ועידת התחזיות"מטרתנו לצמצם פערים חברתיים, בישראל המיקוד של ילד יכול להגדיר את מהלך חייו"
ועידת התחזיות
"מטרתנו לצמצם פערים חברתיים, בישראל המיקוד של ילד יכול להגדיר את מהלך חייו"
נעמה הלוי פאר, מנהלת האגף לבנקאות חברתית בבנק הפועלים: "למשקי בית אני אומרת - אם אינכם מאוזנים יש להקצות לפחות 5% לסגירת המינוס. יש להקטין הוצאות. צריך להתאזר בסבלנות. אנו מאמנים לקוחות להבין את זה באמצעות פעילותנו"
"בנקאות חברתית היא סוג של אוקסימורון. מדובר אצלנו באגף מיוחד בנוסף העסקי שנוספו אליו כל מכפילי הכוח שיכולים לייצר אימפרט על החברה. ארגון ללא שליחות חברתית עלול לאבד את זהותו ולכן אנו עוסקים בהתנדבות עובדים, קרנות פילנטרופיות, אנו מסייעים לציבור לקבל החלטות פיננסיות. כך ציינה נעמה הלוי פאר, מנהלת האגף לבנקאות חברתית, בנק הפועלים, במהלך כנס תחזיות 2025. לדברי הלוי פאר: "מטרתנו היא צמצום פערים חברתיים, כי בישראל המיקוד של ילד יכול להגדיר את מהלך חייו. ליבתנו היא ייצור הזדמנויות וייצור מוביליות חברתית".
כמה זמן האגף שלכם קיים?
הלוי פאר: "האגף תחת ניהולי פועל שש שנים אך עמותת פועלים בקהילה פועלת מעל ארבעים שנים. אני אישית סבורה שבקורונה אנשים רבים נכנסו לקושי גדול, אוכלוסיות נרחבות חוו בידוד, שם היה קושי של אזרחים וותיקים שסייענו להם למשל בנושאי דיגיטל. דאז גם עסקים רבים למדו כיצד לעבוד עם אי קומרס, ולצערי יש כיום אוכלוסיה גדולה בקורונה שנפגעה ולא התאוששה".
ב-7 באוקטובר- מתי הבנתם שכאן יש משבר נורא וחייבים לפעול?
"הלוי פאר: "בשבת האיומה ההיא היתי בסוג של הלם. בנקודה מסוימת אמרתי-יש לי אגף עם מכפילי כוח. בצהרי היום כבר התאפסתי , יצרתי קשר עם מנכ"ל מד"א, מנכל"ית עמותת ערן. כבר באותו מוצאי שבת העלינו BIT שגייס חמישה מיליון שקל. אחרי הכול, אנו חלק מהקהילה. יש לנו בני משפחה בבנק של שלושה חטופים. 1,200 מגוייסים, 39 חללים, כולם אנשי הבנק, 90 משפחות של בנקאים שהיו תקועות בממ"דים שלושה ימים. כבנק אנו חשנו את ה-7 באוקטובר דרך לקוחותינו. לקוחות התקשרו לבנקאים בני 26 ובכו בטלפון, הורים שניסו לבטל כרטיסי אשראי שהתגלו בעזה. לקוחות שנמלטו משדרות ולא ידעו היכן משפחתם. אנשים שנתקעו ללא כסף וניסו לאתר את ילדיהם דרך תנועות בחשבון. לפתע נוצר נושא של העברת כסף ליתומים. שום מערך שירות לא הכין אותנו לזה, ואנו החלטנו שפשוט עלינו לעשות הכול. יש צורך ברציפות עסקית. אז שלחנו סניפים ניידים למופנים במלונות. יצרנו אפשרויות עבודה מרחוק. אפשרנו למפונינו משדרות לעבוד ליד המלון. המוקדנים הצעירים שלנו היו עדים לשיחות קשות מלקוחות ועזרנו להם. פתחנו את קמפוס פועלים כדי לחבק את תושבי העוטף. מרכז ההדרכה של בנק פועלים הפך לבית לוויות, למרכז חלוקת ביגוד".
מהי צמיחה פיננסית?
הלוי פאר: "ראשית פתחנו את המרכז מתוך שליחות חברתית כי איננו רוצים להרוויח מבורות פיננסית. לקוח שיודע לקבל החלטות פיננסיות הוא לקוח טוב, לקוח שיודע לחסוך, זה מיזם חברתי לכל דבר ולאחרונה עשינו סקר בו התגלה ש-53% לא מרוצים ממצבם הפיננסי, מדווחים על דאגה מיכולתם להחזיר חובות. אנו רואים לפי הסקר שלנו ש-68% מגיעים לסף תקרת האשראי שלהם, וזהו מצב לא טוב. שני שליש מהנסקרים לא יודעים מה מצב הפנסיה שלהם. אנו רואים שנשים פחות מבינות בפנסיה וכאן יש לנו הרבה מה לעשות בנושאי חינוך שוק".
בשנת 2025 לא יהיה קל. מה התחזית שלכם?
הלוי פאר:"ברמת העסקים הקטנים, זהו המנוע המשמעותי של המשק ו-90% מהם נסגרים בשנה הראשונה. אלה צעירים שצריכים ללקק את הפצעים, לקחת הלוואות. מי שחזק מתאושש אבל לצערי אלה צעירים, לנהל עסק בשגרה זה מאתגר, יש שיווק, יש תזרים, יש גיוס עובדים ואנו מלווים אותם. ב-7 באוקטובר התקשרו אלינו לקוחות עם סיפורים קשים. ככל שהמלחמה התקדמה הגיעו עוד ועוד מפונים, למשל מקריית שמונה, הרבה עסקים בקווי העימות שנקלעו למצוקה. השנה שנתיים הקרובות טומנות בחובן אתגרים. מחר המע"מ יעלה באחוז, דמי ביטוח בריאות יעלו. כל משק בית ישלם. אנו נרגיש את זה ואנו נכנסים למגמה מעורבת.
"מחד - נראה שהמלחמה לקראת סיום, אבל הגזרות הכלכליות על משקי הבית, על המילואימניקים, על 15 אלף פצועים חדשים, על משפחות יתומים, המטרייה הזאת גדלה כי נכנסו אליה אוכלוסיות שלא חשבו שיהיו במצב זה. לשם כך אנו כאן. כדי שאנשים לא ישארו לבד. ומעבר לכך לבעלי עסקים יש אחריות - להבין את התזרים ברמה היומית ולראות שיש תזרים חודשיים שלושה קדימה, כי לבעלי עסקים אסור לשקוע. ולמשקי בית אני אומרת: אם אינכם מאוזנים יש להקצות לפחות 5% לסגירת המינוס. יש להקטין הוצאות. אחרי התקופה הקשה שכולנו עברנו יש צורך להתאוורר, לטוס לחוץ לארץ, זה לא הזמן, צריך להתאזר בסבלנות. אנו מאמנים לקוחות להבין את זה באמצעות פעילותנו".