סגור
הוועידה הלאומית לאנרגיה 2023 - פאנל האנרגיה כקטר להובלת תחבורה תשתיות ומקורות אנרגיה עתידיים מימין עמית לנג מקורות ישראל יניב קבוצת דור אלון אסף אלמגור קבוצת בזן ארז כלפון קצאא איה אבידור נתיבי הגז הטבעי לישראל
משתתפי הפאנל.מימין: עמית לנג, ישראל יניב, אסף אלמגור, ארז כלפון ואיה אבידור (צילום: אוראל כהן)

יו"ר קצא"א: "אין לנו חיסיון על נושאי הגנת הסביבה"

ארז כלפון התייחס בוועידה הלאומית לאנרגיה 2023 למדיניות אפס תוספת סיכון לזיהום במפרץ אילת ואמר כי היא "פוגעת בביטחון האנרגטי שלנו". מנכ"ל בז"ן, אסף אלמגור, אמר על פינוי מפרץ חיפה: "אנחנו לא הבעיה אלא הפתרון"

"המדיניות כיום של אפס תוספת סיכון היא פגיעה בביטחון האנרגטי שלנו" - כך אמר יו"ר קצא"א, ארז כלפון, בהתייחס להחלטת המשרד להגנת הסביבה לעצור את הסכם הנפט עם מד רד. את הדברים אמר כלפון בפאנל שנערך במסגרת הוועידה הלאומית לאנרגיה 2023 שנערכה היום (ב') בת"א.
"נמל אילת הוא שער הכניסה לדלק גולמי ותזקיקים למטוסי חיל האוויר ולמכוניות. המדיניות שהתוותה השרה תמר זנדברג מסכנת את הצבא ואת חיל האוויר", הוסיף כלפון.
כשנשאל לגבי הסיכון לשוניות האלמוגים בנמל אילת, השיב כלפון כי "אין בעיה עם הצינור, הקיבולת שלו טובה. הוויכוח הוא על נמל אילת. בנמל אילת לא הייתה מעולם תקלה משמעותית. מי שלא עושה - לא חווה תקלות. קצא"א היא החברה המתקדמת ביותר בעולם מבחינת אמצעי הבטיחות".
עוד התייחס כלפון לחיסיון על קצא"א שהוארך לאחרונה בשנה נוספת ואמר כי "לקצא״א אין שום חיסיון בנושאי הגנת סביבה וטוב שהאמת תושמע. החיסיון ניתן לבקשת משרד האוצר וגופים משפטיים. יש בוררות מסוימת עם מדינות אויב".
בפאנל השתתפה גם איה אבידור, יו"ר נתיבי הגז הטבעי לישראל, שאמרה כי החברה לא אשמה באי העמידה ביעדי אספקת הגז הטבעי למפעלים. "אנו מגיעים לכל מקום בישראל, אך התקיעה היא רגולטורית", אמרה.
אסף אלמגור, מנכ"ל קבוצת בז"ן, התייחס לפינוי מפרץ חיפה: "אנו רואים עין בעין עם הממשלה את ההחלטה על פירוק מיקומה של בז"ן. אנו לא הבעיה כאן, אלא הפתרון. שני שליש מייצור הדלק בישראל נעשה בקבוצת בז"ן. חלופות מדינת ישראל ליבוא תזקיק אינן ריאליות".
אלמגור תהייחס גם לתחום של שילוב אנרגיית מימן בתעשיית הרכב ואמר כי "אנו נוטעים יתד בתחום הזה. עוד פחות מחודשיים נפתח תחנת דלק מימנית ראשונה עם סונול וכלמוביל".
גם ישראל יניב, יו"ר קבוצת דור אלון, התייחס לנושא זה ואמר כי "אני רוצה שמימן ייכנס כמה שיותר מהר, אבל אני פסימי. יש למימן חסמים טבעיים ובעייתיים. המימן הקונבנציונלי שעליו מדברים ייכנס עוד 20 שנים. אני מלא הערכה לבתי הזיקוק ולסונול אבל זה פשוט רחוק מאוד".
עמית לנג, מנכ"ל מקורות, התייחס לפרויקט במסגרתו החלה החברה להזרים מים מותפלים מהים התיכון לכנרת ואמר כי "זו לא פעם ראשונה שאנו פורצים דרך וזו עדות לכך. בעולם אין עוד חברה שעושה את מה שאנו עושים. הצענו לרשות המים ולמדינת ישראל להפוך את הכנרת לאוגר לאומי, למקרה בו לא נוכל להסתמך רק על מתקני ההתפלה. לכן חשבנו שנכון להציע למדינה לקחת את מי ההתפלה שבסוג של עודף, ובתקופות מסוימות להזרים אותם לכנרת כדי שתשמש כאוגר לאומי, עם יתרונות נוספים כמו תרומה לתיירות. האתגר העיקרי של מקורות ושל מדינת ישראל הוא לחבר את קצוות הארץ, את אותם אזורים שנחשבים מנותקים מהמערכת ועדיין נסמכים על מקורות מים מקומיים. כך נימנע ממצב בו יש עודף מים, אבל המים לא מגיעים לכל מקום".