כנס השקעות
"חברות שהיו בצד הנכון של אתגרי הכלכלה העולמית – הן אלה שצלחו את המשבר"
את הדברים אמר סטיב וויפל, מנהל השקעות גלובליות ב-Janus Henderson, במסגרת כנס השקעות ביום שאחרי – הלקחים בניהול תיק השקעות אחרי המשבר העולמי. לטענתו, חברות שנמצאות "בצד הנכון" של מציאת פתרונות לשינויי האקלים, או שהן בעלות מודלים עסקיים גמישים, מהוות הזדמנות למשקיעים להגיע לתשואות יפות בטווח הארוך
"בשנה האחרונה, השונות בין המניות עם הביצועים הטובים ביותר בשוק לבין אלה עם הביצועים הגדולים ביותר היתה גדולה מכפי שהיתה במשך שנים רבות. הרבה חברות ירדו לחצי מערך המניה שהיה להן קודם, אבל חברות שהצליחו להסתגל למודל הווירטואלי, לתפוצה וירטולית, לדיגיטציה – הגיעו להישגים יפים מאוד"; כך אמר סטיב וויפל, מנהל השקעות גלובליות ב-Janus Henderson, בראיון עם עורך מדור שוק ההון בכלכליסט ירדן רוז'נסקי, שנערך במסגרת כנס השקעות ביום שאחרי – הלקחים בניהול תיק השקעות אחרי המשבר העולמי.
"היו מגזרים שהיה ברור שיצליחו. מגזר טכנולוגיית המידע עם ההפצה הווירטואלית שלו הצליח, מגזר הנסיעות היה חלש מאוד. אבל אנחנו חושבים שכאשר מסתכלים מתחת לפני השטח אחד הדברים שרואים הוא שחברות שהיו בצד הנכון של רבים מהאתגרים שאיתם הכלכלה העולמית מתמודדת בכל מקרה, לא רק בתקופת מגיפת הקורונה, הצליחו מאוד. חברות בצד הנכון של ההתמודדות עם שינויי האקלים, חברות בצד הנכון של הדיגיטציה, חברות שחשבו על האיתנות של שרשרת האספקה שלהן, חברות שבנו תרבות עבודה שלא דורשת מכולם להיות באותו המקום באותו הזמן או חברות שיש להן מאזנים איתנים מאוד. אנחנו חושבים שחברות איתנות וסתגלניות הציגו ביצועים טובים מאוד - וזה סוג החברות שמתאימות לאסטרטגיית השקעות גלובלית-קיימותית", אמר.
לדבריו, סוג החברות בו הם רוצים להשקיע עכשיו זהה לסוג חברות בו רצו להשקיע לפני שנה. "חברות שנמצאות בצד הנכון של מציאת פתרונות לשינויי האקלים או שהן בעלות מודלים עסקיים גמישים. אנחנו רוצים חברות שיש במודלים העסקיים שלהן השפעה חיובית, שמתנהלות עם מודעות לסיכון ולאיומים בתחומי סביבה, חברה וממשל - אבל גם עם הערכת שווי שאנחנו חושבים שתיתן למשקיעים הזדמנות להגיע לתשואות יפות בטווח הארוך".
לאיזור הגיאוגרפי בו נמצאת החברה אין חשיבות רבה לדעתו. "אם יש משהו שראינו בשנה האחרונה זה שמודלים עסקיים וירטואליים, יכולת הפצה וירטואלית וטווח פעולה גלובלי חשובים הרבה יותר ליכולת של חברה לשגשג מאשר המקום שבו היא נמצאת או הבורסה שבה היא נסחרת", אמר.
האתגרים הגדולים שניצבים בפני הכלכלה העולמית היום הם שינוי האקלים, אתגרים של מגבלות המשאבים, ושל אוכלוסיה גדלה ומזדקנת. "אנחנו חושבים על הדברים הללו כאתגרים, אבל גם כהזדמנויות אדירות. אנחנו חושבים שלעסקים שמספקים מוצרים ושירות שתהיה להם השפעה חיובית על הסביבה והחברה, שחשבו ובחרו להיות בצד הנכון של המגמות האלה, צפוי עתיד מזהיר. אנחנו חושבים שאלה יכולים להיות מודלים עסקיים מלהיבים מאוד והשקעות הון מלהיבות מאוד".
לדברי וויפל, המעבר לכלכלה דיגיטלית מאוד מלהיב. "אנחנו חושבים שתוכנה, בהרבה מקרים, היא החשמל והמים של ימינו. שירות בסיסי שהולך וגדל, עם מודל עסקי דל בנכסי הון ווירטואלי, והרבה מאוד הכנסות חוזרות. לכן, אנחנו מתמקדים בהרבה חברות תוכנה, בין אם אלה תוכנות הוצאה לאור או תוכנות בידור, תשלום או עיצוב. אלה סוג החברות שאנחנו חושבים שהן עדיין בתחילת המסע שלהן, ושבעתיד יהיו נטועות יותר ויותר באקו-סיסטם של הלקוחות שלהן, עם צמיחה גדולה, רווחים גדולים, הכנסות טובות מאוד ממנויים ולעיתים קרובות גם מאזן חזק מאוד. אנחנו חושבים שיש להן עוד הרבה מאוד מקום לצמוח".
סטיב וויפל