סגור
תומר זלצר, סגן מנהל החטיבה הקמעונאית במזרחי טפחות
(צילום: סיני דוד)

כנס הצמיחה
מזרחי טפחות: "40% מבעלי העסקים בישראל סומכים רק על עצמם"

הנתון הזה, יחד עם נתונים נוספים, עולה ממדד הצמיחה של הבנק שהוצג על ידי סגן מנהל החטיבה הקמעונאית תומר זלצר, בכנס הצמיחה של כלכליסט בשיתוף מזרחי טפחות; לדברי זלצר, מדד הצמיחה אמנם עלה ברבעון הראשון, אך לרמה נמוכה מהממוצע: "זו אמנם עלייה, אבל פחות מהמגמה ארוכת הטווח שאנו רוצים לראות" 

46% מהעסקים בישראל פסימיים לגבי מצב הכלכלה בשנה הקרובה. עם זאת, כאשר שואלים את בעלי העסקים מה יהיה מצבם שלהם עצמם – 68% מהם, הרוב המכריע, טענים שמצבם ב-2024 יהיה מצוין.
הנתון הזה, לצד שורה של נתונים מעניינים נוספים, עולה ממדד הצמיחה, מדד שפיתחו כלכלני בנק מזרחי טפחות והוצג הבוקר (ד') בכנס הצמיחה של כלכליסט בשיתוף מזרחי טפחות, על ידי ידי תומר זלצר, סגן מנהל החטיבה הקמעונאית של הבנק.
זלצר תהה "מה מקור האופטימיות הזאת", והשיב: "73% מהעסקים מאמינים שמצב גיוס הלקוחות שלהם לא ייפגעו ו-83% חושבים שיכולת גיוס הכספים שלהם לא תיפגע או אפילו תגדל".
זלצר התחיל את דבריו בתיאור עסק קטן למכירת אביזרים לסלולר, שהקים צעיר בשם זיו חיימוביץ משלומי ביחד עם אחיו. לדבריו, "שלומי ננטשה, וכך מצא את עצמו זיו עם עסק ש-13 העובדים שלו התפזרו, חלקם למילואים, והוא היה צריך להמציא את עצמו מחדש.
"הם הגיעו למפונים בטבריה, בחיפה ובירושלים ונתנו להם שירות כדי לשמר את הלקוחות שלהם. הם הקפידו להגיע גם פעמיים בשבוע לשלומי כדי לתת שירות לחיילים, והם עם הפנים קדימה".
לדברי זלצר, העסק הפרטי של חיימוביץ מדגים מדוע החליט מזרחי טפחות לפתח את מדד הצמיחה של הבנק. "מנכ"ל מזרחי משה לארי ורה"מ נפתלי בנט דיברו פה קודם והדגישו את החשיבות של ההייטק בישראל, אבל גם העסקים הפרטיים קריטיים, והם באמת הלב של הכלכלה שלנו. לכן אנחנו מציגים מדד שמציג צמיחה מנקודת המבט של העסקים הפרטיים שקריטיים לכלכלה שלנו".
למדד הצמיחה המלא של בנק מזרחי טפחות לחצו כאן
לדברי זלצר, על פי סקר שערך הבנק בקרב 500 עסקים במגוון תחומים ומאזורים גיאוגרפיים שונים, 99.5% מכל העסקים במדינת ישראל הם עסקים עם מחזור של עד 100 מיליון שקל. "60% מכוח העבודה בישראל הוא בעסקים האלה שתורמים יותר מ-50% תרומה לתוצר של המשק".
זלצר הסביר כי "המדד שלנו מורכב בעצם מרכיב כלכלי ומרכיב לא פחות חשוב –איכותי. דיברנו עם 500 עסקים במדגם מייצג וניסינו להבין מה הסנטימנט, ויש להם תובנות מאוד מעניינות".
בשלב זה עבר זלצר להציג את רכיבי המדד שכולל חמישה רכיבים. "המרכיב הראשון נוגע לצמיחה של התוצר העסקי שירדה ברבעון הרביעי של המלחמה ב-8%. ברבעון הראשון עלינו כבר ב-4% אבל ירדנו לעומת הרבעון הראשון של 2023. זה אומר שאנחנו טיפ טיפה בעלייה, אבל צריכים לעלות הרבה יותר".
