כנס האיקומרס"איקומרס הפך חמצן לעסקים בארץ. ל-50% מהעסקים בשופינג IL אין נוכחות פיזית"
כנס האיקומרס
"איקומרס הפך חמצן לעסקים בארץ. ל-50% מהעסקים בשופינג IL אין נוכחות פיזית"
כך לדבריו של ברק רגב, מנכ"ל Google ישראל בכנס איקומרס של Google וכלכליסט- "ישראלים אוהבים אונליין, ובעת משבר הביקוש עוד עולה", הוא מוסיף. מנכ"ל משרד הכלכלה, אמנון מרחב, אומר: "אנחנו לא רואים מגמה של פגיעה בסחר עם מדינת ישראל. האתגר של האיקומרס הוא בעיקר בשרשראות האספקה"
בכנס האיקומרס של Google וכלכליסט שוחח רועי ברגמן מכלכליסט עם אמנון מרחב, מנכ"ל משרד הכלכלה וברק רגב, מנכ"ל Google ישראל על חיזוק עסקים בישראל ושמירה על אקוסיסטם צומח.
"בעיצומה של שנה קשה גם לעסקים ישנם שני מגזרים חשובים- מפונים ומילואימניקים, שחווים מציאות בלתי אפשרית, במיוחד עסקים קטנים, ואיכשהו האיקומרס מציל אותם", אמר ברגמן. "חד וחלק", הסכים רגב. "איקומרס הפך להיות חמצן של עסקים בארץ. אנחנו חוגגים בגוגל בימים אלה 10 שנים לשופינג IL. לפני כעשור רק כ-4% מסך המחזור העסקי בישראל היה באונליין, והיום 20% מסך המחזור העסקי באונליין ול-50% מהעסקים בשופינג IL אין בכלל נוכחות פיזית. היכולת להמשיך את העסק, גם אם אני מפונה או במילואים, נותן חמצן. ב-7 באוקטובר חשבנו בשופינג IL איפה אנחנו יכולים לעזור, ופתחנו את עצמנו לעזור לעסקים ולמילואימניקים ולהאיץ את היכולת שלהם לעלות באונליין. לפני עשור היו לנו 150 עסקים והיום יש לנו 3400 עסקים פעילים בשופינג IL. אנחנו עושים אקדמיות וסדנאות האצה לעסקים כדי לאפשר להגיע לנוכחות באונליין שיוכלו להתפרנס ולחיות בכבוד".
אמנון, ומה החלק של המדינה?
בכל חג של שופינגIL המדינה שותפה עם גוגל. זה אירוע מדהים ואנחנו מאוד רוצים לראות יותר איקומרס וחושבים שהאירוע הזה משפר את התחרות במשק. אנחנו מתמודדים עם יוקר המחיה שנובע מהיעדר תחרות וגידול של מסחר באינטרנט פותח את המשק לתחרות ומאפשר לעסקים קטנים להתמודד מול המפלצות הגדולות ואנחנו כממשלה מאוד מעודדים את זה. יש לנו סוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שתומכת בעסקים".
המלחמה גרמה להאצה נוספת?
"לא רואים אינדיקציות ברורות מהשטח אבל אני חושב שזה שם. אנחנו בעיקר רואים את זה אצל המפונים שהיה להם עסק קטן בבית או משרד קטן בקרית שמונה ועכשיו פינו אותו. אנחנו עוזרים להם באמצעות הסוכנות לעסקים עם מערך של יועצים שעוזרים להם לבנות תכניות ואתרי סחר מקוונים".
ברק, איך מעודדים את הצרכנים?
"בעת משבר הביקוש עולה ואנחנו רואים את זה. ישראלים אוהבים אונליין. 93% קנו באונליין ב-2023, ו-77% מותגי כחול לבן. משרד הכלכלה עוזר עם הסוכנות ועם מטה כחול לבן שאנחנו מחזיקים בשופינגIL, כדי לתת לעסקים ישראלים להתעצם. שופינגIL היא פלטפורמה שבאמצעותה אנחנו מעודדים עסקים להגיע לקדמת הבמה. אני יודע להביא אותם לפתח הדלת ומשם הם צריכים להסתער קדימה".
