סגור
פאנל בנושא חדשנות בעולם הריטייל — מסמארט דאטה ועד תובנות בזמן אמת

שבוע החדשנות
"בתקופת אי־ודאות אנשים רוצים דאטה"

בפאנל בנושא חדשנות בעולם הריטייל שהתקיים במסגרת שבוע החדשנות של כלכליסט, ד"ר עמרי אלוש מ־Gong הסביר למה המשבר הוא דווקא הזדמנות. אור לנצ'נר, מנכ"ל Bright Data: "בעולמות הבינה המלאכותית אין האטה"

"כשאנחנו מגיעים לעולמות ה־AI, אלו מודלים שצריכים המון דאטה כדי לאמן אותם", אמר אור לנצ'נר, מנכ"ל Bright Data. "אנחנו דואגים לספק את הדאטה מבסיס המידע הכי גדול בהיסטוריה של האנושות — האינטרנט. אנחנו מפתחים תוכנות לאיסוף מהיר ומשרתים מעל 15 אלף לקוחות בעולם. אלה הרים של מידע שאנחנו מאפשרים לאסוף, גם כדי לאמן את אותם מודלים".
לנצ'נר השתתף בפאנל בנושא חדשנות בעולם הריטייל — מסמארט דאטה ועד תובנות בזמן אמת, בהנחיית כתב "כלכליסט" מאיר אורבך. לצד לנצ'נר השתתפו יואל בר־אל מ־Trax Retail וד"ר עמרי אלוש, ראש מחלקת בינה מלאכותית בחברת Gong, ששיתפו כיצד הם עושים שימוש בטכנולוגיית ה־AI (בינה מלאכותית) וכיצד היא מייעלת תהליכים.
חברת Trax Retail אוספת מידע בעולם האופליין, מחנויות פיזיות, על ידי צילום תמונות. "אנחנו משתמשים בטכנולוגיה של עיבוד תמונה להבין כל מוצר שנמצא על המדף ולאסוף מידע מחנויות. עושים דיגיטיזציה של 1.5 מיליון חנויות בעולם בכל חודש ב־70 מדינות", מספר בר־אל. "הבינה המלאכותית עוזרת לנו בתהליך הזיהוי עצמו, כדי להגיע לדיוק הנדרש, ולהביא תובנות והמלצות ללקוחות שלנו איך לטייב את מיקום המוצרים על המדף ולנתח את הפוזיציה שלהם מול המתחרים".
חברת Gong מקליטה כל שיחה, מנתחת, מעבדת והופכת אותה לנכס עבור החברה. "השימוש בבינה מלאכותית עוזר בעיקר לצוותי מכירה לנהל שיחות יותר טובות מול הלקוחות", מסביר אלוש.
אנחנו נמצאים לפני שלב מהפכני יותר כיוון שצצים כלים חדשניים כמו Generative AI וצ'אט GPT, שייקחו את זה צעד קדימה. לאן החדשנות הולכת?
"לפני כמה שנים הציפייה מבינה מלאכותית היתה שהיא תחליף את המשימות החזרתיות והמשעממות", אומר אלוש. "בחודשים האחרונים רואים שבינה מלאכותית מצליחה במקומות שדורשים יצירתיות. היא עוזרת לנו לייצר טקסטים ותוצרים שאחר כך במקום שאדם יעשה אותם, הוא פשוט מסתכל, עורך ועובד איתם קדימה. היא מקצרת משמעותית את הזמן שאנשים צריכים להתעסק במשימות כאלה ועוזרת לנו להיות הרבה יותר פוזיטיביים".
עד כמה אנחנו קרובים לשלב שהיא תוכל לקחת חלק גדול יותר בתהליך?
"בעולמות שלנו אין תחליף למגע האנושי ולהבנה של הסיטואציות המורכבות, ואנחנו עדיין רחוקים מהיום שבינה מלאכותית תחליף אותנו", אומר אלוש. "אבל בקצב שדברים מתקדמים אני מעריך שנראה בשנים הקרובות מצבים שחלק גדול מהאינטראקציות קורות עם בינה מלאכותית. אני אגיד 'אני רוצה להזמין סרט להיום בערב' ואקבל למייל כרטיסים".
ב־2022 הסתגלנו למציאות כלכלית חדשה, וב־2023-24 צפויות שנים קשוחות שאנשים פחות יקנו ויחשבו יותר. איך הטכנולוגיה תסתגל לתקופה הזו?
"אנחנו רואים שבתקופה של מיתון, כשמתקשים להגדיל הכנסות ולשמור על נתחי רווחים, הלקוחות דווקא פונים לכיוון הטכנולוגיה וההתייעלות", אומר בר־אל. "חשוב להם לשמור על מחיר נמוך ולעשות יותר מחקר על משא ומתן ומחקר מול מתחרים כדי להוריד מחיר, אבל בסופו של דבר אני חושב שזה דווקא עושה אקסלרציה של שימוש בטכנולוגיה, כי זו הדרך היחידה להתייעל היום".
אור, אתה חש שהצרכנים רוצים דברים אחרים או מקטינים את הצרכים?
"העולם לא נעצר, הוא פשוט משתנה", אומר לנצ'נר. "בקורונה ראינו שפשוט יש מגמות אחרות. בעולמות הבינה המלאכותית אין האטה, ובשנה הבאה תהיה צמיחה יותר חזקה".
אתה רואה את זה דרך איסוף המידע, החיפושים והשימושים?
"חד־משמעית. מודלים כמו צ'אט GPT ו־DALL-E צריכים דאטה, את כל האינטרנט, אז זה תחום שרואים בו פריחה. יש תחומים שרואים בהם התכווצויות, כמו אי־קומרס. הם רוצים להבין איך המתחרים שלהם מוכרים ובשביל זה הם צריכים דאטה".
"בתקופות של אי־ודאות אנשים מעדיפים לפעול על פי דאטה", אומר אלוש. "ברגע שגונג מקליטה את השיחות ואפשר לראות מה קורה במגוון גדול של שיחות, אפשר לקבל החלטות יותר טובות ומושכלות. דווקא בתקופה כזו אנשים מעדיפים לקחת צעד אחורה, להבין לאן הכיוונים מתקדמים ועם זה לעבוד".