ועידת התחזיות
ד"ר כריסטוף גאצן: "אירופה נמצאת בדרך לכלכלה דלת פחמן"
גאצן, מנהל ב־Frontier Economics, אמר את הדברים בוועידת התחזיות 2021 של כלכליסט. על השוק הישראלי: "בישראל יש למעשה 'מערכת אנרגיה של אי'. לאור המאפיינים הייחודיים שלה, אנחנו גם חושבים שיהיה מקום חשוב למימן כחול, למשל, שיופק משדות הגז"
ב־11 בדצמבר המועצה האירופית קיבלה החלטה בעניין ה"ניו גרין דיל"- מדיניות שנועדה להפוך את אירופה לנקייה מפליטת פחמן עד שנת 2050, כלומר לצמצם את פליטת גזי החממה בכ־95%, כאשר עד 2030 היא מתכוונת לצמצם ב־55% את פליטת גזי החממה בהשוואה לכמות ב־1990."עד לפני כמה שבועות הצמצום המתוכנן עמד על 40%", אומר ד"ר כריסטוף גאצן, מנהל ב־Frontier Economics, "כך שמדובר בצעד גדול קדימה ביחס למדיניות הגרין דיל הקודמת, ועלינו להבטיח שכל המגזרים נרתמים למאמץ הזה". הדברים נאמרו במסגרת ועידת התחזיות של כלכליסט בשיתוף המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה.
"כך למשל, במגזר האנרגיה אנחנו מדברים על כמעט 450 ג'יגה ואט של אנרגיה שמופקת ביום, שזה בערך פי 30 מהאנרגיה שמופקת היום, ועל בין 500 ל־1,000 ג'יגה ואט של אנרגיה סולרית שבסיסה באירופה. המשמעות של כל זה היא שאירופה רוצה להוציא את הפחמן מחוץ למערכת ולהקטין את התלות ביבוא לכמעט 20%. לכן במגזר האנרגיה יהיו השקעות עצומות. אירופה התחילה תוכנית שמטרתה לגייס מאות מיליארדי יורו בעשור הקרוב כדי לעבור לכלכלה דלת פחמן.
"אתגרים הוצבו גם בתחומי התחבורה ובתי הזיקוק: אירופה פועלת לכך שעד 2030 יהיו ביבשת 30 מיליון רכבים עם אפס פליטה פחמנית או פליטה מופחתת - הכוונה היא בעיקר לרכבים חשמליים אבל אלה יכולים גם להיות רכבים המונעים על ידי מימן או דלקים סינתטיים מתחדשים ממקור שאינו ביולוגי.
"מדובר על 30 מתוך 300 מיליון רכבים שיש היום באירופה. זה אולי לא הרבה אבל עד 2050 כל המכוניות, הרכבים המסחריים, האוטובוסים והרכבים הכבדים יהיו עם אפס פליטה וזה יהיה השינוי הגדול.
לדברי גאצן, "ישנן גם תוכניות מיוחדות הנוגעות לתעופה, תחום בו החשמל איננו אופציה למטוסים גדולים כמו איירבוס, או לתעשיית הספנות, וגם כאן ימלאו תפקיד מימן ומולקולות אחרות כמו דלקים מתחדשים ממקורות שאינם ביולוגיים. הנציבות האירופית הבינה עוד דבר - והוא שצריך לחשוב מחדש על כל שרשרת האספקה. כלומר, לא רק על מכוניות, מטוסים וספינות אלא גם על כל תשתית ההטענה, רשתות ההעברה וההפצה והאחסון - מלבד עניין מקורות האנרגיה. כך או כך, ברור לכולם שלחשמל הירוק חייב להיות תפקיד ויש באירופה כבר תוכניות לגבי המכסות שיינתנו לספקי דלק. כל זה אומר שצפוי שינוי גדול בתשתית ובשימושי קצה".
לגבי השוק הישראלי, גאצן אומר כי "ישראל היא 'מערכת אנרגיה של אי'. לאור המאפיינים הייחודיים שלה, אנחנו גם חושבים שיהיה מקום חשוב למימן כחול, למשל, שיופק משדות הגז של ישראל, דבר שיכול ללא ספק לתרום להפחתת הפחמן כאן. אבל על ישראל למצוא פתרון לשינוי שלא יוסיף עוד נטל על מערכת האנרגיה שלה ולהשתמש בתשתיות הקיימות, כמו תחנות דלק, צינורות גז, מקומות איחסון, שדות גז וכו'".