הוועידה הכלכלית"המדינה צריכה להעביר את ניהול התחבורה הציבורית לרשויות המקומיות"
הוועידה הכלכלית
"המדינה צריכה להעביר את ניהול התחבורה הציבורית לרשויות המקומיות"
כך אמר היום מנכ"ל קבוצת אגד, גלעד ריקלין בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי. " כיום, משרד התחבורה הוא זה שקובע את תחנות האוטובוסים שיעברו בכלמקום ואת תדירותם. באירופה כבר הבינו שאי אפשר להמשיך כך", הוסיף. ריקלין תאר את פרוץ המלחמה: "נהגי אגד הביאו לוחמים ופינו תושבים תחת אש"
"צריך להעביר את ניהול התחבורה הציבורית בישראל לרשויות המקומיות במקום משרד התחבורה". כך טען היום גלעד ריקלין, מנכ"ל קבוצת אגד בהרצאה שכותרתה: " מנווטים במפת האתגרים של התחבורה הציבורית: בין צרכים אזרחיים לביטחוניים, בין שגרה למלחמה" . את הדברים אמר ריקלין במסגרת הוועידה הכלכלית לאומית של כלכליסט ובנק לאומי שנערכה היום בתל אביב.
"אני רוצה להחזיר אתכם רגע ל-7 באוקטובר. מתעוררים בבוקר, אזעקות, כולנו מסביב לטלוויזיה ומבינים שאנחנו במלחמה. גם באגד הבנו שאנחנו במלחמה ולקראת הצהריים הקמנו חמ"ל. היו לנו שתי משימות: להביא לוחמים ולפנות תושבים. נהגים של אגד הביאו לוחמים, ישנו איתם והיו חלק מהם. המשימה השנייה היתה פינוי תחת אש, ונהגי אגד פינו תושבים מהעוטף ובהמשך גם מיישובי הצפון".
בנוסף פתחנו את רשת המוסכים שלנו. לאגד יש 16 מוסכים ברחבי הארץ שמטפלים באוטובוסים שלנו ושל חברות אחרות. הקו האדום של הרכבת הקלה מופעל על ידי חברת בת של אגד. פתחנו את התחנות במחשבה שמדובר במקום מקלט לתושבי המרכז במקרה הצורך. התנועה המשיכה כרגיל, למרות שהיתה ירידה בתנועה שפגעה בהכנסות שלנו.
"בניגוד לקורונה שהמדינה החליטה על צמצום התחבורה, במלחמה מלבד מקרים נקודתיים, התחבורה הציבורית פועלת כרגיל. ניקח לדוגמא את קרית שמונה. ממש ברגע זה יש נהגים שלנו שנוסעים ומפעילים תחבורה ציבורית בקרית שמונה. כרגע בקרית שמונה פועלים סניף של רמי לוי, קופת חולים כללית, וגם אגד. לנהגים של אגד אין איפה להסתתר. ההנחיה היא שכשיש אזעקה צריכים להוציא את הנוסעים מהאוטובוס ולשכב על הקרקע. מדובר בעובדי אגד ולא בחיילים, וזאת המציאות שהם מתמודדים איתה".
"למה זה ככה? הרוח של אגד. אגד קיימת יותר מ-90 שנה ורואים את המחויבות שלה לחברה. הדבר השני הוא הגודל של אגד, יש לנו מעל 3,000 אוטובוסים ו-5,000 נהגים – ומדובר בחברה גדולה במונחים בינלאומיים. זה מאפשר להביא אלפי נהגים מהבית כמו שעשינו בשבת השחורה. נקודה נוספת היא העבודה מול הרשויות המקומיות. בסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה נראה כי פי 5 מהישראלים חושבים שהרשות המקומית פעלה טוב יותר מהממשלה".
"הדבר הנוסף הוא איך התחבורה הציבורית פועלת בישראל. למשל, רחוב גולומב בגבעתיים. משרד התחבורה הוא זה שקובע את תחנות האוטובוסים שיעברו שם ואת תדירותם. באירופה, הבינו שאי אפשר להמשיך ככה. בפולין ובהולנד, בהן אגד מפעילה חברות בת לתחבורה ציבורית, הרשויות המטרופוליניות הן אלו שמוציאות את המכרזים. אז "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - נכון גם בהקשר הזה. כל כמה שנים הכיוון הזה עולה בארץ ואז יורד, אני מקווה שכעת יהיה שינוי ושרשויות מטרופוליניות ינהלו את התחבורה הציבורית המקומית".