Mind the Tech"המשבר ייגמר רק כשהאינפלציה תהיה תחת שליטה"
Mind the Tech
"המשבר ייגמר רק כשהאינפלציה תהיה תחת שליטה"
כך לדברי גרי ריינר, שותף תפעולי בקרן ג'נרל אטלנטיק, בכנס Mind the Tech של כלכליסט ובנק לאומי בניו יורק. הילה קליין, סמנכ"לית התפעול של פייבר: "אנחנו במיתון, בין אם זה הוכרז רשמית או לא"; רותם אירם, מייסד ומנכ"ל At-Bay: "אסור לבזבז משבר טוב"
"המשבר ייגמר רק כשהאינפלציה תהיה תחת שליטה, אבל גורמים כמו טכנולוגיה וגלובליזציה מכוונים לדפלציה בטווח הארוך" – כך אמר גרי ריינר, שותף תפעולי בקרן ג'נרל אטלנטיק (General Atlantic), בכנס Mind the Tech של כלכליסט ובנק לאומי בניו יורק.
ריינר דיבר בפאנל בהנחיית כתבת "כלכליסט", סופי שולמן, שעסק בבניית הדור הבא של חברות הצמיחה. "זה משבר אחר מזה שראינו בעבר", אמר. "ב-2000 היה משבר דוט.קום שבמרכזו חברות טכנולוגיה, ב-2008 היה משבר חוב ששם לחץ על בנקים ותעשייה. המשבר הזה הוא הערכה מחודשת של חברות. מה גורם לו? אינפלציה וציפיות להמשך האינפלציה. אז השאלה היא האם האינפלציה תימשך, כי אז הריבית תעלה. במשך ארבע שנים נהנו מכסף חינם, וזה השתנה. כשזה משתנה זה גורם לירידה בהחזרי ההשקעות. ביום שלישי ציפינו שנראה מיתון באינפלציה, אבל היתה קצת האצה וזה יגרום לבנקים מרכזיים להיות ניציים יותר בכל הנוגע להעלאת ריבית".
בועז דינטי, שותף כללי מנהל בקומרה קפיטל, אמר שאין פורמולה אחת שמתאימה לכל החברות בכל הנוגע להתנהלות בזמן המשבר: "מבחינה כללית יהיה קשה יותר ומאתגר יותר לגייס כסף. חברות לא נמדדות רק לפי צמיחה, אלא גם על בסיס יעילות. לא בהכרח רווחיות, אבל הן בהחלט צריכות לעבוד על יעילות, התאמת מוצר לשוק, להתמקד בדברים שחברות פחות התמקדו בהם בשנתיים האחרונות. אלו הדברים החשובים. חברות שפועלות בשווקים חזקים, כמו סייבר וסייבר בענן, נהנות מצורך חזק. בשוק כזה צריך להאיץ, אחרת השוק יתקדם בלעדיך. אבל זה תלוי באיזה סקטור אתה פועל".
הילה קליין, סמנכ”לית תפעול ב־Fiverr, ייעצה להתמקד בפעילות החברה: "כמעט בלתי אפשרי לנהל חברה כשמקשיבים באופן קבע לטרנדים של שווקים או של משקיעים". לדבריה אנחנו במיתון ובזמני אי־ודאות "חברות מחפשות גמישות מבחינת עלויות ופעילות. פייבר היא פתרון מצוין מהבחינה הזו".
רותם אירם, מייסד ומנכ"ל At-Bay, הסביר למה יוניקורנים מתוקצבים היטב מצמצמים עכשיו הוצאות. לדבריו, "המדד החשוב ביותר שצריך לחשוב עליו כשמעצבים את שלב הצמיחה הבא הוא יעילות הצמיחה. האם כשאתה גדל אתה מפסיד כסף או מכניס כסף, ומה הקשר בין עלות המכירה להכנסות שמגיעות מהמכירה. כשאנחנו משקיעים במכירות אנחנו מכניסים יותר כסף מהעלויות של המכירה. לכן מבחינתנו אין היגיון להוריד את הרגל מהגז מבחינת מכירות. אבל אסור לבזבז משבר טוב, אז אנחנו צועדים צעד אחורה ובוחנים האם אנחנו ממושמעים בכל מה שאנחנו עושים ומה אנחנו יכולים לעשות טוב יותר.
"האופן שבו חברה פרטית מתמודדת עם משבר הוא האם יש ציפייה לפגיעה ביכולת לייצר הכנסות, מה זה עושה ליכולת לשרת אנשים, והאם אתה צריך מזומן. לרוב החברות הטוב היה מזל לגייס הרבה כסף ב-2021. עכשיו יש קיפאון כי משקיעים לא רוצים להשקיע וחברות לא רוצות לגייס בשווי נמוך יותר. נראה מה יקרה בשנים הבאות".
אידו ג'ינו, מייסד ומנכ"ל RapidAPI, אמר שלא צריך להיכנס לפאניקה: "במרץ 2020 המדדים צנחו, היו סגרים והכל היה עגום. הרבה חברות היו תחת לחץ לחתוך עלויות והגיבו ביתר, הפסקנו לשכור ולשווק למשך 6 חודשים, כי חשבנו שיהיה מיתון. בסוף זו היתה השנה הטובה בהיסטוריה של חברות טכנולוגיה פרטיות, ולא היינו מוכנים לנצל אותה כמו שצריך. לכן אנחנו צריכים להסתכל יותר פנימה ולא החוצה. האם אנחנו גדלים בצורה פורייה, האם כשאנחנו מוציאים דולר זו השקעה טובה".