+RoadShow"חברות טובות תמיד יוכלו לגייס כסף"
+RoadShow
"חברות טובות תמיד יוכלו לגייס כסף"
כך אמר מאור פרידמן מ-F2 Venture Capital באירוע +RoadShow של כלכליסט ופועלים טק. ד"ר עדי הורוויץ לביא, סמנכ"לית צמיחה והשקעות בפועלים טק: "רמת הגיוסים התייצבה, המשקיעים הזרים מאמינים בישראל ופותחים פה משרדים"
באירוע +RoadShow של כלכליסט ופועלים טק, שוחח עורך CTech אליחי וידל עם ד"ר עדי הורוויץ לביא, סמנכ"לית צמיחה והשקעות בפועלים טק, רותם אלדר מ-D10 ומאור פרידמן מ-F2 Venture Capital.
שנת 2024 היתה שנה לא פשוטה ושונה. איך אתם מסכמים אותה מבחינת הסטארט-אפים וההשקעות?
הורוויץ: "רואים שרמת הגיוסים התייצבה. בשלבים של הפרה סיד וסיד אנחנו רואים סיבובים יפים, אבל כשחברות צריכות לגייס סבב A ומעלה יש יותר קושי. אנחנו רואים אקזיטים מאוד יפים והמשקיעים הזרים מאמינים בישראל ופותחים פה משרדים. כל זה מתאפשר בזכות התכונות הייחודיות של היזמים - מנהיגות ומסוגלות עצמית, וזה סוד הקסם הישראלי – היכולת להחזיק מעמד בתקופה כזו ולהמשיך לגייס, למכור לחו"ל ולעשות אקזיטים ברמה כזו יפה".
פרידמן: "2024 זו השנה של ה-AI, ברמה הגלובלית והמקומית. גם ההשקעות שלנו ב-2024 היו ב-AI. ואצלנו יש תופעה ייחודית - מלחמה, פאונדרים יצאו למילואים, עובדים שלהם יצאו למילואים, והתעשייה הפגינה resilience בצורה מטורפת.
אלדר: "אנחנו הולכים לראות יותר ויותר קומודיטיזיציה של חברות תוכנה ויותר נטייה לכיוון של דיפטק. היום הבאזז הגדול הוא ש-AI אוכלת את התוכנה. חברות צריכות להתאמץ יותר ולשמור על התחרותיות מול השוק".
איך אתם רואים את 2025, בעיקר בישראל?
הורוויץ: "אנחנו די אופטימיים. אני מקווה שרמת הגיוסים תעלה. לצד התחומים של AI וסייבר סקיורטי, במלחמה יש המון מיקוד בדיפנס טק (הייטק ביטחוני). כל קרן מביאה שותף שיעשה דיפנס. אני מאוד שמחה לראות שהיום קרנות הון סיכון גם נכנסו למשחק ומשקיעות בתחום. אז יהיו הטרנדים המוכרים לצד תחומים כמו דיפנס".
רותם, מה קרה בעולם ביחס לזה?
אלדר: "זה טרנד שהתחיל בארצות הברית לפני 6-7 שנים. עולם הדיפנס הולך בעקבות עולם החלל. ראינו שכשעולם החלל עבר לידיים פרטיות עלויות השיגורים ירדו וראינו המון חדשנות ויכולות. אני חושב ששוק הדיפנס עובר תהליך דומה, גם מכיוון שהעולם הפך פחות יציב וגם כי הטכנולוגיות הצבאיות והמתקפות הופכות להיות יותר טכנולוגיות. העולם הצבאי צריך להגיב בקצבים של סטארט-אפ ולא מסורתיות, בעיקר המדינות, כיוון שהן הלקוח העיקרי של דיפנס. תקציבי הדיפנס בעולם הולכים ועולים.
"יש את הסכסוך שלנו כאן ובאירופה, המתח בין ארצות הברית למזרח הולך וגדל. העולם הופך להיות פחות יציב והתקציבים זורמים בהתאם. אנחנו רואים מתקפות בעולמות של תודעה וסייבר מדינתי, זה לא רק טילים ורחפנים. מצד שני, האתגרים במכירה בעולמות האלה קשים. יש הרבה מאוד לוקאליות ופחד לקנות טכנולוגיות צבאיות מגורמים מדינתיים זרים, ויש פה אתגר בסטארט-אפים ישראליים שנוטים לפנות לצרכים של השוק המקומי שלנו. ההמלצה שלי לסטארט-אפים זה לחשוב על גודל השוק והאם זו חברה שפותרת צורך מבצעי ספציפי מקומי או האם זו חברה בינלאומית גדולה שמתאימה להוביל קטגוריה ולהוביל בעולם".
הורוויץ: "חברות בשלב A לא תמיד הצליחו לקיים את ההבטחה ולמכור כמו שרצו, וזה ילווה אותנו גם ב-2025. ההרשמה לרואד שואו היתה מפרה סיד עד A, כי בכל התחומים הבעיה היא שחברות צריכות עזרה גם אחרי שגייסו את הסיד כדי לקפוץ ל-A".
מה האתגרים שצפויים?
אלדר: "אני חושב שסטארט-אפים היום מתקשים להגיע לרף הדרוש בשביל לגייס את סבבי ההמשך. הרף עלה, מחפשים KPI (מדדי ביצוע - מנ"ש) יותר גבוהים וזה אומר שיש אתגר כפול – הם צריכים להעריך את ה-runway שלהם כדי להיות מסוגלים לגייס את סבבי ההמשך שלהם, והם צריכים לעשות את זה עם פחות כסף. ההמלצה היא לגייס תמיד יותר ממה שצריכים, ולהוריד את קצב שריפת המזומנים. עם AI אפשר לעשות היום הרבה יותר עם הרבה פחות. אפשר עם צוותים יותר קטנים לפתח מערכות מורכבות ומתקדמות ולהגיע למיילסטונים משמעותיים".
פרידמן: "חברות טובות תמיד יוכלו לגייס כסף".
הורוויץ: "האתגרים הם לפעמים של גיוס ולפעמים של ידע. אנחנו בפועלים טק פיתחנו לצד השירותים תכניות שיעזרו ליזמים לצלוח את הסיבוב הבא. גם לחברות בצמיחה בנינו תכניות ייחודיות להנגשת ידע, לעזור להבין מה הם צריכים כדי להתכונן להנפקה. המטריקות כל הזמן משתנות ולכן אנחנו צריכים להתאים עצמנו למה שקורה בשוק".