שבוע החדשנות
"כדי להפעיל את המעלית צריך רק לדבר אליה מבלי לגעת בכלום"
עידן הקורונה הוביל את תעשיית המעליות לפיתוחים שהופכים את לחצני המעליות למיותרים לחלוטין כך שאפשר יהיה להפעיל מעלית בעזרת הקול בלבד. ענת כהן, מנכ"לית שינדלר ישראל, מספרת בכנס החדשנות של כלכליסט על הפתרונות הטכנולוגיים שמאווררים ומנקים את תא המעלית מוירוסים וחיידקים ומתארת איך יראו המעליות בעתיד
בתעשיית המעליות עסוקים באופן מתמיד בפיתוח טכנולוגיות חדשות. במבט לעתיד, שינוע האנשים בערים יהיה הרבה יותר גדול ומאסיבי וזה מצריך פתרונות טכנולוגיים שעוד רחוקים מלהיות מוכרים לנו בעידן הנוכחי של המעליות. "הרובוטיקה כבר נכנסה לעולם המעליות", מציינת ענת כהן, מנכ"לית חברת שינדלר ישראל בכנס החדשנות של כלכליסט. "הרובוטים משתלבים בהתקנה של המעליות עוד בשלבים הראשונים ונכנסים לפיר של מעלית לתפקיד של הרכבה וקידוח".
- גם עולם המעליות התאים עצמו לימי הקורונה
- התפתחות בפרשת קרטל המעליות: רשות התחרות הרחיבה את החקירה לשינדלר-נחושתן
- חברת שינדלר זכתה במכרז המעליות והדרגנועים של הרכבת הקלה בתל אביב
מלבד ההתקנה הרובוטית שכבר יצאה לדרך, תעשיית המעליות היום מתמודדת גם עם סוגיית הבטיחות בעזרת טכנולוגיות במטרה למנוע תקלות. פתרונות כאלה הכרחיים עבור נוסעי מעליות במגדלים בעלי עשרות קומות, שאינם יכולים לעשות שימוש באופציית חדר המדרגות במקרה של תקלה במעלית.
"הפיתוח שלנו הוא חדר בקרה מיוחד של מעליות שמאפשר ניטור מרחוק בכל רגע נתון של כל מערך המעליות שלנו. דרך סנסורים שיושבים על דלת המעלית, יש אפשרות לראות את צריכת החשמל בכל מעלית, כל המידע על המעליות זורם לחדר הבקרה וזה מונע כשלים, כך יש אפשרות לאבחן כל תקלה במהירות", מסבירה כהן.
תעשיית המעליות, הדרגנועים והמסועים נערכת ומתכוננת לפתרונות עיר העתיד שבה הניידות תהיה קלה ומהירה במיוחד. התכנון לעתיד בעיצומו וחדשנות היא שם המשחק בעולם הזה. בהתייחס לאפשרות שבעתיד נראה עידן חדש של מעליות, מציינת כהן שכבר היום קיימת טכנולוגייה במעלית שמנהלת בצורה חכמה את ההגעה ליעד בעזרת הטלפון הנייד או כרטיס גישה אישי. "התנועה במעלית עם טכנולוגיה זו (My Port) הופכת ליעילה ומהירה הרבה יותר".
בינתיים בעידן הנוכחי תעשיית המעליות נאלצה גם היא בשנה האחרונה להתמודד עם הקורונה. עם התפרצות המגיפה היה לא מעט חשש בקרב הציבור ממעליות, הועלו טענות כי תא המעלית קטן מדי ולא מאפשר ריחוק חברתי, עלה החשש מחוסר האוורור במעלית וגם הלחיצה על כפתורי המעלית נתפסה כמסוכנת. ההתמודדות בתעשיית המעליות עם הקורונה יצרה טריגר לפיתוחים חדשים שניתן להתקין אותם בכל מעלית. "הפיתוחים החדשים נולדו כדי לתת מענה לחששות והם מאפשרים נסיעה בטוחה במעלית", מדגישה כהן.
בראש הפיתוחים הללו מציינת כהן את הפיתרון הטכנולוגי שמבטל לגמרי את השימוש בכפתורי המעלית. "מדובר במערכת חיווי קולי כך שאפשר יהיה להפעיל את המעלית בצורה קולית בלבד כמו סירי. רק צריך לדבר למעלית בלי לגעת בשום דבר. התקנו את המערכת בעיקר בבתי החולים".
לצד זה יצאו לשוק פיתוחים נוספים על רקע הקורונה, פיתוחים שנולדו במעבדות החברה בשוויץ, כך לדברי כהן. מדובר במערכת ניקוי אוויר שמאפשרת אוורור במעליות וסרקולציית אוויר, כך שהיא פועלת נגד וירוסים וחיידקים. פיתרון אחר שנולד גם הוא בעידן הקורונה הוא פיתוח של מערכת העושה שימוש באור אולטרא סגול שמטרתו להשמיד וירוסים וחיידקים בתא המעלית.