חדשנות סביבתית
"הקורונה גרמה לנו להיות הרבה יותר מודעים למה אנו נושמים"
דני וקנין, משנה למנכ"ל תדיראן בכנס החדשנות הסביבתית של כלכליסט, "המודעות עלתה מאוד בגלל הקורונה. אנשים מבינים את חשיבות הגנת הבית מפני תחלואה והדבר יאיץ את הטכנולוגיה קדימה". איל הופמן, מנכ"ל מרכז החדשנות Highroad, "צרכנים מבינים את חשיבות האוויר שאנו נושמים"
"highroad היא חברה שמלווה חברות סטארט-אפ בתחומי הטכנולוגיה האורבנית", כך לדברי איל הופמן, מנכ"ל מרכז החדשנות Highroad בפאנל מיוחד שהתקיים בכנס החדשנות הסביבתית של "כלכליסט". לדבריו, "מדובר בחברות אשר משתמשות בטכנולוגיה כדי לשנות את חיי היומיום של כל אחד מאיתנו בין אם בתחומי התחבורה או הנדל"ן, הבנייה, התקשורת או הקהילות. מדובר בתחום שבאמת נוגע במגוון רחב של תחומי חיים אך המטרה שלנו היא לגעת, לשנות את חייהם של אנשים".
הופמן המשיך ואמר, "אני מאמין שאין צורך למשל בחלוקה של סוגי ההשקעות, כי משקיעים משקיעים במי שישיא תשואה טובה, במי שיצמח ויצליח, ואם החברה עושה טוב לעולם אז כמובן שמה טוב, אך זה לא צריך להיות השיקול בפועל אלא הפוטנציאל שהמשקיע רואה בחברה".
לדברי דני וקנין, משנה למנכ"ל תדיראן: "ראינו מחקרים ונתונים, למשל נתונים של המשרד האמריקאי להגנת הסביבה אשר קבע כי האוויר בתוך הבית עשוי להיות מזוהם עד פי חמש מהאוויר שבחוץ. ומעבר לכך ארגון הבריאות העולמי פרסם שמדי שנה מתים מעל שלושה מיליון איש מהזיהום שקיים בתוך הבית. הדברים האלה ורצוננו להיות חברה חדשנית הביאו אותנו לתחום הטיפול באוויר".
לדברי וקנין: "לאחר כניסתנו לתחום איתרנו טכנולוגיה אשר מטפלת באוויר. מדובר במוצר שממיר מולקולות של לחות למולקולות של מי חמצן וכך אנו מפחיתים וירוסים ובקטריות ועובש".
רן קורבר, מייסד משותף ומנכ"ל BreezoMeter, "החברה הוקמה כדי לתרום לבריאותם של מיליארדים שעלולים להיפגע ממפגעים סביבתיים, זיהום אוויר, אבקנים ועוד. פיתחנו מודל שמסוגל לחזות את אותם מפגעים ולתת המלצות בזמן אמת כיצד להימנע מהם, למשל הפעלת מערכת סינון אוויר".
קורבר הסביר, "מדי יום מעל 300 מיליון איש משתמשים בפלטפורמה שלנו. לקוחותינו כוללים את חברת בוש, לוריאל, אסטרה זניקה ועוד. אנו עובדים באמצעות אפליקציה חינמית ובנוסף החברות שעובדות איתנו מקבלות גישה לאפליקציה שלנו ולמגוון API והם יכולים לעשות אינטגרציה של התחזית שלנו בתוך האפליקציות שלהם". חלק מן האפליקציות הן אפליקציות לשימוש של משתמשים, לדוגמה אפליקציית דייסון. וחלק לשימוש עסקי, למשל כאשר צריך לקבל החלטה האם להוציא לשוק מוצר מסוים".
כמה מודעות יש לצרכנים? כמה מהמודעות מגיעה מדרישה של הצרכנים וכמה מגיעה מחינוך?
לדברי הופמן, "יש לא מעט חינוך שהשוק צריך לעבור. השנה וחצי האחרונה שינתה את דפוסי החשיבה וזהו שילוב של שני הדברים. חברות צריכות להנגיש את המידע לציבור וגם לשווק, למכור את הדברים ללקוחות. והלקוחות אשר שינו את דפוסי החשיבה יאמצו ויקבלו".
לדברי וקנין: "המודעות עלתה מאוד בגלל הקורונה. הריחוק והמסיכות יצרו מצב שגילינו שאין תחלואה בשפעת. אנשים מבינים את חשיבותה של ההגנה הפיזית, את חשיבות הגנת הבית מפני תחלואה והדבר יאיץ את הטכנולוגיה קדימה".
לדברי קורבר: "יש כמה מגמות. הקורונה גרמה לנו להיות הרבה יותר מודעים למה שאנו נושמים. בנוסף יש את נושא הגדלת המודעות להתחממות הגלובאלית. מדינות, ממשלות, עיריות והציבור הופכים מודעים למפגעים סביבתיים. שני הטרנדים האלה גרמו להגברת מודעות.
האם קיים הבדל בין הצרכן הישראלי והצרכן הבינלאומי?
לדברי קורבר, "כן, יש הבדל. באירופה המודעות היתה גדולה מארה"ב או מישראל. שם גם קיימת תמיכה חוקית לכך. ובשנה וחצי האחרונות עלתה המודעות גם בישראל וגם בארה"ב הן בעקבות תופעות כמו שריפות יער והן בגלל הקורונה".
לדברי הופמן, "אנשים מבינים שהדברים משתנים. צרכנים פרטיים מבינים את החשיבות של האוויר שאנו נושמים, של סביבתנו, של אזורי המחיה שלנו, מבחינת קרינה וגם אינטראקציה עם הקהילה. זהו חלק ממכלול אשר מבין שניתן לשפר היבטים מסוימים בחיינו באמצעים טכנולוגיים. אנו רואים חברות רבות אשר נוגעות גם באלמנטים הקטנים בחיי אנשים".
לדברי וקנין, "אנו מדברים על טכנולוגיה חדישה לטיהור אוויר. אנו רואים את היעילות בבדיקות המעבדה אשר מוכיחה שהטכנולוגיה מורידה בהצלחה וירוסים ובקטריות. אנו מזהים שהמוצר הוא רק חלק מסדרה- אנו מתכוונים שהטכנולוגיה הזו תמשיך לתחבורת המונים כמו אוטובוסים, כי אנו מזהים פוטנציאל אדיר".
ומהו עתידו של התחום הזה?
לדברי קורבר: "זיהום אוויר מורכב ממאות סוגים וכל אחד משפיע על אנשים באופן שונה. אחד האלמנטים שאנו רואים הוא נושא הפרסונליזציה. כבר כיום אנו עובדים עם בחרות פארמה אשר מפתחות מוצרים שונים להגן על אנשים עם רגישויות שונות".
לפי הופמן, "נושא איכות האוויר הוא נושא בוער אך יש עוד שאלות. כיצד יראו מקומות עבודה, כיצד תיראה התחבורה הציבורית. כיצד אנשים יעבדו ויעברו ממקום למקום, אפילו כיצד אנשים יתפסו את ביתם שבקורונה הפך גם למשרד ולגן ילדים. חייו של אדם הם מכלול של דברים ואירועים משמעותיים מדגישים כל אחד מן האלמנטים הללו.