קוריאה הדרומית, ברזיל, ארה"ב ובקרוב גם בישראל. לדבריה, החידוש המשמעותי הוא השקת מרפאות ה-AIVF: "זו הדרך לפתור את ההיצע המוגבל. עם טרנספורמציה דיגיטלית ומרפאות שיונעו באמצעות AI ניתן להוסיף עוד ועוד מרפאות".
גלבוע התייחסה להיסטוריה של הבינה המלאכותית בהקשר זה: "ב-1950, אלן טיורינג הציג את הקונספט הראשון אי פעם של מכונות לומדות. זה היה מדהים. וב-2024, כשנהיינו חברים הכי טובים של ChatGPT, הצוות שלנו הראה שבינה מלאכותית יכולה לזהות תכונות שונות בעובר המתפתח, שלא ניתן לראות בעין".
"אנחנו שואפים לקצר את פרק הזמן שלוקח להיכנס להיריון, ואת העלות העצומה של כניסה להיריון", סיכמה גלבוע. "אנחנו רוצים גם להעצים את התקשורת בין מטופלים לרופאים, ולהסיר את חסמי הכניסה להליך היפהפה הזה".