ועידת לונדוןמנכ"ל אנרג'יאן: "חייבים להקטין את התלות באנרגיה מרוסיה"
ועידת לונדון
מנכ"ל אנרג'יאן: "חייבים להקטין את התלות באנרגיה מרוסיה"
לדברי מתיוס ריגס, אתגר נוסף ולא פחות חשוב הוא "להפחית את העלויות של האנרגיה כתוצאה מלחצי האינפלציה". ריגס קרא לחברות וליזמים להציע טכנולוגיות למניעת תאונות בענף קידוחי הגז ולצמצום פליטות פחמן דו-חמצני
"העולם השתנה, בשנה שעברה כולם דיברו על ESG (ראשי תיבות של חברה, סביבה, ממשל. מושג שמתייחס להשקעה אחראית, מ"א) ואילו הדבר הכי חשוב כיום עבורנו הוא אבטחת האספקה של אנרגיה במחיר ראוי במדינות שבהן אנחנו פועלים - כמו יוון, איטליה, מצרים וישראל" - כך, ממשרדו ברחוב בייקר בלונדון, אומר ל"כלכליסט" מתיוס ריגס, מנכ"ל חברת חיפושי הנפט והגז אנרג'יאן, לרגל וועידת Mind The Tech הנערכת בעיר. "האתגר הגדול שלנו הוא להקטין את התלות באנרגיה מרוסיה ואתגר נוסף ושווה הוא להפחית את העלויות של האנרגיה כתוצאה מלחצי האינפלציה. כיום יש אנשים שלא יכולים לשלם על גז ודלק לרכב. זה לא אומר שצריכים להפסיק לדבר על מעבר לאנרגיה נקייה, אבל צריכים להיות ריאליים ולעשות את המעבר בדרך נאותה וצודקת לכל הנוגעים בדבר".
ריגס מוסיף: "אנחנו כבר היום במצב שאנשים לא יכולים לשלם על גז לחימום הבית. תמיד מדברים על אנשים שקונים מכוניות חשמליות ומודעים סביבתית, אבל יש 8 מיליארד אנשים שיש להם פחות גישה לאנרגיה במחיר סביר. 80% מהאוכלוסייה בעולם לא היתה על מטוס מעולם. מה שעבור הרבה אנשים הוא מעשה בסיסי, יש אחרים שלא הגיעו אליו מעולם. יש לנו מחויבות, ולתעשיית האנרגיה והגז בפרט, לספק אנרגיה שצריכה להיות בת קיימא אבל גם זמינה ובמחיר שווה לכל נפש. אנחנו צריכים לענות לצרכים של כל האנשים ולא רק לאילו שיש להם".
כאשר נשאל ריגס על נושא החדשנות והטכנולוגיה הוא אמר שהוא מופתע עד כמה אנשים לא חשים שהתעשייה שלו היא בליבה של עולם זה: "התעשייה שלנו היא בעלת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר אחרי תעשיית התעופה. תמיד אנשים חושבים שטכנולוגיה היא רק של דברים קטנים כמו שבבים וטלפונים חכמים, אצלנו זה חדשנות ברמת ההנדסה שמאפשרת לנו לפעול במים עמוקים כמו בישראל ולקדוח בארות בעומק שלא יכולנו בעבר.
"אנחנו מצליחים לעשות הדמייה של הקדיחה. זה מסייע לנו להחליט אם להשקיע עם הסתברות גבוהה מאוד של קדיחה של גז שנמצאת אלפי מטרים למטה. טכנולוגיות ההדמיה שלנו נותנות לנו תמונה טובה לא רק של מה יש, אלא גם היכן בדיוק לעשות את זה. אנחנו יכולים לקדוח באר בעומק של 5,000 מטר בנקודה מדויקת ברדיוס של 10 מטרים. יש לך צינור של חמישה ק"מ ואתה צריך לפגוע במטרה של 10 מטרים - ואתה מכוון מלב ים בגלי ים, במזג אוויר לא תמיד טוב. לתעשייה הזו יש חדשנות שאנשים לא מכירים".
בשיחה עם "כלכליסט", ריגס גם הביע עניין בחדשנות הישראלית וקרא לכל חברה או יזם בתחום לפנות אליו: "אנחנו מחפשים טכנולוגיה בטוחה שתמנע תאונות. כל יום קידוח עולה לנו חצי מיליון דולר וייתכן שיעלה בקרוב מיליון דולר. אם משהו אחד כושל בתהליך - הרי שהוצאתי הרבה כסף לחינם. זה כואב לחברה שחלק מהשרשרת לא עובד. הטכנולוגיה צריכה להיות בטוחה, אמינה וכזו שתואמת לרגולציה המקומית, וגם מאוד חשוב שלא תגרום נזק לסביבה.
"אנחנו מעודדים כל טכנולוגיה שמתאימה לעסקים שלנו ומאוד רוצים לממן רעיונות חדשים לתעשייה שלנו ולהקטין את הפליטה של פחמן דו-חמצני. אנחנו מעודדים כל רעיון, כל חברה חדשה, סטארט-אפ שיש להם רעיונות לעולם האנרגיה והגז בפרט, להיות בקשר איתנו. נשמח לתמוך ולממן בכל רעיון שישפר לא רק את העסק שלנו אבל לשפר משמעותית את פליטת הפחמן, שזה נושא שנחזור אליו אחרי שהמלחמה (באוקראינה) תיגמר".
לדברי ריגס, אנרג'יאן משמעותית לשוק המקומי: "תעשיית הגז בישראל היתה מאוד יקרה בישראל עד שנכנסנו וזה ירד מרמה של מעל 6 דולר לרמה של 4.5 דולר כיום, וזה רק בגלל התחרות ואת זה הבאנו לשוק המקומי ויצרנו לחץ על המונופול והבאנו אבטחה של האספקה. ישראל היא אחת המדינות היחידות בים התיכון שלא הושפעה מעליית מחירי הנפט. הייתי בוועידה עם השר היווני ומחירי הגז שם פי 5 מישראל. בזכות מדיניות הגז בישראל, יש לה גישה לאנרגיה בת קיימא במחיר שווה ויש חשמל במחיר מאוד נמוך יחסית. איני חוזה מחירים כי האירועים שמשפיעים על מחירי האנרגיה כמו המלחמה הם בלתי נצפים ולא תחת שליטתנו ומי שאומר שהוא יודע כיצד יושפעו המחירים, מדבר על סמך דעתו בלבד".