סגור
כנס נדלן 2024 - יהודה מורגנשטרן
(צילום: גו לייב שידורים)

כנס הנדל"ן
מנכ"ל משרד השיכון: אנו נערכים להכפלת מספר התושבים בצפון לאחר המלחמה

לדבריו של יהודה מורגנשטרן בכנס כלכלת הנדל"ן 2024 של כלכליסט בשיתוף מזרחי-טפחות ו-BDO, לתושבים עוד יש אמונה בחזרה לשגרה ובמטולה למשל, זכו עשרות תושבים במגרשים ל"בנה ביתך". "יש רעיונות לרפורמה בהתחדשות עירונית, וזו השקעה", הוא מוסיף 

באחת התקופות הקשות שידע המשק הישראל ובפרט ענף הנדל"ן, יהודה מורגנשטרן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אומר בכנס כלכלת הנדל"ן 2024 של כלכליסט בשיתוף מזרחי-טפחות ו-BDO, כי גם אם הצפון נטוש כעת ויש תחושה של אובדן חבל הארץ, בפועל הם סבורים כי התושבים יחזרו ואף נערכים להכפלת היקף התושבים בצפון.
"הייתה הגרלה בדצמבר 2023 בקרית שמונה ובאשקלון, התלבטנו מה עושים עם זה, וראינו שעל כל דירה בקרית שמונה התחרו עשרות רוכשים וראשי הרשויות תמכו שלא לבטל את ההגרלות. במטולה זכו בספטמבר עשרות במגרשים ל"בנה ביתך", ועם פתיחת המלחמה הם ביקשו לבטל, אבל בסוף רק אחד מהם מימש את הביטול. אנחנו נערכים לראות איך אפשר לקרב את האוכלוסיה לצפון, בטווח הבינוני נראה שיקום ופיתוח התשתיות, ובהמשך הקמה של ישובים חדשים. חלק מתוכנית העבודה שלנו היא הכפלה בתכנון של תושבי הצפון".
כיצד ישפיע עליכם התקציב הקרוב?
"צפוי תקציב קשה, אבל בכל מה שמעודד היצע לא נראה קיצוץ, להיפך. גם בכל מה שקשור ליישום רפורמות חדשות, אין סיבה שהן ייפגעו. יש רעיונות לרפורמה בהתחדשות עירונית, וזו רפורמה שמייצרת כסף למדינה ולכן לא כרוכה בהקטנת הוצאות של האוצר, זו השקעה".
מס הרכישה למשקיעים הולך לצנוח בדצמבר?
"אם היינו בעולם שבו חסרים לנו ביקושים היינו חושבים שנכון להוריד את מס הרכישה, אבל אני לא חושב שמס הרכישה למשקיעים צריך לרדת ולהערכתי הוא לא ירד. נכון שיש הרבה מאד דירות לא מכורות אבל אנחנו רואים אותן נמכרות לאט לאט. לגבי דירות שמוצעות לשכירות על ידי חברות, אנחנו כן חושבים שיש אפשרות למכור אותן לפרטיים ואנחנו רוצים לעודד אנשים לרכוש דירות להשכרה. עבור דירה שתישאר 20 שנה לשכירות יש מקום להוריד מס רכישה".
כמות העובדים הזרים לא גדלה מספיק, למה?
"צריך לבדוק תפוקות, מיינו 60 אלף עובדים ויש גידול של 25 אלף עובדים זרים שלא היו כאן קודם. נכון שהפלסטינים עזבו את השוק, אבל אנחנו רואים את השוק עובד וככל הנראה יש גם עובדים פלסטינים לא חוקיים. אנחנו רואים שחסרות ידיים עובדות אבל התובנה והמחויבות שלנו לדבר הזה הוא שאנחנו חייבים תמהיל של עובדים, אנחנו לא יכולים להסתמך רק על סינים או רק על פלסטינים. אנחנו חושבים שצריך להמשיך לייצר את התמהיל ואנחנו מגדילים גם את השוק המקומי - הוספנו למעלה מ-5,000 עובדים ישראלים לענף. אני לא אומר שזה הפתרון, המסה צריכה לבוא מעובדים זרים, נפתחו כאן למעלה מ-100 תאגידים, אבל צריך לזכור שלהביא עובדים זה לא להביא שישיית מים".
מערכת הביטחון המליצה להחזיר את הפלסטינים לעבודה, אתה תומך?
בכל הדיונים אנחנו אומרים שהפלסטינים מתאימים לחלק מהעבודות כמו בשיפוצים למשל, אבל הסיבה שהם לא נמצאים כאן היא ביטחונית ולא תחת החלטתי. גם אם יחזירו אותם צריכים להיות קשובים לתושבים ולראשי הערים.