הוועידה הלאומית מנכ"ל גוגל ישראל: "מודאג מעתיד ההייטק, משקיעים מביעים חשש אמיתי"
הוועידה הלאומית
מנכ"ל גוגל ישראל: "מודאג מעתיד ההייטק, משקיעים מביעים חשש אמיתי"
ברק רגב אמר בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי: "היקף ההשקעות הולך ויורד בארץ. פחות סטארט-אפים נולדים ותחושת אי-הוודאות הולכת ומתגברת". לדבריו, "מאגרי המועמדים האיכותיים לתעשייה הולכים ואוזלים"
"הבה ננסה לדמיין את המצב הכלכלי של מדינת ישראל בעוד 20 שנים", כך פתח ברק רגב, מנכ"ל גוגל ישראל, את דבריו בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי. לדבריו, "על פניו בתרחיש האופטימי אנו ממשיכים את התנופה האדירה של הסטארט-אפ ניישן אשר דוחפת את הכלכלה הישראלית קדימה בדור האחרון, את כל הכלכלה הישראלית".
הוא הוסיף, "כאשר חושבים על כך, ב-20 השנים האחרונות ענף ההייטק הוא המנוע הראשי של הכלכלה הישראלית והתרומה שסקטור זה מייצר עבור הכלכלה היא הגדולה ביותר. כדי להבין את המספרים: ברמת התוצר, ענף ההייטק הישראלי מייצר יותר מחמישית מהתוצר הלאומי הגולמי, כלומר ברמת ההכנסות ממיסים של שכירים, אנו מדברים על 34% בשנה שעברה – וברמת הייצוא אנו מדברים על 48% מהיצוא של מדינת ישראל אשר מגיע מענף ההייטק. כלומר כמעט חצי מהיצוא הישראלי מגיע מענף ההייטק הישראלי וזה מבוסס על כך ש-10% מכוח העבודה הישראלים עובדים בהייטק".
לדבריו, "זוהי הסיבה מדוע עלינו לעשות את כל שביכולתנו כדי לשמור על ההייטק הישראלי חזק כדי שימשיך להיות המנוע הכלכלי שמאפשר למדינת ישראל לצמוח".
רגב ציין כי "השנה האחרונה הביאה איתה הרבה אתגרים כלכליים ואין לנו בכלל ספק בכך, ואחרי הצמיחה המואצת בתקופת הקורונה, אנחנו חווים האטה, במיוחד בתעשיית ההייטק. חברות סטארט-אפ וחברות צמיחה מתמודדות עם שאלות מהותיות לגבי המודל העסקי, רווחיות וגיוס.
"אני רואה מה קורה סביבנו בחודשים ובשבועות האחרונים, אתם רואים את זה - ואני מודאג מהעתיד של ההייטק הישראלי. משקיעים מביעים חשש אמיתי. ובהתאם - היקף ההשקעות הולך ויורד בארץ. פחות סטארט-אפים נולדים. ותחושת אי-הוודאות הולכת מתגברת. האתגרים שאנחנו חווים עכשיו מסכנים את המשך קיומו של ה'נס' הזה, מה שכולנו מכירים בתור הסטארט אפ ניישן, שרבים כל כך עבדו קשה כדי להפוך אותו למציאות".
לדבריו, "כל סימני השאלה האלה מתווספים לעוד סימן שאלה, או אפילו סימן קריאה שהענף מתמודד איתו בשנים האחרונות - המחסור בכוח אדם איכותי שמאיים על המשך הצמיחה של הענף הזה. כן, גם בתקופה הנוכחית יש ביקוש לעובדים חדשים בהייטק. אבל נכון להיום אנחנו מגייסים בעיקר אנשים בעלי פחות או יותר אותו הרקע. אתם אולי מכירים אותם ואני מכיר חלק מהם: מדובר בגברים ממרכז הארץ, ששירתו ב-8200 בחלקם והם בעלי תואר אוניברסיטאי. זה פשוט לא מספיק כדי לצמוח. זה לא הספיק לנו בתקופת הגדילה וזה גם לא יספיק לנו כיום במצב של ההאטה. אם מסתכלים קדימה - מאגרי המועמדים הפוטנציאלים האיכותיים לתעשייה הולכים ואוזלים. ואם אנחנו רוצים לבנות תעשייה משגשגת לטווח הארוך, אנחנו חייבים כבר עכשיו להתחיל לבנות את כוח האדם האיכותי ולתת לו את הכישורים הייחודיים להייטק. זה בהכרח חייב להיות מתוך החלקים בחברה שעד היום היו בייצוג חסר".
