סגור
כנס ביטחון המזון - דר אלון סטופל
(צילום: סיני דוד)

כנס ביטחון המזון
"בפודטק ישראל מתבלטת בעולמות של חלבון אלטרנטיבי ושימוש ב-AI לחקלאות"

ד"ר אלון סטופל, יו"ר הרשות הלאומית לחדשנות, אמר בכנס ביטחון המזון של כלכליסט ותנובה: "אנחנו פועלים להאיץ הקמת סטארט-אפים בתחום האקלים-טק, אנחנו מתמקדים במקומות שיש בהם כשלי שוק, שתעשיית ההון-סיכון נמנעת מלהשקיע בהם"

"ישראל זו אחת המדינות המובילות בעולם הפודטק, אנחנו במספר 2 בעולם מבחינת ההשקעה בסטארט-אפים של מזון, השקעה של יותר ממיליארד דולר", כך אמר ד"ר אלון סטופל, יו"ר הרשות הלאומית לחדשנות, בכנס ביטחון המזון של כלכליסט ותנובה שהתקיים היום בתל-אביב. סטופל אמר כי "בישראל יש כ-9,000 סטארטפים, ותעשיית האקלים-טק נמצאת בפוקוס של רשות החדשנות".
סטופל הסביר כי רשות החדשנות רואה את תפקידה בסוגיית בטיחות המזון בשלושה ההיבטים, ההיבט הראשון הוא ההשקעה בסטארטאפים בתחום האקלים-טק: "אנו פועלים לזרז ולהאיץ הקמת סטארט-אפים בתחומים אלו בישראל, אנחנו מתמקדים במקומות שיש בהם כשלי שוק, שתעשיית ההון-סיכון נמנעת מלהשקיע (תעשיית ההון סיכון מעדיפה להשקיע בתחומים מוכרים ותיקים יותר כמו סייבר, ש"ט)". ההיבט השני הוא לדבריו "לוודא שהאקדמיה מבצעת מחקרים יישומים בתחומי החקלאות, שיזלגו גם לתעשייה". וההיבט השלישי הוא "להסיר חסמים ממשלתיים שמונעים את ההייטק בתחומים אלו מלהתפתח, לדוגמה, לשבת עם משרד הבריאות ולהבין איך מכניסים לישראל 'מזון מתורבת' שלא יוצר במפעל, אלא במעבדה".
בפתח דבריו אמר סטופל כי אתגרי ביטחון המזון בהווה ובעתיד נובעים מארבעה גורמים משמעותיים: "הגורם הראשון הוא ההתחממות הגלובלית שתעשיית החקלאות תורמת לה כ-26%. הגורם השני הוא, האוכלוסייה בעולם שגדלה וצפויה להגיע ל-10 מיליארד, והעובדה שהאוכלוסייה גדלה בצורה לא הומוגנית. במדינות מתפתחות האוכלוסייה גדלה מהר יותר, מה שמביא גם לירידה בפריון. הגורם השלישי הוא השמנת היתר, שמתפשטת בכל העולם ובעיקר בעולם המערבי. והגורם הרביעי הוא שורה של טכנולוגיות מערערות שמתפתחות בעולם התזונה". בין הטכנולוגיות המערערות, מנה סטופל את "החלבונים האלטרנטיביים, מהפכת הנוטריטים, הדפסת תלת מימד של מזון, התאמת התזונה לאדם, הקטנת בזבוז מזון, וצעדים טכנולוגיים לשיפור התעבורה של מזון ושמירת הטריות שלו".
סטופל אמר כי ישראל מתבלטת בעיקר "בעולמות של חלבון אלטרנטיבי, נטוריטים, ושימוש בבינה מלאכותית לשיפור הייצור החקלאי", סטופל הזכיר כי בישראל יש שני אינקובטרים לסטארט-אפים בתחום הפודטק: "האינקבוטרים הוקמו בהשקעה של 18 מיליון דולר ובהשתתפות של 14 חברות גדולות" ואמר כי "אנחנו בישראל היינו הראשונים בעולם שהכניסו את הבשר המתורבת לשוק המזון".