הוועידה הלאומית לתשתיותיו"ר נת"ע: "עושים כל מאמץ שהקו האדום של הרכבת הקלה ייפתח בסוף נובמבר"
הוועידה הלאומית לתשתיות
יו"ר נת"ע: "עושים כל מאמץ שהקו האדום של הרכבת הקלה ייפתח בסוף נובמבר"
עו"ד מיה ליקוורניק אמרה בוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של כלכליסט בנמל אשדוד: "אם יתברר שיש לנו בעיית בטיחות, נשתף את הציבור כי הבטיחות היא מעל הכול". איה אבידור, יו"ר נתגז אמרה: "אנחנו פועלים להקדמת הסבת תחנות הכוח הפחמיות"
"אנו עדיין מקווים שהקו האדום יפתח בסוף נובמבר", כך לדברי עו"ד מיה ליקוורניק, יו"ר נת"ע בוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של כלכליסט בנמל אשדוד. הדברים נאמרו במסגרת פאנל בנושא "תשתיות המחר: מהסעות המונים לפיתוח משק הגז הטבעי", בו השתתפה גם איה אבידור, יו"ר נתג"ז, ואותו הנחה עיתונאי כלכליסט עמיר קורץ.
מחירי האנרגיה עולים, מחירי החשמל עולים. יש משבר באירופה. כיצד אנו נתמודד בישראל?
אבידור: "ראשית בהיבט של נתג"ז, אנו רואים באיזה מצב נמצאת ישראל וזה בזכות התשתיות, בזכות הגז שיש לנו ובזכות מתווה הגז. מחירי הגז בעולם ממחישים זאת היטב. לנו יש תשתית הולכה בטוחה במחירים סבירים ובמחירי החשמל מצבנו טוב".
מה הצפי קדימה?
אבידור: "כשבעים אחוז מהחשמל בישראל מיוצר באמצעות גז. תוכניתנו המקורית היתה להסב את תחנות הפחם לגז עד סוף 2025. נתג"ז פועלת כדי להקדים את החיבור וההסבה של התחנות הפחמיות וכפועל יוצא מחירי החשמל יוזלו בכל הקשור להמרת פחם. אני לא יכולה להתייחס למחירי החשמל כי נוסחת חישובם מורכבת אך בהיבט של המרת פחם וגז פרמטר זה יוזיל את מחירי החשמל שעלו לאחרונה עקב מחירי הפחם".
הקו האדום של הרכבת הקלה יושק בנובמבר השנה. זו הדקה התשעים ונדמה ששוב יהיו עיכובים עקב בעיות
ליקוורניק: "אנו אכן עדיין מקווים שהקו האדום יפתח בסוף נובמבר. הקו האדום הוא פרויקט מורכב מאוד, זו רכבת קלה שהיא שילוב של רכבת הנוסעת מעל האדמה ומתחת לאדמה. המערכות שיניעו את הרכבת הן חדשניות, הן מורכבות, זו לא עוגה שמכניסים לתנור והיא יוצאת מהר. אנו עושים כל מאמץ. ככל שיתברר שיש לנו בעיית בטיחות, נשתף את הציבור כי הבטיחות היא מעל הכול. המסרים שאנו מקבלים מהמעורבים בפרויקט הם שנצטרף לעמוד ביעד שאפתני זה".
"יש חשש לעוד עיכוב הפעם בקו הסגול?
"ליקוורניק: "גם בקו הירוק וגם בקו הסגול אנו עובדים בשקיפות עם ראשי רשויות מקומיות, יש אתגרים מורכבים להקים את הקו הזה, השטח עירוני, הוא צפוף, יש בו תשתיות חשמל, מים, תקשורת. אלה אתגרי ענק. עיריית תל אביב היא שותפה קרובה של נת"ע ואנו משתפים עמם פעולה ונעניק מענה לבעיות שיתעוררו".
השרה מיכאלי דיברה על תחבורה ציבורית בשבת. האם אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת תהיה בזבוז?
ליקוורניק: "כאזרחית ישראלית שלא נוהגת וגרה בטבורה של תל אביב, אני הולכת ברגל, נוסעת באוטובוסים ואני מאמינה שהתחבורה הציבורית בשבת חיונית לכל אזרחי ישראל. מוביליות היא זכות המגיעה לכל אזרח במדינה שבעה ימים בשבוע ולא חמישה וחצי. המדינה משקיעה סכומי עתק ברכבת הקלה וגם תשקיע במטרו לכשיקום. אני חושבת שיהיה חבל מאוד אם פלטפורמות אלה לא יהיו זמינות לאזרחים כל השבוע".
האם יש צפי שהמטרו יפעל מתישהו?
ליקוורניק: "אין לנו ברירה. מטרופולין תל אביב הוא מהצפופים ב OECD, עוד 20 שנה יהיו במטרופולין תל אביב כחמישה וחצי מיליון אנשים. כי מי שמגיע למטרופולין תל אביב נוסע בכביש מצוין ואז נעצר. ללא פתרונות כמו המטרו תהיה לנו בעיית ניידות. אין פתרון אחר מלבד המטרו".