"לצרכנים זה כלי מדהים שמאפשר נגישות יותר טובה למגוון מוצרים והשוואת מחירים", מוסיף מרחב. "בהיבט הזה יש לנו מאבק עם כמה מותגי על שאם אתה גולש לאתר שלהם בארץ הם מכווינים לאתר הישראלי וחוסמות את האתרים הבינלאומיים כדי להגן על היבואן או המפיץ הישראלי. אנחנו נלחמים למנוע מהם את הבלוק ולפתוח לצרכן את שוק האיקומרס העולמי" .
החרם הבינלאומי שיש על ישראל משפיע?
"אנחנו לא רואים מגמה של פגיעה בסחר עם מדינת ישראל", אומר מרחב. "גם באמברגו הטורקי הם המפסידים הגדולים כי היבוא מטורקיה הוא של 8 מיליארד דולר בשנה. היבואנים הישראלים מצאו חלופות והסתדרו. אנחנו כן יוצאים נגד היוזמה של משרד האוצר לבטל את הפטור ממע"מ על קניות באונליין של עד 75 דולר, זה עוד סוג של מס על האזרחים ואנחנו חושבים שצריך להגדיל את הפטור אפילו ל-150 דולר כדי להגדיל את התחרות. אנחנו ניאבק על זה. צריך להגדיל את הפטור ולאפשר לישראלים לקנות יותר מוצרים. האתגר של האיקומרס הוא בעיקר בשרשראות האספקה".
רגב מסכים. "כשנכנסתי לתפקיד לפני שבע שנים אמרתי שהבעיה הגדולה לקידום האונליין היא בשרשראות האספקה וב-last mile. יש התקדמות אדירה וזה השתפר. דווקא כשהתחילה המלחמה וקשיים בטיסות היתה נהירה גדולה יותר לעסקים מקומיים כי שרשרת האספקה היא מקומית. יש לנו עדיים כברת דרך".
מה צריך לעשות?
"יש פה הזדמנות לחברות הלוגיסטיקה. צריך לשאוף להגיע לאספקה באותו יום, אין סיבה שלא יהיו מרכזי אספקה כמו בלונדון וניו יורק. זה יאיץ את הכלכלה".
אמנון, משהו נוסף לשפר?
"אנחנו במשרד הכלכלה ברפרומה אדירה של 'מה שטוב באירופה טוב בישראל' ו'אין יותר בדיקות בנמל'. אנחנו פועלים לכך שיבואנים לא יצטרכו להציג בנמל בדיקות ממכון התקנים והשלב הבא יבטל את כל משטר התקנים בישראל כך שכל מוצר שעומד בהגדרה האירופאית יוכל להיכנס לישראל. כך נהפוך לחלק משוק אירופי ענק של מעל חצי מיליארד בני אדם וזה יאיץ את האיקומרס ויחסוך כ-500 שקל למשפחה לחודש בהיבטים של מוצרי צריכה. גם בתחום השירותים אנחנו רוצים לעבור ליותר שירותים מקוונים, שכל השירותים הממשלתיים יהיו בדיגיטל".
ברק, איך מחברים AI לאיקומרס?
"אדם שמגדל עשבי מרפא, זה לא טריוויאלי וטבעי עבורו מחר להקים אתר, לנהל מלאי ולחשוב על דמוגרפיות וקהלים וסושיאל. המעטפת הדיגיטלית היתה החסם הגדול לעסקים להכנס לאונליין. באקדמיה של שופינגIL אנחנו מלמדים איך לעשות את זה נכון. AI תפשט את התהליך עם ויהיה פשוט יותר לנהל את זה בצורה אבסטרקטית. יהיה מעין אוואטר, סוכן שיוכל להנגיד דברים ולנהל את הדיגיטלי באופן יותר פשוט".