סגור
(צילום: אלכס קולומויסקי, סימול אירופה)

ועידת לונדון
"יש היום בועה משמעותית בתחום הג'נרטיב AI"

כך עולה מדבריהם של המשתתפים בפאנל בוועידת Mind The Tech London 2024 של כלכליסט ובנק לאומי. מיה אייזן צפריר מנכ"לית לאומיטק: "ישראל אולי איחרה ל-AI אבל היא משיגה את הפער". גדעון ארגוב, מייסד ושותף מנהל ב-New Era Capital: "גייסנו מחצית מהקרן השלישית בתקופת המלחמה"

"אנחנו רואים היום בועה משמעותית בתחום ההשקעות בג'נרטיב AI", כך אמרו הדוברים בפאנל בוועידת Mind The Tech London 2024 של כלכליסט ולאומי בו השתתפו דאבור הבל שותף מנהל ב-EightRoads, סול קליין שותף מייסד ב-LocalGlobe, מיה אייזן צפריר מנכ"לית לאומיטק, איזי וידרה שותף מנהל ב-Remagine Ventures וגדעון ארגוב, מייסד ושותף מנהל ב-New Era Capital.
חשבנו שזו תהיה שנה של ריבאונד והתאוששות אבל זו שנה דומה מאוד לשנת 2023 וכעת רואים שהריבית יורדת והבחירות מתקרבות בארצות הברית ואולי יהיה שוני בנוף ההשקעות
דאבור הבל: "אני ממשיך להיות אופטימי. 2023 היתה התחתית של הסייקל אבל לוקח לשוק זמן להתאושש עם שערי ריבית גבוהים. יש לנו הרבה חברות שהן בסקייל מאוד משמעותי והן יכולות להיות חברות מובילות עם מחזור מכירות של מעל ל-100 מיליון דולר. השווקים עדיין מאוד שמרניים ויש עדיין האטה, אבל ב-2025 תהיה הזדמנות לחברות עם הכנסות של מאות מיליוני דולרים ורווחיות. נראה הרבה עסקאות של רכישות ומיזוגים. היו לנו 3 אקזיטים בישראל בחודשים האחרונים אבל רק אחרי הבחירות נדע יותר טוב".
1 צפייה בגלריה
ועידת Mind the Tech לונדון 2024 - פאנל הסתגלות לעתיד - מימין מימין: גדעון ארגוב , איזי וידרה , מיה אייזן צפריר , סול קליין , דאבור הבל וסופי שולמן
ועידת Mind the Tech לונדון 2024 - פאנל הסתגלות לעתיד - מימין מימין: גדעון ארגוב , איזי וידרה , מיה אייזן צפריר , סול קליין , דאבור הבל וסופי שולמן
מימין: גדעון ארגוב, איזי וידרה, מיה אייזן צפריר, סול קליין, דאבור הבל וסופי שולמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סול קליין: "נפלא שאתם עושים את הוועידה הזו בלונדון. יש שתי ערים שיש בהם יותר מ-100 יוניקורנים וזה בתל אביב ובלונדון. אנחנו מנסים לבחור חברות בשלב המוקדם שלהן ויכולת להפוך אותן מחברות צעירות מאוד ליוניקורן. יש לנו עשרות חברות שעושות מאות מיליוני דולרים חלק משמעותי מהן בתעשיית הפינטק. אנחנו משקיעים מוקדם ולאורך זמן. אני לא חושב על מאקרו כי אנחנו משקיעים לאורך שנים ובונים על יזמים לטווח ארוך. חשוב לשמור על המנצחים לאורך זמן. שבע מעשר החברות המובילות בעולם לא היו קיימות לפני 50 שנה".
מיה אייזן צפריר: "הדבר הראשון שרואים זה משקיעים שרואים בחדשנות בישראל ערך ופותחים משרדים בישראל ומחפשים הזדמנויות. הטכנולוגיה בישראל תהיה חזקה יותר בעתיד ואני רואה שגם משקיעים רבים חשים כך. אם מדברים על התעשייה הישראלית, היא חייבת להיות גלובלית בשילוב עם היכולת המקומית. ב-2025 נראה תחזית אופטימית ורואים שבעולם תהיה השפעה משמעותית. אנחנו נראה השפעה של הקרנות התאגידיות שיחזקו את המעמד אצלנו. הם הכפילו את השקעותיהם בחמש השנים האחרונות. רואים יותר פעילות של אשראי לעולם הטק ולא רק השקעות הון. הרבה יותר פעילות שמונעת על ידי אשראי. רואים משקיעים עם יצירתיות על תחום השווי ובעיקר עם חברות שגייסו בשווי משמעותי בשנת 2021 וכעת צריכים למצוא דרכים יצירתיות למימון אותן חברות".
אתם משקיעים בשלבים הכי מוקדמים של חברות ואנחנו שומעים שיש הרבה פחות חברות