לדברי זלצר, "המרכיב השני נוגע לצמיחת הביקוש – הרכישות בכרטיסי אשראי עלו בצורה יפה מאוד ברבעון הראשון". הרכיב השלישי נוגע לצמיחה של היצע העובדים: "אם לפני המלחמה המשק היה בתעסוקה מלאה, הרי שמאות אלפי חיילי המילואים שגויסו אחרי 7 באוקטובר גרמו לעלייה בשיעור האבטלה הרחב. ברבעון הראשון רואים ירידה משמעותית באבטלה ומחסור בעובדים".
המרכיב הרביעי של המדד נוגע לצמיחת מספר העסקים בישראל. "שם יש בשורה פחות טובה. אם מדי שנה מספר העסקים צומח ב-3%, הרי שב-2023 הצמיחה של מספר העסקים נטו היתה רק 1.5%, זה נחתך בחצי". המרכיב החמישי נוגע למימון והיקף האשראי.
"כל הרכיבים האלה מרכיבים את המדד שבאמת הושפע מאוד מהמלחמה", אומר זלצר. "אנחנו הלכנו עד 2017 כדי לתקף את המדד ולראות שהוא מציג מבחינת נקודת המבט של העסקים את הכלכלה".
בשלב זה, הציג זלצר את מדד הצמיחה שנע בין 1-10 נקודות, כאשר לדבריו הממוצע השנתי הוא רמה של 6.5 נקודות. "ראינו שברבעון הרביעי אשתקד מדד הצמיחה ירד ל-3.5 נקודות, אבל ברבעון הראשון הוא עלה ל-5.2 נקודות. זו אמנם עלייה, אבל זה פחות מהמגמה ארוכת הטווח שהיינו רוצים לראות".
לדברי זלצר, החלק השני של הסקר שנערך עם 500 בעלי עסקים מאזורים שונים וממגוון תחומים – בחן מה חושבים בעלי העסקים ומה הם מתכננים קדימה. "הוותק הממוצע של עסקים שנבחנו הוא 16 שנים ו-18% מהעסקים הם עסקים צעירים עם ותק של עד חמש שנים. רק 50% מהעסקים החדשים שקמים בישראל שורדים חמש שנים, ו-23% מהעסקים מעסיקים יותר מ-50 עובדים".
זלצר התייחס להשפעת המלחמה ואמר כי "כמעט שליש מהעסקים אומרים שהם נפגעו מהמלחמה במידה רבה עד רבה מאוד, ו-43% מהעסקים בעצם נמצאים בסוג של מצב הישרדותי וממשיכים פעילות בעצימות נמוכה. אנחנו נראה את התוצאות של המשוב הזה בעוד שנה-שנתיים, וצריך לראות איך משנים את זה".
עוד ציין זלצר כי "50% מהעסקים במדגם שוקלים תוכנית התייעלות כזאת או אחרת. התייעלות היא לא בהכרח דבר רע, אבל כשמסתכלים על זה כחלק מהתשובות שניתנו מהעסקים שנדגמו זו עוד נורה אדומה".
לדבריו, עסקים צעירים יותר אופטימיים מוותיקים, ועסקים בצפון יותר פסימיים. "מצד שני", הוא ממשיך, "רואים שעסקים מהדרום מתאוששים במידת האופטימיות שלהם חוץ מפרמטר אחד של גיוס לקוחות חדשים. פה עולה הצורך לטפל גם בצפון".
עוד נתון מטריד שהציג זלצר עולה בתשובה שהציגו העסקים לשאלה על מי הם סומכים: "40% מבעלי העסקים אמרו שהם סומכים רק על עצמם". זלצר פנה לקהל ואמר כי הוא "חושב שזו אחריות של כל מי שנמצא פה לבחור עסקים קטנים כספקים, וזה צו השעה".
לקראת סיום דבריו, תהה זלצר איך ייראה מדד הצמיחה הבא. "אנחנו נמצאים בצומת מסוכן של קבלת החלטות. ההחלטות שייתקבלו ישפיעו לא רק על הכלכלה הישראלית אלא על כל אחד מהעסקים שמרכיבים את הכלכלה שלנו. אני רוצה לקוות שעסקים בצפון שפונו יחזרו לעבוד במקומות הטבעיים שלהם ושנראה ישובים משגשגים".