סגור
הראל ויזל בכנס כלכליסט. "הבנו שעלינו להיכנס תחת האלונקה. אנשי עסקים יותר יצירתיים, יותר מהירים"
(צילום: סיני דוד, אוראל כהן)

הראל ויזל: "אין אופוריה, אבל המצב בענף האופנה סביר"

המנכ"ל ובעל השליטה בקבוצת פוקס דיבר בכנס כלכלת המחר של כלכליסט על החלטתו שלא להיאבק נגד מנגנון הפיצוי של האוצר: "בעבר טענו שאני מנהל מלחמות אישיות, אז החלטתי להרפות, פוקס חזקה ומדינת ישראל חזקה ונשרוד". לדבריו, "חודש אוקטובר היה נורא לכלכלה, אבל נובמבר, דצמבר וינואר היו טובים יותר"

כיצד תתמודד הכלכלה הישראלית עם נזקי המלחמה ב 2024? הראל ויזל, בעל השליטה ומנכ"ל קבוצת פוקס-ויזל התארח בכנס כלכלת המחר של כלכליסט ושוחח עם כתבת כלכליסט אורנה יפת בנוגע למצב הביטחוני ולהשלכותיו על פעילות הקבוצה.
מה עשיתם במלחמה?
"אנו נמצאים מאז שבעה באוקטובר באירוע אחר לגמרי. הפורום העסקי של מדינת ישראל נרתם ונכנס מתחת לאלונקה כי כולנו ישראלים, כולנו ציונים.
"אנו פועלים כל יום וכל רגע למען החיילים, למען הפצועים, למען אנשי העוטף. גייסנו עשרות מיליוני שקלים לפני שהמשק ידע מה קורה. כל אזרח קיבל אלף שקל לקניות, ביקרתי בבארי ונדהמתי מכך שאין לאנשים מה ללבוש. זו חובה".
מה עשיתם כאנשי עסקים ומה דעתך על הממשלה?
"אני לא אכנס לפוליטיקה אבל קודם כל לפני שאני מאשים את הממשלה, זה אירוע שלא התכוננו אליו, לא הצבא ולא הממשלה.
"אנחנו הבנו שעלינו להיכנס תחת האלונקה. אנשי עסקים יותר יצירתיים, יותר מהירים, יותר יודעים לקבל החלטות ולסייע בכל מה שצריך, גם מה שהמדינה צריכה לעשות וגם מה שממשלה לא יכולה לטפל.
"אתמול בלילה אפילו עשיתי אירוע באשקלון לגדוד מילואים, הלוחמים רקדו ושרו כשיצאו מעזה ואלה דברים שגם ממשלה מתפקדת לא אמורה לעשות. הקהילה העסקית גדולה ואדירה ואין לנו אגו, כל אנשי העסקים תורמים, מסייעים. יש לנו פורום של ראשי המשק, 200 חברות שכוללות מנכ"לים של בנקים וחברות נדל"ן, אנחנו עוסקים בגיוס כספים וזה מחמם את הלב".
מתווה הפיצויים של האוצר לא מסייע לחברות בגודל שלך בגלל גודל המחזור- מה יהיה? המגזר העסקי יפגע?
"משרד האוצר קיבל החלטה שלדעתי היא מוטעית. ההחלטה לא לתמוך בחברות עם מחזור הכנסות של מעל 400 מיליון שקל, כלומר בערך 15 חברות בישראל בתחום הקמעונאות, אינה נכונה ואני לא מבין אותה אך לא נלחמתי בה.
"בעבר טענו שאני מנהל מלחמות אישיות אז החלטתי להרפות. פוקס חזקה ומדינת ישראל חזקה ונשרוד. לשמחתי העם שלנו חזק. אוקטובר היה נורא לכלכלה אבל נובמבר, דצמבר, ינואר היו טובים יותר. החיים הכלכליים, המסחר, כל אלה חזרו.
"נתוני כרטיסי האשראי מראים על ירידה של כ-10% במכירות בענף האופנה מדי שבוע בהשוואה לשבוע ממוצע לפני המלחמה. הענף מתקשה להתאושש?
