ועידת אונליין
"השינויים שעוברות חברות הביטוח הם לא הייפ, אלא תהליכים עמוקים"
בכנס "The Future of Insurance" של KPMG וכלכליסט, אמר אבישי זילברשץ מקרן ההון סיכון FINTLV: "החדשנות דורשת שינוי עמוק של ה-DNA, שינוי בדרך החשיבה על הביטוח, ואת זה אפשר לעשות רק בחשיפה לאורך זמן לחברות שונות שעברו תהליכי שינוי"
השינויים המהירים בענף הביטוח עמדו בלב פאנל שנערך במסגרת מפגש בסדרת "The Future of Insurance" של KPMG וכלכליסט.
הפאנל נפתח בשאלה, האם ואיך אפשר לייבא חדשנות לחברות הביטוח המסורתיות? על כך השיב אבישי זילברשץ, שותף מנהל קרן ההון סיכון FINTLV, כי "אם חברות הביטוח המסורתיות מייבאות טכנולוגיה ספציפית, זה שינוי, אבל זה לא מספיק. החדשנות דורשת שינוי עמוק של ה-DNA, שינוי בדרך החשיבה על הביטוח, ואת זה אפשר לעשות רק בחשיפה לאורך זמן לחברות שונות שעברו תהליכי שינוי".
האם חברות הביטוח המסורתיות חוששות להישאר מאחור?
אורנה קרני, סמנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח עסקי ב-AIG: "השינויים והדיגיטציה שעוברות חברות הביטוח המסורתיות זה לא הייפ בגלל שנוסדו חברות אינשורטק, אלא תהליכים עמוקים. אם חברות הביטוח לא יסתגלו לחדשנות, הן יהפכו ללא רלוונטיות כי השינוי פה בשביל להישאר".
אמיל וינשל, יו"ר חברת הביטוח הדיגיטלית weSure הדגיש כי אין די בחברות מסורתיות שעוברות לדיגיטל: "אנחנו חברת אינשורטק, זה DNA אחר. כדי לייצר את העידן הנוכחי צריך להתחיל מדף חלק, כי השינוי נוגע לכל האקוסיסטם של הארגון. לא מדובר רק באימוץ דיגיטל, אלא ביעילות, בשקיפות ובגמישות. ובסופו של דבר אין לנו מוקדים של מאות עובדים, ולא מנהלים שמנהלים מנהלים שמנהלים מנהלים. כל זה מייצר יעילות שמתגלגלת לצרכן".
האם weSure משתמשת בביג דאטה בחיתום?
וינשל: "בלי להיכנס למודל העסקי, כל התהליך שלנו מונע דאטה, ואלגוריתמים מתקדמים יותר שמעניקים חיתום יותר מדויק. מעבר ליעילות התפעולית והשיווקית, המשמעות של אינשורטק זה שאנחנו יודעים לעשות חיתום יותר טוב. החברות המסורתיות מסתכלות על נתונים עד שבע שנים אחורה, זה לא רלוונטי כבר. אנחנו מסתכלים על נתונים בזמן אמת. אבל חברות מסורתיות שיש להן מחלקות אקטואריה גדולות שרגילות לפעול בדרך מסוימת, קשה להן לשנות את זה".
זילבשץ: "המידע הוא מה שעושה את ההבדל בין חברות הביטוח. יש חברות שהביג דאטה מחליף לגמרי את האקטואריה. יש חברה אמריקאית שנמצאת על הפורטפוליו שלנו, אין לה בכלל מחלקת אקטואריה, וההתנהלות העסקית מוכתבת בכל יום מחדש לפי הנתונים הכי רלוונטיים. זה קורה מהיום למחר, בזמן אמת. השימוש בביג דאטה משפיע על כל דבר: תהליך הרכישה, סלקטיביות המבטחים, תמחורושיווק. זה הדבר שבגללו חברות האינשורטק הן חברות אחרות".