איזי וידרה: "באופן כללי קשה להתעלם מהמלחמה בישראל וההפיכה המשטרית. היזמים יודעים שהם בשוק קשה והם יודעים שלא יהיה פשוט. יש הרבה הזדמנויות למשקיעים כמוני. בחודשים האחרונים עשינו חמש השקעות בשלבים מאוד מוקדמים ואני מאוד מעריך יזמים שמוכנים להתמודד בתקופה כזו. מתוך החברות שהשקענו שניים באים פעם שנייה והם יודעים עם מי לעבוד ובוחרים משקיעים שיש להם רשת איכותית וגישה לשוק".
גייסתם קרן חדשה בתקופה לא פשוטה בכלל ואיך היתה החוויה של גיוס הון בתקופה כזו?
גדעון ארגוב: "אנחנו נסתכל אחורה על התקופה הזו ונראה אותה כתקופה הכי טובה להשקיע בחברות ישראליות בשנים האחרונות. גייסנו מחצית מהקרן השלישית בתקופת המלחמה. הביצועים של הקרנות הקודמות מצוינים - עשינו 7 פעמים על ההון בקרן הראשונה וגם הקרן השנייה מאוד רווחית. אנחנו מאמינים שזו תקופה טובה להשקעות - האיכות של היזמים כיום מאוד גבוהה. אנחנו רואים אנשים שבנו עסקים טובים בעבר והם מחפשים מה שאנחנו יודעים לתת וזה לקחת אותם מישראל ולהפוך אותם לגלובליים. לנו יש משרדים בישראל, ארצות הברית ולונדון ואנחנו יכולים לבנות עבורם את הדרך. הדבר הכי טוב שיש לנו זה יזמים איכותיים וזה תענוג לעבוד איתם ולהביא אותם לרמה העולמית.
"מאוד מאתגר לחברות ישראליות לגייס כסף היום והרבה משקיעים בינלאומיים הם מאוד מודאגים להשקעה באזור מלחמה ומספיק שיש אחד שיגיד למה להשקיע בישראל שהיא אזור מלחמה ולא בסינגפור ועל זה צריך להתגבר ולכן צריך להסביר מהו האקוסיסטם הישראלי שהוא הכי עמיד והכי מתבגר ונותן את התמורה הטובה ביותר. ליזמים יש יכולת לייצר ערך גם כאשר חצי מהעובדים במילואים ולא לפספס אפילו נקודה אחת. חברות מגלות יציבות ויכולת הסתגלות לזמנים הקשים. החברות מחוייבות להשאיר את ישראל דמוקרטיה חזקה ופעילה. ב-18 החודשים האחרונים הקבוצה הכי חזקה של מנהיגים שאמרה שזו דמוקטריה זו קהילת ההייטק הישראלית ואנחנו יודעים שנוכל לבנות חברות חזקות בזכות אנשים כאלה".
דאבור הבל: "מעולם לא חשבנו יותר מדי על שווי משמעותי רק ביום של האקזיט ותמיד התמקדנו בצמיחה בריאה ובעיקר בחברות שצמחו באופן בריא ולא חברות שגייסו בשווי לא מציאותי. אנשים מתמקדים בבניית חברות אמיתיות. החברות שלנו יודעות שאפשר להשיג עסקה טובה גם אם היא לא בשווי שרצו ואפילו נמוך מהשווי שבו גייסו בעבר".
סול קליין: "אנחנו רואים חברות לטווח הארוך. יש דברים בסיסיים שלא משתנים - הכנסות, תזרים מזומנים, רווחיות הם הבסיס. אנחנו המשקיעים בונים חברות לטווח ארוך. באנגליה יש מאות חברות שעושות 100 מיליון דולר הכנסות. החדשנות היא לא מופע צד אלא הדבר המשמעותי ביותר של הכלכלה. התעשייה משתנה מאוד, יש קרנות שגייסו מיליארדים למימון בצורה שונה כיום ולא רק בהנפקה או מיזוג. אנחנו בתעשייה מאוד בוגרת שמצאה דרכים רבות למימון הבגרות הזו של השוק שתמנע את הבועה החדשה.
גדעון ארגוב: "אני חושב שהבועה קיימת בכל מיני סקטורים. אני רואה בתחום הג'נרטיב AI בועה וכן גם בתחומי הסייבר אבל בישראל זה זמן טוב להיכנס כי אני לא חש לחץ מיזמים לחתימה מהירה כמו בעבר. יש הרבה יותר גמישות ואורך רוח. היום הרבה מפחדים להשקיע וזה זמן טוב להשקיע".
איזי וידרה: "אנחנו התחלנו להשקיע בג'נרטיב AI מ-2019 והסתכלנו על התחום הזה בהרבה דרכים. יש בתחום בועה אבל יש שם המון הזדמנויות ויש שם פוטנציאל של טריליוני דולרים".
מיה אייזן צפריר: "ישראל אולי איחרה ל-AI אבל היא מדביקה את הפער. אני חושבת שיש לישראל יכולת התאמה מהירה, בעיקר בתחום ההשקעות, ונבנות כאן חברות שישרדו ויקבלו ערך בזכות הכנסות על ערך גלובלי".