סגור

כנס חוויית העובד
"היום אפשר לעבוד מכל מקום - גם מפסגה של הר"

מיכל כרמלי מאפספלייר בכנס חוויית העובד של כלכליסט: "מודל העבודה השתנה, הוא יותר היברידי, יותר מתחשב בצורכי העובד. זה הנורמלי החדש". שרון שחר, סמנכ"לית חטיבה עסקית בנספרסו ישראל: "מילת המפתח היא גמישות. העובדים לא רוצים לעבוד רק מהבית, או רק מהמשרד, הם רוצים את היכולת לבחור"


כנס חוויית עובד - פאנל השינויים בעולם העבודה
(אולפן כלכליסט)
"היום אנחנו לא מדברים יותר על עבודה מהבית, אלא על 'עבודה מכל מקום'. לא רק מהבית או מהמשרד, אלא גם מפסגה של הר", כך אמרה מיכל כרמלי, מנהלת חוויית עובד, אפספלייר, בפאנל העוסק בשינויים במודל העבודה שנוצרו בעקבות משבר הקורונה, בכנס חוויית העובד של "כלכליסט".
לדברי כרמלי, "אנחנו מבינים היום שמודל העבודה השתנה, הוא יותר היברידי, יותר מתחשב בצורכי העובד. זה הנורמלי החדש". לשאלה אם היא חושבת שהמודל הזה איתנו כדי להישאר, היא השיבה: "כן, אני חושבת שכן. אם ב-2020 נתנו לעובדים 300 דולר לציוד משרדי להכנת הבית לסביבת העבודה, ב-2021 שינינו קצת את הגישה. אנחנו מבינים שאפשר לעבוד מכל מקום, בתיאום הממונה עליך".
כרמלי תיארה את הרגעים הראשונים של הוצאת מאות עובדים לעבודה מיידית מהבית. "יש לנו 19 משרדים בעולם, ראינו מה קורה בסין, ושבועיים לפני הסגר במשק הישראלי כבר הוצאנו את העובדים לעבוד מהבית, אגב בכל העולם. העובדים בברזיל ובארגנטינה עוד לא הבינו בכלל מה קורה. בתוך כמה שבועות הם כבר ידעו להגיד לנו תודה".
שרון שחר, סמנכ"לית חטיבה עסקית בנספרסו ישראל, הסכימה עם הגישה. "מילת המפתח היא גמישות. העובדים לא רוצים לעבוד רק מהבית, או רק מהמשרד, הם רוצים את היכולת לבחור", היא אמרה. שחר ציינה כי לפי מדד הקפה, שמאפשר לנספרסו התבוננות על חזרת המשק לשגרה לפי צריכת קפה, היא רואה כי עיקר השינוי במודל העבודה התרחש בעולמות ההייטק. "ביתר הסגמנטים רואים את החזרה המלאה לשגרה, אבל בסגמנט ההייטק החזרה היא אחרת. שם חוויית העובד באמת השתנתה, ולדעתי השינוי שם עוד לא הסתיים. אני חושבת שיש פה עדיין ניסוי וטעייה מצד המעסיקים, איך ליצור את המודל ההיברידי הזה".
1 צפייה בגלריה
מימין שרון שחר מיכל כרמלי עדי סיצ'וק כנס עבודה מהבית
מימין שרון שחר מיכל כרמלי עדי סיצ'וק כנס עבודה מהבית
מימין: שרון שחר, מיכל כרמלי ועדי סיצ'וק
עדי סיצ'וק, מנהלת חוויית עובד ב-eBay ישראל, תיארה את אתגר השייכות לעבודה כשעובדים נאלצים לעבוד מהבית. "ב-eBay עשינו אדפטציה", אמרה סיצ'וק. "אם קודם התרכזנו בעיקר בעובדים, עכשיו נקודת המבט היתה כמה קהלי יעד – העובד, הצוות שלו, המשפחה או הסביבה שלו. דאגנו לחוויה טוטאלית, שלחנו חבילה על בסיס חודשי, שהמטרה שלה לא היתה רק לפנק, אלא גם לחבר את העובד לביזנס, או לערכים של eBay. ליצור מחוברות חזקה יותר למה שקורה בתוך הארגון".
כרמלי סיפרה כי אתגר גדול של אפספלייר, שפעילה כאמור ב-19 מדינות, הוא להתאים את חוויית העובד לכל מדינה, שנמצאת במקום אחר מבחינת מגבלות הקורונה. "אנחנו מנסים לעזור לכל שלוחה בנפרד, אם זה במערך משלוחים, חיסונים או בבדיקות סרולוגיות", אמרה כרמלי. "חשוב לנו גם לשמור על מחוברות חברתיות – מצד אחד לעבוד על פעילויות מקומיות של המשרדים עצמם, ומצד שני גם פעילויות גלובליות שמחברות בין המשרדים כולם".
ב-eBay האתגר היה ליצור את החווייה הזאת אצל עובדים חדשים שגויסו. "2020 היתה אחת השנים החזקות של eBay וגייסנו עובדים", סיפרה סיצ'וק, "זה לא טריוויאלי להגיע לחברה חדשה כשהמשרדים סגורים. אם לא היו סגרים, כן דאגנו שהעובדים החדשים יגיעו, ייפגשו עם מישהו מהצוות, יעברו סיור במשרד. אם זה לא התאפשר, אז עשינו סרטון של סיור במשרדים. זה דרש מהצוות באמת להיות יותר בפוקוס בשביל העובד החדש, וגם דאגנו מבחינת הציוד שהעובד מקבל – אם הוא לא הגיע למשרד, הכל נשלח אליו בצורה מסודרת הביתה. ניסינו כמה שיותר לייצר תחושת שייכות". לשאלה אם העובדים התגעגעו למשרד, ענתה סיצ'וק: "כן. את הימים הראשונים במשרד הגדרנו כימי מינגלינג, וזה היה באמת מרגש. רואים שעובדים חיכו לזה".
שחר ציינה כי האתגר הגדול בעידן הפוסט-קורונה הוא להביא לתחושת השייכות אצל העובד מרחוק. "בסביבה הפיזית אנחנו מתחברים יותר טבעית", אמרה, "אין תחליף למגע אנושי, לשיחות מסדרון. זו בהחלט משימה שמצריכה חשיבה, גם עבור הלקוחות שלנו. היינו מאוד מורגלים לאפשר ללקוחות שלנו רגעי קפה, ויצירת חוויית עובד מהבית לא היתה פשוטה בהתחלה, אבל עברנו משלב של להרעיף פינוקים לצעדים שהם יותר תומכי עבודה פרודוקטובית מהבית. בסוף העניין הוא לייצר רציפות, לדעת מה העובד אהב והוקיר בסביבת המשרד, ולדעת לייצר לו את החיבור הרגשי הזה גם בבית. טקסי קפה, רגעי קפה כאלה, שיוצרים שיח לא פורמלי, הם בהחלט הזדמנות מאוד יפה לעשות זאת".