הוא הוסיף, "כדי להבין את המספרים: רק 33% מעובדי ההייטק הן נשים. רק 3% מעובדי ההייטק הם מהחברה הערבית. ורק 2% חרדים. מתוך תפיסת עולם שלי ושל גוגל כחברה - שרואה את גוגל כחלק מהסביבה והחברה שבה היא פועלת, גוגל מחויבת מזה שנים לצמיחה של הסטארט-אפ ניישן. אנחנו בגוגל עוזרים לכ-1,500 סטארט-אפים בשנה, שהם מנוע הצמיחה העתידי, לחלום, לבנות ולצמוח, עם מגוון תוכניות בשלבים שונים של חיי הסטארט-אפ: החל מהקמפוס שפתחנו לסטארט-אפים ובימים אלו חוגג עשור, שם אנחנו פוגשים יזמים בתחילת דרכם. ועד התוכניות והצוותים שעוזרים לסטארט-אפים לצמוח ולהפוך לחברות גלובליות".
רגב ציין כי "דווקא עכשיו זו המחויבות שלנו, של גוגל, לבנות את ההון האנושי מתוך ההבנה שזה מה שיחזיק את הקרקע הישראלית יציבה כחברה מובילה טכנולוגית – כסטארט-אפ ניישן. לכן, למרות כל האתגרים ולמרות כל הקשיים החלטנו בגוגל להשקיע דווקא השנה 25 מיליון דולר בתוכנית ארוכת-טווח. זיהינו שלוש נקודות מרכזיות שבהן יש לנו יכולת להשפיע ובנינו רצף של תוכניות בהתאם. ברמה ההתחלתית ביותר הוחלט להשקיע בצעירים כבר מגילאי נוער, דרך הכשרה מקצועית במקצועות ההייטק, ועד הג׳וניורים שכבר הוכשרו ועכשיו צריכים את ההזדמנות והניסיון כדי להשתלב בשוק העבודה. לתפיסתנו, אנחנו צריכים לשלב כוחות ולעבוד יחד - הממשלה, תעשיית הייטק והמגזר השלישי. כי רק בעזרה ההפריה ההדדית הזו אנחנו נצליח במשימה שלנו. וביחד בנינו את התוכניות לפי ההמלצות של ועדת פרלמוטר אשר בחנה את עתידו של ההייטק הישראלי".
לדבריו, "השקנו תוכנית לנערים ולנערות. אנו בנינו תוכנית בשם 'הלו טק', שהיא תוכנית חינוכית שתעודד כ-30 אלף בני ובנות נוער לחלום על העתיד שלהם, לבנות כישורים, להתנסות בבינה מלאכותית ולבחור במגמות טכנולוגיות שיכינו אותם לעולם העבודה העתידי. הקמנו את בית הספר להייטק, שהוא בית ספר משותף לגוגל ולאוניברסיטת רייכמן, מוסד שהמטרה העיקרית שלו היא לתת הזדמנות שווה לאלפי בוגרים צעירים מקבוצות בתת–ייצוג בהייטק. הם מקבלים שם הכשרות מקצועיות ואקדמיות ברמה הגבוהה ביותר והדלתות נפתחות עבורם. ולבסוף, אנחנו מנסים לסייע בבעיית הג'וניורים המפורסמת, אלה שמתקשים למצוא עבודה ראשונה ולהתחיל את הקריירה בענף.
"נכנסנו כשותפים מייסדים למיזם של PLACE IL שייסד עידן טנדלר. שם, יחד עם חברות טכנולוגיה רבות שהצטרפו אלינו, יצרנו גישה חדשה למיון והשמה להאצה של ג'וניורים. ואחרי כל זה, גם השקנו תוכנית פנימית אצלנו בגוגל שמקנה הכשרה תוך כדי עבודה לעשרות אנשים מקבוצות בתת-ייצוג בהייטק. בתוך אי-הוודאות והאתגר הגדול שאנחנו נמצאים בו עכשיו, אסור לנו לזנוח גם את עתיד כוח האדם בענף שלנו. יש כאן טאלנט איכותי שמחכה לכם. אני קורא לכל החברות אשר עובדות עמי בהייטק לתת הזדמנויות, ביחד נהיה אופטימיים למרות המצב הקשה כי יש לנו את היכולת לצעוד קדימה יחד".