כנס האיקומרס"חבל ההצלה של עסקים קטנים ובינוניים בתקופת משבר הוא המכירות אונליין לחו"ל"
כנס האיקומרס
"חבל ההצלה של עסקים קטנים ובינוניים בתקופת משבר הוא המכירות אונליין לחו"ל"
כך אמר אפי דהן, סגן נשיא ב-PayPal העולמית בכנס האיקומרס של Google וכלכליסט. לדבריו, שליש מהעסקים שמוכרים לחו"ל החלו לעשות זאת בשנה האחרונה
"56% מהעסקים הקטנים והבינוניים אמרו לנו שהמכירות שלהם באינטרנט עזרו להם לשרוד במהלך החודשים האחרונים. זה לא דבר קטן, זה משהו משמעותי, חבל הצלה בעתות משבר", כך אמר אפי דהן, סגן נשיא בפייפאל (PayPal) העולמית בכנס האיקומרס של Google וכלכליסט.
דהן דיבר על האיקומרס כעוגן לעסקים קטנים ובינוניים, וביקש להציג מגמות גלובליות ומקומיות תוך הסתמכות על סקר שערכה החברה בקרב עסקים קטנים ובינוניים בחודש מאי האחרון, עמוק לתוך המלחמה.
"אני חושב שאנחנו צריכים להיות מאוד גאים במה שקרה ב-10 השנים האחרונות באיקומרס בישראל", אמר דהן. "התחלנו בכמעט שום דבר, והצלחנו לסגור פערים בצורה מאוד מרשימה".
דהן ביקש להתייחס, כאמור, לסקר שערכה PayPal לאחרונה בקרב העסקים הקטנים והבינוניים והסביר את הצורך בכך: "העסקים הגדולים יסתדרו, יש להם כיס עמוק. לעומת זאת, העסקים הקטנים נפגעים מכל טיל. עסק של עשרה עובדים ששלושה מהם במילואים, יתקשה לשרוד. רוב האנשים בארץ עובדים בצורה כזאת או אחרת בעסקים קטנים, וכולנו צריכים לעזור להם ולפתוח הזדמנויות עסקיות כדי לחזק אותם".
לדברי דהן, מהסקר שערכה החברה 61% מהעסקים הקטנים והבינוניים נפגעו בעקבות אירועי 7.10 בצורה כזאת או אחרת: "זה נתון קשה, אבל עסק חייב להכין את עצמו לעתות משבר. משברים תמיד יהיו, אנחנו לא יודעים בדיוק מתי, וצריך להתכונן. האיקומרס כפלטפורמה יכול מאוד לעזור, ולאפשר לעסק לגדול ולצמוח בזמן משברי".
על פי הסקר, 42% מהעסקים הקטנים והבינוניים מוכרים אונליין. לדברי דהן, "אם לפני כמה שנים זה היה Nice to have, כיום כולם מבינים אחרי הקורונה שחייבים נוכחות באינטרנט. חלק מהעסקים מוכרים לגמרי באינטרנט וחלק גם וגם. זה גידול של 10% מהשנה שעברה. העסקים בארץ ממשיכים לגדול והמגמה חיובית. יחסית למדינות באירופה הנתון הזה בישראל גבוה, והוא הולך וגדל".
דהן ביקש להתמקד בדבריו בעסקים הקטנים הישראלים שמוכרים באינטרנט לחו"ל: "פעם חשבנו שלמכור בחו"ל זה בלתי אפשרי. שאלנו עסקים מה המחסום שלכם בנושא זה, והם השיבו שחסר להם כוח אדם, כסף להשקיע בכך, וידע כיצד עושים את זה נכון".
לדבריו, 28% מהעסקים שמוכרים לחו"ל החלו לעשות את זה בשנה האחרונה: "אנשים מבינים שאפשר להגדיל את העוגה, וכמעט שליש מבעלי העסקים גילו זאת בשנה האחרונה. הייתי מבקש מכולם לפתוח את העיניים ולראות איך עושים את זה. זה לא עסק פשוט, צריך ללמוד, להתמקד בשווקים שיש לנו בהם יתרון תחרותי, ולהתחבר לשותפים שיעזרו לנו לצמוח".
דהן הסביר כי היכולת להפוך עסק מקומי לגלובלי היא אתגר משמעותי: "זה עסק גדול שמורכב מהרבה פרטים קטנים. ההמלצה שלי בהקשר הזה היא להתחבר לגופים גדולים שיודעים לעשות את זה ולהביא ערך, אחרת נשפוך סתם כסף ולא נצליח".
לדבריו, מהסקר שערכה PayPal עולה כי 50% מהעסקים שמוכרים אונליין לחו"ל היו מתקשים לשרוד כלכלית במציאות הנוכחית לולא המכירות לחו"ל: "המכירות האינטרנטיות לחו"ל יכולול להציל הרסה עסקים. עסק של בן אדם אחד או שניים צריך רק לעלות על הגל והשמיים הגבול".
עם זאת הוא הדגיש כי "חשוב מאוד להבין שכאשר מוכרים לשווקים מסוימים צריך לתת לקונה חוויה שהוא רגיל אליה. אם אתה בישראל ורוצה למכור לשווקים בינלאומיים בתקופה מלחמה, אתה חייב לתת להם תחושה שאתה אמין, שתספק את הסחורה ואם יהיה משהו לא טוב הם יוכלו לפנות אליך. חשוב לתת ללקוחות תחושה של ביטחון, משום שאנשים חוששים שהם לא יקבלו את הסחורה".
דהן סיכם: "האיקומרס קיים בארץ, העוגה הולכת וגדלה, ועסקים עשו את המעבר למכירות באינטרנט. זה חשוב מאוד שהקונים בארץ יקנו כחול לבן, והמוכרים יפנו בעיקר החוצה. יש בחו"ל כסף גדול, וחבל לפספס אותו. ב-PayPal יש 430 מיליון לקוחות שישמחו לקנות מישראלים".