"אנחנו חברה ציבורית ואיננו יכולים לתת נתונים מדויקים. זה לא שיש כעת אופוריה אבל בחודש האחרון המצב סביר".
בראייה כללית, כיצד אתה רואה את הכלכלה הישראלית בעתיד ביום שאחרי?
"אני חייב לשאול מהו אותו יום שאחרי שעליו מדברים. מה מהותו ומתי הוא יגיע? האם תהיה מלחמה בצפון? האם זה יקרה עוד חצי שנה או חודש? אני לא רואה כרגע שעם דרכים מדיניות מרחיקים את חיזבאללה מהגבול וזה אומר שנצטרך לפעול בצפון אחרי החורף, זו לא סגירה של קניון קריית אונו ליומיים שלושה. כולנו נהיה בבתים ובמקלטים חודש חודשיים, ייתכן שלא נצא לסופר, זו לא קורונה, אלה טילים מדויקים- ואני לא חושב גם שהרמטכ"ל וראש הממשלה יודעים מה הולך לקרות".
הודעתם החודש על סגירת רשת דרים ספורט. מה קרה שם?
"קודם כל יש לנו כ 24 מותגים, חברות שחלקן בינלאומיות וחלקן מותגים שאנו מפתחים. בשעתו כבר סגרנו חברות בינלאומיות ודרים ספורט הוא מותג שאנחנו פיתחנו. אני אופטימי מטבעי אבל אני יודע לקבל החלטות קשות. אני מנסה, מתקן, בודק.
"בדרים ספורט ניסינו להביא חזון. עולם הספורט מחולק למותגים, יש שליטה גדולה של נייקי ואדידס, יש את פוט לוקר, יש מותגים שהולכים לספורט מקצועי. ואנחנו חשבנו שהקונספט שפיתחנו הוא הכי טוב. כשבדקנו וראינו היכן טעינו חשבנו האם עדיף לתקן או לא. אני החלטתי לחתוך, צריך לדעת מתי לעשות את זה ולעשות את זה מהר וגם לפתח מוצרים חדשים. דרים ספורט היתה קונספט שאני המצאתי, אני האחראי ואני הבנתי שלא אצליח והחלטתי לסגור. אלה דברים טבעיים, גם חברות בארצות הברית מחליטות לפתח עסקים אינטרנטיים".
אתם נכנסים לתחום המזון. ההיסטוריה מלמדת שצריך לעשות התאמות לטעם הישראלי. כיצד תפעלו?
"לא היה לי ניסיון בביוטי, לקחתי אנשים מעולים. לא היה לי ניסיון בספורט אז לקחתי את האנשים הכי טובים. לא היה לי ניסיון בנדל"ן, אז לקחתי אנשים מעולים. איש עסקים צריך לדעת קודם כל מה הוא לא יודע. בשוק הפרטי אני שותף בחברה עם אותם שותפים שעושים את Pret A Manger. יש שם לקוחות כמו גוגל ופייסבוק. בערים גדולות בעולם. והצלחנו. אנחנו תיכננו לפתוח עוד שבעה שמונה חודשים בגלל הצורך לעסוק ברגולציה. יש לנו כמה סניפים על הפרק, נתחיל בתל אביב ונמשיך הצידה. למדנו כבר מטעויות. אני לא אעשה שוב את הטעות שעשיתי באורבן אאוטפיטרס, כשפתחתי את החנות הראשונה באשדוד ואחר כך הגענו לתל אביב. זה לא עבד".
אתם נערכים לכניסה לתחום ההמבורגריות עם המותג הבינלאומי שיק שאק. זה מהלך נכון כשהשוק רווי?
"אם השוק בישראל רווי בתחום הזה אז השוק האמריקאי הוא רווי להחריד. כשאני נוסע לארה"ב יש שם 50 רשתות המבורגר ותמיד יש שם תור. גם אם השוק האמריקאי הוא הכי רווי, יש שם את כל סוגי החברות, ואנשים עדיין עומדים בתור, גם בשלג. סימן שאנחנו יודעים בסופו של דבר מה אנחנו עושים".