ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק חדשנות באשראי שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class מקומי.קום 2024 פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT Expanding Horizons FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 השקעות גלובליות כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי כנס ביטחון המזון מיאמי 2024 ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית כלכלת הנדל"ן כנס האנרגיה Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות טק עצמאות גיימינג 2024 PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 צמיחה בעולמות האשראי RoadShow Event 23 כנס AI לונדון 2024 ביטחון אנרגטי Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot משלחת העסקים לפריז TechTLV2024 הכלכלית הלאומית 24 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי כנס הצמיחה שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup בטיחות במקומות עבודה +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי השקעות ופיננסים כנס החלל 2024

ועידת התחזיות

מנכ"ל נמל אשדוד על התחרות הצפויה: "נעשה מהלימון לימונדה"

שיקו ז'אנה נכנס לתפקידו עם פרוץ משבר הקורונה ומבהיר כי בתקופה זו הנמל הצליח לשמור על התקופות הקיימות ואף להגדילן לקראת התחרות הצפויה. לדבריו: "דירקטוריון החברה החליט להשקיע כספים שהנמל חסך במשך שנים ולא כספי מדינה, ברציף עמוק מים, ובמנופים אוטומטיים גדולים, על מנת לשכלל ולייעל את הנמל"רק בשנתיים האחרונות השקענו 164 מיליון שקל לטובת ציוד ירוק

שלומית צור 11:5729.12.20
 בשיחה שקיים כתב התשתיות והאנרגיה של "כלכליסט" ליאור גוטמן עם מנכ"ל חברת נמל אשדוד שיקו ז'אנה, שנכנס לתפקידו בחודש מרץ עם פרוץ משבר הקורונה, הבהיר ז'אנה כי בתקופת הקורונה הצליח הנמל לשמור על התפוקות הקיימות ואף להגדיל אותן.

 

בנוסף התייחס זא'נה להשקעות הכספיות בסך של מעל 2 מיליארד שקל, שמבצעת חברת נמל אשדוד בנמל, כחלק מהכנה של הנמל לתחרות הצפויה מול הנמלים הפרטיים שיוקמו בחיפה ובאשדוד.

שיקו ז'אנה מנכ"ל נמל אשדוד שיקו ז'אנה מנכ"ל נמל אשדוד צילום: מאיר אזולאי

 

"דירקטוריון החברה החליט להשקיע כספים שהם כספים שהנמל חסך במשך שנים ולא כספי מדינה, ברציף עמוק מים, ובמנופים אוטומטיים גדולים, על מנת לשכלל ולייעל את הנמל", מוסיף ז'אנה. "אם עד היום אוניות ענק באורך 400 מטרים, שהיו נושאות מעל 20 אלף מכולות לא יכלו להיכנס לישראל ונתקעו במים, היום בזכות ההשקעה ברציף עמוק מים, יהיה נמל אשדוד הנמל העמוק והגדול ביותר בישראל, ואוניות הענק יוכלו להיכנס לנמל. בנוסף, רכשנו לאחרונה 6 מנופים גדולים ומשוכללים מחברה סינית מובילה, שיוכלו לשאת שתי מכולות בו זמנית ולייעל את הפריקה ואת קצב הפריקה. יכולת שאין היום לשום נמל. בזכות ההשקעה, ובעזרת עורף לוגיסטי לרבות שליטה מרחוק, נכין את הנמל לתחרות ונשפר את היעילות שלו".

 

 

 

ז'אנה התייחס גם לתחרות הצפויה מול הנמלים הפרטיים שיוקמו באשדוד ובחיפה בסמיכות לנמלים הקיימים. "האירוע מאתגר כי לא היינו שם עד היום" אומר ז'אנה. "יחד עם זאת, הנמל מכין עצמו לתחרות למעלה משנתיים, ומהלימון הזה הכוונה שלנו לעשות לימונדה, על ידי כך שניתן שירות טוב יותר. היום העומס על הנמלים מקשה על מתן שירות ברמה גבוהה, ולעניות דעתי שם המשחק יהיה שירות. איפה שיהיה שירות טוב - לשם יגיעו. נעשה עבודת התייעלות. נספוג ירידה במכולות שהן פלח ההכנסה הגבוה בנמל, נרד במספר העובדים באמצעות הסכמי פרישה מרצון, וכך נכין עצמנו לתחרות. גם העובדים, ששמם נקשר פעמים רבות בעבר לשביתות ועיצומים, עוברים תהליך לא פשוט של הפנמה ושינוי בתפיסת העבודה המאורגנת שלהם, ועוברים מתחושה של כל יכולים, להבנה שלטובת התחרות צריך להתייעל, וגם לרדת במספר העובדים. זה לא פשוט ולא קל, אבל אנחנו צועדים לשם".

 

"להפוך לנמל ירוק"

 

מהלך נוסף שנוגע להתייעלות הנמל, מתקשר גם למעבר לאנרגיה ירוקה. "הכוונה שלנו היא להפוך לנמל ירוק" מצהיר ז'אנה, "פרסמנו מכרז להקמת תחנת כוח שתהייה מונעת על ידי גז טבעי, וכך הנמל יוכל לספק חשמל, להוריד את עלויות החשמל ולספק בטעינה חשמלית של האוניות. כמובן שלא נסתפק בתחנה אחת ונקים תחנות נוספות. לצד זה, נמלא את הגגות במתקנים סולאריים. כך שאונייה תגיע לרציף תקבל טעינה חשמלית ועל ידי כך תדומם מנועים וגנרטורים ובזכות זה נשמור גם על אשדוד עיר נקיה עם פחות זיהם אוויר. רק בשנתיים האחרונות השקענו 164 מיליון שקל לטובת ציוד ירוק פריקה ירוקה יותר על מנת לשמור על הים והסביבה".

 

אתגר נוסף שהיום מקבל מענה בנמל, הוא פריקת סחורה בדמות גרעיני תבואה, שהתנאים בנמל הקיים לא איפשרו פריקת כלל הסחורה. על רקע זה, מקימים בנמל אשדוד ממגורה חדשה "מדינת ישראל מייבאת 5 מיליון טון גרעיני תבואה בשנה, כאשר החלוקה אמורה להיות סימטרית, ולכלול פריקה 2.5 טון בנמל חיפה, ופריקת 2.5 מיליון טון באשדוד. היום כתוצאה מכך שאין לנו ממגורה גדולה ויכולות הנמל לא מתאימות, נפרקו על ידנו רק 1.5 מיליון טון גרעיני תבואה בשנה. מעבר להרחבת הממגורה הקיימת, .בנינו מסוע של 2.5 קילומטר כולל רציף יעודי כדי שאוניות לא ימתינו ויגיעו ישר לרציף ויפרקו סחורה. קצב גבוה פי 8 מהקיים היום. כך נחסוך את התנועה של המשאיות מצפון לדרום, ונספק מה שישראל צריכה ובעצם התבואה תגיע למרכז ולדרום מנמל אשדוד ולא מנמל חיפה".

 

על השאלה היכן יהייה נמל בעוד כמה שנים, השיב ז'אנה כי הוא רואה נמל משוכלל מאוד, טכנולוגי, נמל רזה יותר ומתאים עצמו לתחרות, יעיל יותר, ממשיך לתת שירות רק עם רמה יותר גבוהה עם עובדים מחוייבים. "במדינת ישראל הנמל הוא צורך קריטי, וחלק מהאחריות שלנו הוא לשמור על הרציפות התפעולית והמשקית".

x