חדשנות סביבתית
"הטכנולוגיה לא תפתור לבדה את בעיית זיהום האוויר - רק כחלק ממכלול"
את הדברים אמר ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל, בכנס חדשנות סביבתית של כלכליסט. אייקנבאום: "נדרשת חשיבה הוליסטית, שבוחנת גם את הפן ההתנהגותי ואת הנורמה החברתית. הזיהום שפולט רכב חשמלי קטן בעשרות אחוזים - אבל אם יש יותר רכבים בכביש וכולם עומדים בפקק, לא פתרת שום בעיה"
"טכנולוגיה לא יכולה לעמוד בפני עצמה כפתרון לבעיית זיהום האוויר, וחייבת להיות חלק ממכלול של חשיבה הוליסטית שבוחנת גם את הפן ההתנהגותי ואת הנורמה החברתית" – כך אמר ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל, בכנס חדשנות סביבתית של כלכליסט.
לדברי אייקנבאום, זיהום אוויר הוא אחד האיומים המשמעותיים שמלווה את האנושות בעשורים האחרונים. "לפי מחקר שפורסם לפני מספר שבועות, מספר האנשים שמתים מוות מוקדם כתוצאה מזיהום אוויר שנגרם משריפה של דלקי מאובנים עומד על 8.7 מיליון איש בשנה בכל העולם, רק משריפה של גז, נפט ופחם", הוא אמר בשיחה עם כותב שורות אלו. "בארץ, ההערכה הקודמת היתה שמספר האנשים שמתים בטרם עת כתוצאה מזיהום אוויר עומד על 2,000 או 2,500 בשנה. לאור המחקר החדש, המספר הזה גבוה יותר באלפי אנשים בשנה. מסתכלים על משבר האקלים כעל איום אסטרטגי, אבל אם נאבקים בו מביאים לפתרון של המון בעיות - בתחבורה, בדיור ובבריאות הציבור, כתוצאה מהפחתה מטורפת של נזקי זיהום אוויר. מכיוון שהתחלואה היא תחלואה נשימתית, יש גם ממשק מאוד ברור בין זיהום אוויר לנזקי הקורונה".
ואולם, הוא מדגיש, הפתרונות לא יכולים להיות טכנולוגיים בלבד. "בתחבורה ראינו שיפורים משמעותיים, עוד לפני הרכב החשמלי, שאיפשרו הפחתה משמעותית של זיהומי אוויר. אבל אז הגענו למגבלה. למשל, בעקבות רפורמת מיסוי רכב ירוק אנשים קנו רכבים פחות מזהמים, אבל הרבה יותר אנשים קנו רכבים ומצאנו את עצמנו בפקקים עצומים. רכב שנמצא בפקק מזהם פי שניים מרכב שנוסע בתנועה זורמת. אז יש גבול לשיפור הטכנולוגי. כנ"ל עם רכבים חשמליים: אם החשמל מגיע מגז, אזי הזיהום שהוא פולט קטן בעשרות אחוזים. אבל מצד שני, אם יש לך הרבה רכבים ועתה עומד בפקק, שוב אתה באותה הבעיה.
"אתה גם לא פותר סוגיות אחרות, כמו משבר האקלים. הטכנולוגיה לא יכולה לעמוד בפני עצמה, וחייבת להיות חלק ממכלול של חשיבה הוליסטית שבוחנת גם את הפן ההתנהגותי ואת הנורמה החברתית. הפתרון מורכב יותר מקניית רכבים חשמליים. צריך להגיע למצב של ניידות שלא מתבססת על רכב פרטי. מה שאנשים רוצים זה יכולת ניידות ותחושת חופש, וצריך לייצר את זה בלי רכב פרטי. ככל שהמדינה תשקיע בתחום יצוצו יותר פתרונות שאפשר למנף".
אייקנבאום מסביר כי "גם בתחום ייצור חשמל, הפתרון הטכנולוגי של לעבור לאנרגיה סולארית ואנרגיית רוח לא מספיק. חייבים לייצר תשתית תודעתית וארגונית בשביל זה. אם עוברים לחשמל סולארי אבל צורכים פי שניים יותר חשמל, נתקשה לעמוד בזה. צריך לפרוס לוחות סולאריים על פני שטחים פתוחים בהם אנחנו לא רוצים להיות. לכל זה דרושה מדיניות חכמה שתגרום לאנשים לשנות את ההתנהגות שלהם".