סגור

מחשבה יוצרת מציאות

נתוני משרד החקלאות ובטחון המזון מבשרים רעות. גילו הממוצע של חקלאי בישראל הוא 65, ממוצע המעיד על הזדקנות הענף ומחסור בצעירים שבוחרים במקצוע. אם מסתכלים על גודל האוכלוסיה בישראל והצורך התזונתי הגובר, בכל שנה חסרים כ- 600 חקלאים חדשים. 80% מהקלוריות שאנו צורכים מגיעות ממזון שלא גדל בישראל, מזון מיובא. נתונים אלה שעלו במחקר מיוחד שיזמנו בנושא בטחון המזון, מעידים על כך שישראל לא קבעה חזון ואסטרטגיה לתחום ולא ביצעה צעדים פרקטיים כלשהם בנושא. בישראל כיום 0.9% מהמועסקים בלבד עובדים בחקלאות, זאת לעומת הממוצע במדינות הOECD העומד על 4.5%. המצב הנוכחי משקף ירידה חדה במקומה של העבודה בחקלאות בישראל אל מול השנים הראשונות לאחר הקמת המדינה.
במצב של מצור על נמלי הים, נהיה בבעיה ומחסור חמור של מזון יפקוד אותנו. המדינות מהן מגיעים עיקר הפירות והירקות למדינת האי הקטנה שלנו הן תורכיה וירדן וכפי שהניסיון מלמד, קשה לסמוך עליהן, עדיף לסמוך על עצמנו.
כנס ביטחון המזון יתקיים ב-31 ביולי בתל אביב. לפרטים והרשמה לחצו כאן
ויש שיעצבו את העתיד, העתיד שלנו.
מי ים מותפלים יוזרמו באפיקי נחל לכל מרחבי הנגב, משקים יפעילו אלפי חממות מהמתקדמות בעולם, מערכות חשמל מאנרגיית שמש יספקו את הצריכה הדרושה לפעולת תשתיות המרחב. מערכות AI יאפיינו את שכבות הכיסוי והתנאים הדרושים כדי להבטיח התאמה אקלימית והגדרות מחייבות שיאפשרו לגדל מגוון רב של סוגי פירות וירקות.
מרכז בקרה ושליטה עם מחשבי מים לצד מערכות טכנולוגיות לטיפול במזיקים, מיון וקטיף יפעלו בתזמון ובתאום.
1 צפייה בגלריה
יואל זילברמן השומר החדש
יואל זילברמן השומר החדש
יואל זילברמן השומר החדש
(שריה דיאמנט השומר החדש)
ומי יעמוד מאחורי הקידמה? קבוצות צעירים הפרוסות על פני הקומות השונות של החממות, כל אחת לפי התכונה והיכולת המיוחדת שפותחה, כדי להבטיח איכות מזון בדרישות ובתנאים הגבוהים בעולם. ההיקפים יקבעו בהתאם לצורך להאכיל חבלי ארץ שלמים ולכונן קשרים ויחסים בין מדינות. בכניסה למתחם תמוקם חממת הניסוי ולצידה כיתות לימוד מתקדמות, ככה זה צריך להראות. מדעי, מדויק, בעל חשיבות לאומית.
עשרות תלמידים יתנסו לראשונה בשתילה, עישוב, דילול, קטיף ובהפעלת מערכות מחשוב מתקדמות לניהול אוטונומי של החממה.
מערכות שינוע יפרסו לאורכם ולרוחבם של אזורי הגידול ומנופים יעמיסו קרונות רכבת לשינוע מזון טרי לכל חלקי המדינה, לנמלים ולמסילות חוצות יבשות.
תקציר ׳לחזו-ם׳ (חזון וחלום) לתמונת המצב של החקלאות הישראלית שעתידה להוביל את אחד הפתרונות החשובים בעולם, להבטיח לעצמנו עצמאות מזון בעולם ״לא יציב״, מתהפך ומשתנה ללא הכרה. לא רק בעצמאות מזון עסקינן, אלא בהפיכתה של מדינת ישראל למקור ידע, תשתיות, ויכולות האכלה, אנרגיה ופתרונות מים גם עבור המזרח התיכון, הודו ואפריקה. בואו נהפוך את תהליך המדבור ששוטף את העולם למקור חיים ויצירה.
תמונת ׳החזו-ם׳ הזו היא אחת משלושת הצרכים החשובים ביותר לעתידה של מדינת ישראל לקראת אמצע המאה ה-21 ולא פחות חשוב מכך, לתהליך הבניה המחודשת של המדינה לאור המלחמה שעוד נכונה לנו.
"מתוקן ומשוכלל בכל האמצעים המשקיים החדשים, מעובד בתבונה ובחסכון...סכרים גדולים בעמקים, ביחוד בין ההרים שמצד מזרח, נתנו אפשרות לניצולם השלם של כל כוחות המים אשר לארץ המבורכת... באותה השיטה הפשוטה של סכרי העמקים... נשתמרה כל טיפה וטיפה, שירדה מן השמים, והיתה לברכה… וכך קם הדבר והיה, ששוב הייתה המולדת החדשה-ישנה של היהודים לארץ זבת חלב ודבש, ושוב היתה לאשר היתה לפנים: ארץ הברכה!" (אלטנוילנד, הרצל).
יואל זילברמן הוא מנכ״ל ומייסד השומר החדש