כנס הגיווןדו"ח הגיוון: יותר נשים בהייטק, פחות בתפקידים בכירים
כנס הגיוון
דו"ח הגיוון: יותר נשים בהייטק, פחות בתפקידים בכירים
ד"ר גלית דשא, המנהלת המקצועית של Power In Diversity, הציגה בכנס של הארגון בשילוב כלכליסט את דו"ח הגיוון ממנו עולה כי בעוד שיוזמות הגיוון עשויות להיות יעילות בהגדלת הנוכחות הכללית של נשים, הן אינן מתמודדות בצורה מספקת עם האתגרים שנשים חוות בהנהגה. ומי הן החברות המובילות בגיוון עובדים?
"ב-2023 הסיסמה היתה Israeli Tech no matter what, ולא הבנו לאן אנחנו עומדים להכנס", כך פתחה את דבריה ד"ר גלית דשא, המנהלת המקצועית של Power In Diversity, כשחשפה את דו"ח הגיוון של תעשיית הסטארט-אפ הישראלית בכנס Power In Diversity. "המטרה היתה להמשיך לנוע קדימה ומהר. גם התעשייה הזאת שחיה על חוסר יציבות, קצבים מטורפים ועליות וירידות לא תיארה לעצמה מה מחכה לנו".
בשנת 2023 תעשיית ההייטק בישראל התמודדה עם אתגרים פנימיים וחיצוניים לאחר עשור של צמיחה ועמידות. אחרי שנה של מחאות נגד המהפכה המשפטית, זה גבר ב-7 באוקטובר עם פרוץ המלחמה. בחברות רבות 30% מכוח האדם גויס למילואים. עם זאת, הענף הסתגל במהירות וחברות הפנו את הטכנולוגיות שלהן לתמיכה בצרכים לאומיים, תוך שמירה על קשרים עם משקיעים גלובליים.
הטראומה הקולקטיבית המשיכה להשפיע על התעשייה, עם אובדן בקרב דמויות מפתח והעמקת הפערים האידיאולוגיים. עם זאת, מגזר ההייטק התגייס במהירות. אנשי מקצוע הסבו טכנולוגיות לתמיכה במאמצים הלאומיים, סייעו באיתור חטופים וגייסו כספים. סטארט-אפים התאימו את הכלים שלהם לתיאום פינוי ותמיכה במשבר, וחברות רחפנים וקרנות הון סיכון תרמו ציוד צבאי ואספקה לישראל.
למרות הקריאות הנרחבות לשירות מילואים, מנכ"לים המשיכו לקדם את העסקים, קיימו פגישות עם לקוחות פוטנציאליים ומשקיעים. עבור רבים, היציאה מישראל הפכה כמעט בלתי אפשרית, במיוחד עבור אלה שנקראו לשירות מילואים פעיל.
ללא ספק, 2023 הייתה שנה של אתגרים יוצאי דופן עבור ישראל ותעשיית ההייטק שלה. המלחמה, הטראומות האישיות והלאומיות והמאבק לשמירה על הדמוקרטיה הציבו קשיים חסרי תקדים. עם זאת, גיוון והכלה נותרו כלים חיוניים לניווט בזמנים סוערים אלו, כשהם מציעים יציבות ומקדמים התקדמות.
הדו"ח, המבוסס על נתונים מ-841 חברות סטארט-אפ הנתמכות בהון סיכון וחברות ציבוריות, מדגיש מדדי גיוון עיקריים כמו מגדר, ייצוג ערבי וחרדי, יחד עם דינמיקות הנהגה. בעוד שהייצוג של נשים בתפקידים טכניים השתפר מעט, נותרו חסמים עבור נשים השואפות לתפקידים בכירים. על אף העלייה בשיעור הנשים במעגל העבודה, קיים פער בולט בין מספר הנשים בתעשייה לבין אלו המכהנות בתפקידי הנהלה. בנוסף, הייצוג של ערבים וחרדים נותר נמוך ברוב החברות.
בדו"ח שהוצג בשנה שעברה, המכסה נתונים מ-2023, נראה שינוי בנוף ההייטק הישראלי. לאחר חמש שנים של צמיחה מהירה, כולל במהלך משבר הקורונה, המגזר חווה האטה בשנת 2022, שסומנה בפיטורים ובחששות גוברים ממחסור מתמשך בכוח אדם מיומן. עם זאת, תחום הסטארט-אפים המשיך לחדש, אך המחסור הזה נותר אתגר משמעותי.
זו השנה השלישית שהסקר בודק נוכחות של נשים בתעשיית הסטארט-אפ הישראלית, ומשנה שעברה נבדקת גם נוכחות חרדים וערבים. "זה אירוע מורכב לספור אנשים ועוד יותר מורכב לספור זהויות", אומרת דשא ."לספור נשים יחסית יותר פשוט. השנה חברנו ל-DEALIGENCE שאספו איתנו את הנתונים. מדובר באיסוף עצמאי שאחר כך עושים לו תיקוף. נאספו נתונים של מגדר, תפקידים בתוך החברות, בכירות בניהול".
הדו"ח מצביע על עלייה מתמשכת בייצוג נשים בכוח העבודה, במיוחד בתחום הטכנולוגיה. הנתונים משקפים מחויבות הולכת וגוברת לגיוון מגדרי, עם שיפורים משנה לשנה. יחד עם זאת, חלה ירידה בייצוג נשים בתפקידים בכירים (c-level). למרות ההתקדמות הכללית, צינור ההנהגה אינו משתפר באותו הקצב, מה שמעיד על בעיות שורשיות המונעות מנשים להגיע או להישאר בעמדות הנהגה. מצב זה עלול לפגוע בגיוון הארגוני בקבלת החלטות ובחדשנות ברמות הגבוהות.
הפער בין הצמיחה הכללית לבין הייצוג בתפקידים בכירים מרמז כי בעוד שיוזמות הגיוון עשויות להיות יעילות בהגדלת הנוכחות הכללית של נשים, הן אינן מתמודדות בצורה מספקת עם האתגרים שנשים חוות בהנהגה. תוכניות ממוקדות המתמקדות בחונכות, קידום קריירה ופירוק מחסומים להנהגה עבור נשים, יהיו חיוניות להפיכת מגמה זו ולהבטחת ייצוג שוויוני יותר ברמת הניהול הבכיר.
מקרב החברות הגדולות (300 עובדים ומעלה), למקום הראשון בגיוון בקרב העובדים הגיעה Hello Heart, למקום השני Papaya global, למקום השלישי HiBob למקום הרביעי Guesty ולמקום החמישי Minute media.
בחברות של 299-100 עובדים, למקום הראשון הגיעה HoneyBook, למקום השני Nanit, למקום השלישי Eleos, למקום הרביעי Snappy ולמקום החמישי CytoReason.
בחברות של 99-50 עובדים, למקום הראשון הגיעה Airdoctor, למקום השני Antidote, למקום השלישי Confetti, למקום הרביעי Sensi AI ולמקום החמישי HOMEZ.
בחברות הקטנות (49-29 עובדים), למקום הראשון הגיעה siteaware, למקום השני Monto, למקום השלישי Parametrix, למקום הרביעי Seemplicity ולמקום החמישי Sweet.
מבין החברות הציבוריות, למקום הראשון בגיוון העובדים הגיעה Fiverr למקום השני Riskified, למקום השלישי lemonade למקום הרביעי Kaltura ולמקום החמישי JFrog.