סגור
כנס AI 2024 - גילה חייט
(צילום: גו לייב שידורים)

כנס AI
"הפלטפורמה של Darrow מגשרת על מחסומי הבנה של שפה משפטית ותכנות"

גילה חייט, מייסדת שותפה ב-Darrow, סטארט-אפ שפיתח מערכת העוסקת באיתור וזיהוי הפרות חוק המשפיעות על קבוצות גדולות של אנשים שיש להם איזכורים בדאטה הגלוי, אמרה את הדברים בכנס AI של כלכליסט. לדבריה: "האתגר העומד בפני עורכי הדין כדי למצוא את קצוות החוט האלה הוא לרוב מחסום טכני"

גילה חייט, מייסדת שותפה ב-Darrow, סטארט-אפ שפיתח מערכת העוסקת באיתור וזיהוי הפרות חוק המשפיעות על קבוצות גדולות של אנשים שיש להם איזכורים בדאטה הגלוי, אמרה בכנס AI של כלכליסט "אנחנו מייצרים תהליך שיש לו תועלת למען הציבור ואנחנו יודעים לעשות את זה בסקייל". מדובר בהפרות חוק כמו הפרות צרכניות, סביבתיות, פרטיות, זכויות עובדים וכו'.
כדי להמחיש את אופן הפעילות של החברה נתנה חייט את הדוגמה של ארין ברוקוביץ', פקידה משפטית ופעילה סביבתית אמריקאית, שלמרות חוסר השכלה פורמלית במשפטים סייעה בבניית תיק נגד חברת הגז והחשמל פסיפיק כאשר עברה מבית לבית בכפר נידח בארצות הברית. "זה לקחת את הבסיס המשפטי, לראות שיש סיבתיות בין אירוע שקרה בעולם למשמעות המשפטית שלו ולהפוך אותו לפעולה משפטית שהמטרה שלה לתקן את הנזק שנעשה לציבור".
לדבריה, למצוא סיפור בעל השפעה חברתית רחבה זה כמו למצוא מחט בערמת שחת. "בעולם המודרני הקשב שלנו מוצף, אנחנו לא יודעים מבין כלל הסיפורים שמסתובבים למה יש את הערך החברתי המשמעותי, מה ההשפעה הכי גדולה שחשיפת הסיפור לעולם יכולה לייצר. עורכי דין שמייצגים את הציבור למעשה הם הנציגים שמביאים את הסיפורים האלה לבית המשפט כדי לעשות עבורם צדק".
"האתגר העומד בפני עורכי הדין כדי למצוא את קצוות החוט האלה הוא לרוב מחסום טכני. קיימים מאגרי מידע גלויים, שעל מנת למצות אותם נדרש עורך הדין להחזיק ביכולות תכנות בסיסיות ומהצד השני אקטיביסטים שאינם עורכי דין צריכים לייצר בקיאות בעולם המשפט, כדי להבין האם הסיפור שהם מקדמים הוא בעל אחיזה בפסיקה ובחקיקה.
"יש כאן שני מחסומי שפה – הגישה לשפה המשפטית והגישה לקוד. מודלי שפה מאפשרים לבצע פעולות פשוטות מהר מאוד ואז נשאלת השאלה איך מתחילים לבצע פעולות מורכבות יותר הדורשות תכנון, אסטרטגיה, יצירה ועיסוק בתיקים שמקדמים את תועלת הציבור. לדוגמה, סיפור האופיואידים בארצות הברית הוא סיפור בונה קריירה ומתווה מדיניות בקשר בין הציבור למדינה ולמערכת המשפט".
האם בסופו של דבר מקצוע עורך הדין הולך להתחלף?
"יש כאן תהליך התפכחות. כשיצא הצ'אט GPT מיהרו להספיד את מקצוע עריכת הדין, מהוותיקים בעולם. אולם היום אנחנו מתחילים לפתח תפיסה בוגרת יותר לגבי התפקיד או המיצוב של שימוש בבינה מלאכותית במקצועות עתירי ידע. אנחנו מתקדמים לעבר תפיסה שמבוססת יותר על סוכנים, שבה האדם תופס את מקום מתכנן הפעולה, שזו תפיסה בוגרת יותר מלסכם מסמכים ולטפל בהזיות.
"עכשיו עורך הדין יכול להיות נגיש למידע באמצעות שפה טבעית מאחר והמחסום הטכני נפתר עבורו. הפלטפורמה יודעת לגשר על הפערים הטכניים והשפתיים משני הכיוונים. מהזווית המשפטית לקחת מידע משפטי של רגולציה, חוקים ותיקי עבר ולחלץ מהם את הדנא והמהות. את המהויות האלה אנחנו בוחנים אל מול אירועים אמיתיים עובדתיים על מנת לבדוק אם הם מקיימים תיאוריה משפטית כלשהי".
Darrow קיימת מ-2020, מעסיקה כ-120 עובדים בישראל ובארצות הברית ומגייסת באופן פעיל עורכי דין ואנשי תוכנה שרוצים להצטרף למשימה.