סגור
ועידת לונדון 2024 - אריק שטילמן
(צילום: אלכס קולומויסקי, סימול אירופה)

"כניסת AI לפינטק תשפיע דרמטית על הרווחיות של ראפיד"

אריק שטילמן, מייסד משותף ו-CEO של ראפיד, אמר את הדברים בשיחה עם מאיר אורבך מכלכליסט בוועידת Mind The Tech London 2024 של כלכליסט ולאומי. לדבריו: "כניסת AI אמורה להוריד את העלויות של שירותים פיננסיים לציבור הרחב ולהעלות את הרווחיות לחברות. בראפיד אנחנו מתכננים להעביר 70% משירותי הבק אופיס למכונות עד 2026"

ספר לנו בכמה מלים על ראפיד.
״ראפיד היא חברת פינטק ישראלית. אנחנו בונים תשתית פיננסית לחברות שמפתחות יישומים פיננסיים. החברה הוקמה ב-2016 ויש לנו 20 משרדים עם 850 עובדים, מפוקחים רגולטורית. עיבדנו על התשתית שלנו סכום של 100 מיליארד דולר בשנה האחרונה״.
עשיתם רכישה גדולה.
״רכשנו שלוש חברות וב-2023 לפני כמעט שנה קנינו את payu, הרכישה הגדולה בהיסטוריה שלנו. יש להם 1,000 עובדים והכנסות 300 מיליון דולר בהכנסות. זו הכנה לקראת ההנפקה הציבורית שאנחנו מתכננים ב-2026. זה אמור לספק לנו את היתרון לגודל בשוק התשלומים ונוכחות עולמית״.
מה הסטטוס של הרכישה עכשיו?
״זו עסקה מורכבת שדורשת שבעה רגולטורים שיאשרו אותה ברחבי העולם, יש לנו כבר שישה והציפייה היא להשלים אותה באוקטובר. היא תכפיל את גודלה של ראפיד ל-1,800 עובדים גלובלית ויקפיץ את ההכנסות שלנו ב-50% עד 60%. נהפוך לאחת מחמש החברות הגדולות בתחום שלנו בעולם".
ונעבור לסוגיה אחרת, הסוגיה הישראלית. כיצד המלחמה משפיעה על הפעילות של ראפיד?
״ההשפעה המיידית הייתה עבודה עם כוח אדם מצומצם כי רבים גויסו למילואים. אבל מהר מאוד השתלטנו על זה. איבדנו כמה לקוחות, כנראה בין 15 ל-20 מיליון דולר בהכנסות בגלל תנועת ה-BDS. אבל אמרתי לכל הצוותים השיווקיים שלנו שאנחנו לא מתביישים בישראליות שלנו, לקוח שזה לא מתאים לו יכול לעזוב. מצד שני דווקא היו לקוחות שאמרו שמעדיפים לעבוד איתנו בגלל שאנחנו חברה ישראלית״.
מה ההשפעה של חידושים ב-AI על התעשייה כולה ועל ראפיד ספציפית?
״זה ישנה דרמטית את צורת העבודה של בני אדם. יש כבר חברות שמודיעות על קיצוצים בגלל היכולת של בינה מלאכותית לבצע עבודה של בני אדם, בפינטק יש לא מעט עבודה שאפשר לעשות באמצעות AI, ושם נראה הרבה שינויים. זה אמור להוריד את העלויות של שירותים פיננסיים לציבור הרחב ויעלה את הרווחיות עבור החברות. לנו בראפיד, יש צוות שעובד כבר זמן רב על AI עוד מ-2020. אנחנו מתכננים להעביר 70% משירותי הבק אופיס (בעיקר עיבוד עסקאות ומסמכים - ס.ש) למכונות עד 2026. זה אמור להשפיע דרמטית על הרווחיות שלנו כי 70% מהעלויות שלנו זה כוח אדם. זה ישפר את הרווחיות , אבל אנחנו כבר רווחיים החל מהשנה. הפיתוח הזה יאפשר לשלש את רווחיות ebidta בשלוש השנים הבאות״ .
האם אתם רואים סטארט-אפים עם טכנולוגיות מתקדמות בבינה מלאכותית?
״לקח לי הרבה זמן להבין שהרגולציה בפיננסים היא יתרון וחסרון. קשה להביא דברים חדשים במהירות לשוק. היום התחרות שלנו היא פחות מסטארט אפים כי ראפיד מאוד גדולה״.
האם אתה רואה חברות חדשות שדומות לכם?
״כל שבוע אני מקבל טלפון מקרן הון סיכון שמספר לי שהוא בדיוק פגש את ראפיד של ניקרגואה או רומניה. זה טוב, במונחי כמה זמן לוקח לבנות תשתית וגודל כמו שלנו ואישורים רגולטורי אנחנו חמש-שש שנים לפני המתחרים . אבל כמובן יש חברות בוגרות שנהנות מאותם דברים כמו סטרייפ״.
יש תחושה שפינטק איבד מזוהרו בשנים האחרונות, זה נכון?
״כן לא יודע למה אבל זה הפסיק להיות מלהיב למשקיעים. אבל זה עדיין מקום שאפשר לעשות בו הרבה כסף. ככל שהתוצר העולמי צומח גם הפינטק יכול לצמוח. אני בטוח שחברות פינטק ישרדו, בזמן שחברות סייבר וai ייסגרו. פינטק זה המקום להיות בו.״