האם החברות המסורתיות מרגישות את חברות הפינטק בשוק?
קרני: "העובדה שבשנים האחרונות החברות המסורתיות למדו לחשוב וליישם טכולוגיה, הכשירה את הקרקע לחברות כמו ליברה ו-weSure. השוק משתנה כל הזמן וימשיך להשתנות. הטכנולוגיה היא אמצעי, והקורונה האיצה תהליכים לאימוץ טכנולוגיות, אבל בסוף הלקוח הוא במרכז, וצריך לתת ללקוח אפשרות לצרוך שירות מנציג. גם כאן יש מקום לחדשנות".
"המודל הדואלי הוא המנצח"
אילנית אדסמן־נבון, שותפה מנהלת מחלקת ניהול סיכונים פיננסיים ב-KPMG התייחסה לחברות הפינטק, ודנה בשאלה האם עדיף להן לשתף פעולה עם החברות המסורתיות או לפעול לבדן: "אם יש לך רעיון טוב עדיף שתתחרה בתעשייה הקיימת. רואים זאת גם בשווי של החברות. בעקבות הקורונה אנחנו רואים 'שיפט' מסוים בשוק, והחברות מסורתיות מחבקות את חברות הפינטק והאינשורטק. נוצר מצב שיש לא מעט חברות שיש להן שני ערוצים - הן גם יוצאות כמתחרות וגם מציעות את הפלטפורמה לרשות חברות מסורתיות. כרגע נראה שהמודל הדואלי הוא המנצח".
מה הופך חברת אינשורטק לחברה מוצלחת?
זילברשץ: "חברות אינשווטק מצליחות הן לא חברות טכנולוגיה. יש בהן תחכום ניהולי ברמות אחרות. חברות ביטוח לא פועלות בואקום, אלא בסביבת רגולציה, ובארה"ב הן נדרשות להליכים רגולטוריים בכל מדינה. כולן מבינות רגולציה, כולן מבינות את שוק ההון, כולן יודעות לרכוש חברות ולגייס כספים – הן מגייסות בהיקפים גבוהים.
"הן יודעות לעשות אונליין מרקטינג אפקטיבי וחיתום ממוקד, ותהליך מכירה כזה שהלקוח לא יעזוב אותו באמצע. והן גם משפרות את התהליכים בכל יום. יש בהן בסיס טכונלוגי, שסביבו מעטה של חברה אגרסיבית. היזמים שלהן עשו דברים, יש להם ותק בעולם, הם אנשים עם כריזמה, והביאו לחברה כח אדם מאוד איכותי".
האם ב-AIG פועלים לבד או בשת"פ?
קרני: "אנחנו גם וגם, יש דברים שאנחנו מפתחים לבד אבל אנחנו פתוחים לשת"פ בכל העולמות. אנחנו משיקים בימים אלו מערכת מבוססת ביג דאטה שפיתחנו ביחד עם סטרט-אפ בתחום ביטוח הנסיעות לחו"ל.
מדוע weSure הנפיקה?
וינשל: "קיבלנו החלטה אסטרטגית להתחיל את הפעילות בישראל, ולהביא את הטכנולוגיה של האינשורטק לכאן כך שהצרכן הישראלי גם יהנה ממנה, וגם לתת הזדמנות למשקיעים הישראלים ליהנות מההשקעה. אין לנו בעיה להיות ציבוריים, השקיפות היא חלק מהערכים שלנו, ובעתיד נסחר גם בנסדא"ק כחברה דואלית"
מה הערך של weSure בשוק האמריקאי שכבר יש בו חברות אינשורטק כמו היפו ולמונייד?
וינשל: "אנחנו רואים את עצמנו כדור הבא של חברות האינשורטק, הטכנולוגיה היא רק חלק מהידע ויש לנו ניסיון עסקי שעושה את ההבדל. אנחנו רב-ענפיים, רב- ערוציים, והדבר הזה ייצר את הערך המשמעותי".